Någon som kört Motor Guzzis V7:a?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Funderar på hoj byte. Var ute och körde med min R6:a för första ggn i år för ett tag sedan. Det slog mig då att det verkligen är en skithoj att köra med om man inte har en bana eller i det närmaste perfekt vanl väg att köra på.

Sittställningen är verkligen apdålig. Att jag tänker mer på det nu än jag gjort innan kan ju kanske vara för att börjar bli gammal :rolleyes: På en bandag tycker jag hojen är i det närmaste perfekt! Men till vardags eller ens på söndagsturerna är den verkligen en pina!

Har funderat lite på vad för hoj jag skulle ha istället. Men tycker det är svårt. Känner mig rätt "mätt" på det vanl utbudet som finns!

Börjar kolla på för mig lite udda hojar som tex Thruxton, Guzzi V7 eller tom bygga mig något eget. Gillar verkligen utseendet på V7:an. Tycker även den känns rätt så liten och "smutt". Har bara suttit på en men har tyvärr inte fått chansen att köra en någon gång. 50hkr låter ju inte så mycket men vet sedan innan att man inte alltid skall stirra sig blind på effekten (hade tex en XT660 en gång med ca 48hkr och den tyckte jag var skit mysig att åka på).

Är det någon här som har kört en v7:a någon gång och kan göra en sund jämförelse?

1-moto-guzzi-v7-cafe-classic.JPG
 
Jag tror att V7an är väl lågtrimmad, tyvärr.
Inte funderat på någon av Guzzis sportigare modeller?
 
Jag tror att V7an är väl lågtrimmad, tyvärr.
Inte funderat på någon av Guzzis sportigare modeller?

Vet inte om jag har set någon som gillar lika mycket. Fanns en för några år sedan som heter V11 Lemans. Den gillade jag men det är en "rejäl" motorcykel.

Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa 03  1.jpg
 
mycket populär hoj i Berlin vet jag. sitter och funderar lite pa samma sak, V7 eller thruxton. OBS denna ska du ha om du ska köpa en :D

guzzi-v7-racer.jpg
 
mycket populär hoj i Berlin vet jag. sitter och funderar lite pa samma sak, V7 eller thruxton. OBS denna ska du ha om du ska köpa en :D

Ja den har många fina prylar på sig. Gillar dock inte helheten. Men med lite små ändringar och färg kan en sådan vara ett bra utgångsämne. Jag gillar det rent eller rentav med en liten kåpa :)

moto-guzzi-V7-cafe-custom1.jpgmoto-guzzi-744-cafe-racer-1.jpg
 
"Börjar kolla på för mig lite udda hojar som tex Thruxton, Guzzi V7 eller tom bygga mig något eget."

Off Topic: Intressant att du dels kikar på Thruxton, dels på TMax (som jag såg i ett annat forum). Vi verkar ha liknande hojsmak...! :)

On Topic: Gillar V7, den är läcker! Provkör gärna och kom med ett rapport.
 
Last edited:
Ja den har många fina prylar på sig. Gillar dock inte helheten. Men med lite små ändringar och färg kan en sådan vara ett bra utgångsämne. Jag gillar det rent eller rentav med en liten kåpa :)

[bilder]
Jag såg och provsatt en V7 Café Classic på mässan i Göteborg i år*. Och det var kärlek direkt :kär
Förutom att den var den snyggaste hojen på mässan så är det nog den hoj som jag suttit bäst på någon gång när jag provsuttit en hoj. Men som tur är så hade jag inte de ekonomiska förutsättningarna för att kunna köpa en där och då. För jag är rädd att jag skulle tröttna ganska snabbt på de 50hk de enligt papperet har i sig. En annan sak som är tursam är att jag inte haft möjlighet att provköra någon V7, annars skulle jag säkert kunna övertala mig själv att 50hk känns ganska så piggt ändå.

Suzukis V-Strom 650 väger bara några kg mer men har en motoreffekt på strax under 70hk. Det effekt/vikt-förhållandet tycker jag passar mig ganska bra. Suzuki Gladius 650 (som har ungefär samma motor och väger ungefär lika mycket) kanske skulle ha kunnat vara ett alternativ för mig. Men tyvärr kändes avståndet från sadel till fotpinne på den alldeles för kort för mig. Det kändes som att jag var någon fågel som satt och ugglade på sin sittpinne. Synd, för den kostar ca 25000kr mindre än V7 Café Classic. Och har ABS-bromsar. Den är dock inte lika snygg... :brynad

Kanske vore Bonneville/Thruxton ett bättre val. De har fler kusar i motorn för samma pris som en V7. Och är nästan lika snygga. Särskilt de Thruxton som fanns fram till -07 eller när det nu var, de med förgasare och clip-on. Dessutom säger mina fördomar mig att reservdelstillgången kan vara lite bristfällig när det gäller italienska hojar. Men på Triumphs minuskonto finns att de väger mer än en V7.

Jag har förresten också sett bilden med den vita V7an med bulletkåpa. Det gjorde nästan ont i hjärtat för att jag inte hade råd att köpa en sån hoj och förädla den med den kåpan. :drool
Tror förresten de där kåporna kostade ca 5000kr.


*) En lite rolig anekdot: När jag som bäst satt där på hojen och drömde så kom det fram en gubbe. Han jobbade inte där eller något. Men han kom med en massa argument om varför det var den bästa hojen någonsin. Och om jag köpte en sån skulle jag aldrig behöva köpa någon annan hoj. Det skulle vara ett köp jag aldrig någonsin skulle behöva ångra. :hihi
 
Jag åkte en liten sväng med en V7 Café på mc-live för några år sedan. Den kändes smidig och lättsvängd, och det underbara ljudet kompenserade rätt mycket för den låga effekten. Av de 19 hojar jag hann provköra var det den som gav det största leendet, så jag tror man kan ha fantastiskt kul med den på krokiga 70-vägar. (Med reservation för att jag även tycker en strypt ER-5 är rolig på krokiga 70-vägar :))
 
"Börjar kolla på för mig lite udda hojar som tex Thruxton, Guzzi V7 eller tom bygga mig något eget."

Off Topic: Intressant att du dels kikar på Thruxton, dels på TMax (som jag såg i ett annat forum). Vi verkar ha liknande hojsmak...! :)

On Topic: Gillar V7, den är läcker! Provkör gärna och kom med ett rapport.

Ja, TMax är ju ett bra alternativ istfö min Aprilia. Tror pendlingen kan bli lite roligare med en sådan :)

Det med Thruxton och V7 är ju mer med hjärtat. Börjar på något sätt bli rätt trött på alla "hajpade" rettor och övermotoriserade gixxrar. Blir liksom lite tjatigt att man skall ha bara för att det är värst! Är det inte känslan när man kör som är det viktigaste. Och då menar jag inte känslan att köra på en hoj för att den är värst utan känslan man får när man kör en hoj som har detdär lilla extra. Det som gör att man både vill köra och vårda sin sin hoj. Som det är nu med min R6:a har jag inget intresse för att vårda (känns bara jobbigt). Gillar som sagt dock att ta ut den på en bandag och köra skiten ur den :rolleyes: . Men när jag kommer hem känner jag knappt för att tvätta :va .

Vill ha en hoj som jag kommer tycka om att pilla med lika mycket som att köra. Är rätt övertygad på att hojar som tex Ducatis nya Panigale skulle vara rätt, men 200k. Skulle inte tro det :3freak Tror man kan bli NÄSTAN lika tillfreds (om än på lite olika viss) med billigare men fortfarande speciella hojar som tex V7:an.........
 
Jag såg och provsatt en V7 Café Classic på mässan i Göteborg i år*. Och det var kärlek direkt :kär
Förutom att den var den snyggaste hojen på mässan så är det nog den hoj som jag suttit bäst på någon gång när jag provsuttit en hoj. Men som tur är så hade jag inte de ekonomiska förutsättningarna för att kunna köpa en där och då. För jag är rädd att jag skulle tröttna ganska snabbt på de 50hk de enligt papperet har i sig. En annan sak som är tursam är att jag inte haft möjlighet att provköra någon V7, annars skulle jag säkert kunna övertala mig själv att 50hk känns ganska så piggt ändå.

Suzukis V-Strom 650 väger bara några kg mer men har en motoreffekt på strax under 70hk. Det effekt/vikt-förhållandet tycker jag passar mig ganska bra. Suzuki Gladius 650 (som har ungefär samma motor och väger ungefär lika mycket) kanske skulle ha kunnat vara ett alternativ för mig. Men tyvärr kändes avståndet från sadel till fotpinne på den alldeles för kort för mig. Det kändes som att jag var någon fågel som satt och ugglade på sin sittpinne. Synd, för den kostar ca 25000kr mindre än V7 Café Classic. Och har ABS-bromsar. Den är dock inte lika snygg... :brynad

Kanske vore Bonneville/Thruxton ett bättre val. De har fler kusar i motorn för samma pris som en V7. Och är nästan lika snygga. Särskilt de Thruxton som fanns fram till -07 eller när det nu var, de med förgasare och clip-on. Dessutom säger mina fördomar mig att reservdelstillgången kan vara lite bristfällig när det gäller italienska hojar. Men på Triumphs minuskonto finns att de väger mer än en V7.

Jag har förresten också sett bilden med den vita V7an med bulletkåpa. Det gjorde nästan ont i hjärtat för att jag inte hade råd att köpa en sån hoj och förädla den med den kåpan. :drool
Tror förresten de där kåporna kostade ca 5000kr.


*) En lite rolig anekdot: När jag som bäst satt där på hojen och drömde så kom det fram en gubbe. Han jobbade inte där eller något. Men han kom med en massa argument om varför det var den bästa hojen någonsin. Och om jag köpte en sån skulle jag aldrig behöva köpa någon annan hoj. Det skulle vara ett köp jag aldrig någonsin skulle behöva ångra. :hihi

Det med Suzukis SV är inte så tokigt. Hojen har visserligen rätt kass fjädring men motorn är hel ok. Fjädringen kan man ju byta ut utan att det alltför krångligt. Du har inte set denna SV:n? Finns allt lite potential på en sv :)

dsc03295gs5.jpg
 
Jag åkte en liten sväng med en V7 Café på mc-live för några år sedan. Den kändes smidig och lättsvängd, och det underbara ljudet kompenserade rätt mycket för den låga effekten. Av de 19 hojar jag hann provköra var det den som gav det största leendet, så jag tror man kan ha fantastiskt kul med den på krokiga 70-vägar. (Med reservation för att jag även tycker en strypt ER-5 är rolig på krokiga 70-vägar :))

Precis det jag menar. Det är känslan som gör det. En ER6 är rolig på kurviga vägar :fakta I vissa fall tom roligare än den värsta sporthojen. För att en sådan skall komma till sin rätt måste vägen vara så bra att du knappt hittar sådana, iaf inte i detta land :rolleyes:
 
Ducati Sport 1000 kanske också skulle kunna vara något?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top