Någon som kör med Bitubo fjädring på sin hoj och har en utvärdering att komma med?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Funderar på att köpa en hoj med bitubo fjädring men måste isf fjädra om den och undrar var man kan hitta fjädrar till dessa och om man kan göra det själv (både fram och bak)?
Har googlat men endast hittat att alpha racing säljer lösa fjädrar och undrar om det finns fler eller om andra märkens fjädrar passar(ebay har bara till moppar)?

Jag handlade öhlins istället för bitubo. Anledningen till det var att det alltid finns hjälp att tillgå då 90 % kör med öhlins.

Bitubo är top of the line prylar men förutsätter nog att man kan skruva fjädring själv.

Inte för att jag kan Jack Shit om fjädring men hade inte Bactor MC en Bitubo-rigg på Cashback Gälleråsen dubbeldagarna?

Bactor kör K-Tech och Öhlins så du kanske såg en K-Tech rigg?

Skulle väl helst köra öhlins men hojen jag vill ha har bitubo men är satt alldeles för lätt så jag måste byta ut dessa!
Kan man byta fjädrar på cartridge osv själv eller är det jobbigt?

Skulle väl helst köra öhlins men hojen jag vill ha har bitubo men är satt alldeles för lätt så jag måste byta ut dessa!

Kräver en del special verktyg och lite känsla för saker o ting men absolut inte omöjligt..Motoaction borde kunna hjälpa dig med fjädrar och dom verktyg som behövs då dom är återförsäljare :)

Kräver en del special verktyg och lite känsla för saker o ting men absolut inte omöjligt..Motoaction borde kunna hjälpa dig med fjädrar och dom verktyg som behövs då dom är återförsäljare :)

Känns jobbigt att skaffa specialverktyg annars hade jag gärna bytt själv. Kanske får köpa grejerna och lämna bort.

Byta fjäder fram är hyfsat enkelt och kräver inte så mycket specialgrejer. Har gjort det själv med en hemmagjord fjäderkompressor. En tredje hand skulle dock vara bra att ha... :D Men det är enklare än att byta packboxar t.ex.

Det finns massor av youtube-filmer o.dyl. att ta till hjälp också.

Bak är lite lurigare för där har jag inte hittat vettiga verktyg för att komprimera fjädern, men jag tänkte kanske tillverka nåt i höst.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti