Någon som kör en scrambler på riktigt?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Sedan något år har scramblers blivit riktigt modernt och de flesta tillverkare har en, eller har en på gång, i sitt modellprogram. De har ju sitt urpsprung som dåtidens riktiga terränghojar, men visas nuförtiden upp som hipster-assecoarer på tillverkarnas reklambilder. Undrar hur många av er som äger en som har provat eller regelbundet använder dem så som de var avsedda att användas på sin tid. Duger de till något annat än poserande och släta asfaltsvägar?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2015-12-27 kl. 17.07.08.jpg
    Skärmavbild 2015-12-27 kl. 17.07.08.jpg
    50.4 KB · Visningar: 130
  • Skärmavbild 2015-12-27 kl. 16.59.02.jpg
    Skärmavbild 2015-12-27 kl. 16.59.02.jpg
    65.5 KB · Visningar: 127
  • Skärmavbild 2015-12-27 kl. 17.00.33.jpg
    Skärmavbild 2015-12-27 kl. 17.00.33.jpg
    67.9 KB · Visningar: 135
  • Skärmavbild 2015-12-27 kl. 17.00.43.jpg
    Skärmavbild 2015-12-27 kl. 17.00.43.jpg
    52.2 KB · Visningar: 124
  • Skärmavbild 2015-12-27 kl. 16.59.41.jpg
    Skärmavbild 2015-12-27 kl. 16.59.41.jpg
    45.4 KB · Visningar: 125
De båda jepparna på din bilder körde ju trajan och ducatin på ett offrodspår, och kom fram till att de är lite tunga, men att iaf ducatin funkade överraskande bra. Trajan tappade lite delar. :hihi

Och när ducatin kom så hade ju var och varannan videoreview med avsnitt där de sprätte runt i grus, och då sa de att det ju inte är en enduro, men att den inte direkt skäms för sig.
 
Last edited:
För ett antal år sedan körde jag en Triumph några hundra mil men måste säga att det var en snygg hoj som lät bra men inte var gjord för hård körning på grus. :(

Jag är inte direkt överviktig och min packning, förutom regnställ och extra tröja, färdades på annat sätt så den var inte överlastad men fjädringen slog igenom ändå. Inställningen, sättapp för er som pratar modärn svenska, verkade vara för skön färd i lugnt tempo på slät asfalt. Visst gick det att köra med tvåhjulssladd på grus med den men var det inte slätt så slog den igenom, först bak sedan fram. :(
Gungig ram som på en Japshoj från 70-talet, med dålig känsla.

Det bästa var den slöa motorn som kunde gasas hårt utan att det gick särskilt fort. Och det lät gott! :tummenupp
 
Metisse med trumpetmotor har jag kört.
Det vill säga en "riktig scrambler".
Väldigt långt ifrån "riktiga" endurohojjar, som är byggda för offroadåka från början.
Nya replikor med samma utseende, dubbla vikten och 50% mer effekt är säkerligen ännu sämre.

Men snyggt är det!
 
Det är ju kännbart att baxa 200 kilo i skogen, men sköna grusstigar är säkert kul.
 
Om man är intresserad av den typen av körning finns det ju betydligt bättre hojar för ändamålet och hojåkare som gillar offroad brukar inte vara posörer av stora mått. Sådeles lär det vara ont om "scramblers" som regelbundet används som forna tiders var tänkta.

Jag har sett en BMW K75 med nabbdäck bli uppsläpad ur ett lerhål och har själv tagit ett varv på de torra delarna av FMCKs endurobana på I1 med en ZX-6R men det såg nog inte speciellt snyggt ut i något av fallen...
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top