Någon som jobbar med aluminium/metall?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag skulle behöva ha en låda i storlek utav en normal förstärkare (eftersom jag håller på och bygger en förstärkare) och skulle helst vilja ha den så enkel som möjligt.

Tänkte mig något sådant här:

låda.jpg

Den övre ska vara botten, bakstycke och sidor, den undre ska vara front och top. Det svarta prickarna ska vara borrhål. Helst ska den vara gjord i aluminum och om möjligt utstansade hål för luftgenomströmning i top och sidor.

Vad tror ni att det skulle kosta? Eller vet ni några redan färdigtillverkade som går att köpa?!

Runt 500:- och uppåt svart skulle jag tippa på om du hittar nån som kan sånt. Jag har en svåger vars firma gör balkonger och har kantpress men jag tror inte han kan göra så avancerade stanser.

Jag rekommenderar att du konstruerar lådan ur plana skivor som du monterar med skruv mot aluminiumprofiler, så har jag konstruerat alla mina förstärkarlådor med god finish och utseende. Då har jag förstås lagt ner ett antal timmar med fräsen på den lite tjockare panelen jag har använt som front, samt tillverkat "skalet" av en U-bockat aluplåt, vilket är overkill.

Får man fråga vad det är för förstärkare du bygger? Solid State A/AB/B, klass D eller något annat? Själv håller jag efter ett antal linjära bipolära steg på med mitt andra switchade steg, där även nätdelen är switchad.

zilog skrev:
Jag rekommenderar att du konstruerar lådan ur plana skivor som du monterar med skruv mot aluminiumprofiler, så har jag konstruerat alla mina förstärkarlådor med god finish och utseende. Då har jag förstås lagt ner ett antal timmar med fräsen på den lite tjockare panelen jag har använt som front, samt tillverkat "skalet" av en U-bockat aluplåt, vilket är overkill.

Får man fråga vad det är för förstärkare du bygger? Solid State A/AB/B, klass D eller något annat? Själv håller jag efter ett antal linjära bipolära steg på med mitt andra switchade steg, där även nätdelen är switchad.
Tjoo... mm har oxå funderat på aluminium-profiler. Får nog pröva det!

Men hur fäster du front-plåten? Jag vill helst undvika skruvar i fronten, den ska vara så ren som möjligt med endast en volym-pott och en lysdiod som indikerar om den är på eller inte.

(Notera innan du läser vidare: jag föredrar VÄL-ljud framför MYCKET-ljud)

Jag vet faktiskt inte vilken klass den går i :va hehe... är ganska ny på detta. Jag håller på med en så kallad gainclone, basserad på Nationals LM3886. Den klarar av att leverera 68W i 4 ohm eller 50W i 8 ohm. Först trodde jag att det skulle vara klent, men jag har ändrat uppfattning.

Jag byggde färdigt en kanal idag (väntar på delar) och skulle bara testa om den funkade. Fastnade i 3 timmar framför högtalaren och har nu insett att de 9000:- som jag slängde ut på min Harman/Kardon-förstärkare för 2 år sedan var helt bortkastade, en krets för hundra spänn och lite skrotkomponenter låter bättre haha...

Dynamiken är underbara, ifrån lägsta till högsta frekvens. Jag har hittat mängder med bakgrunds-slingor i olika låtar som jag aldrig har hört innan! Ljudet är varmt men har fortfarande rapp och snabb bas. Svårt att förklara. Det närmaste i ljudväg som jag kan jämföra med är med rör-förstärkare!

Nu har jag inte gjort några som helst mätningar och jag är säker på att jag kommer att behöva ändra ett eller flera värden, men det får jag fixa på jobbet.

Hur monterar du dina förstärkare? Hemma-etsat, beställda mönsterkort, labbplatta eller pin-to-pin?

Kul med någon annan här som bygger eget :banana jag är ju som sagt ny på ljudbygge och har mycket kvar att lära mig.

om den passa och du inte bott så långt bort hade du kunna köpa denna, väger bly...

Bifogat

• amp.jpg
    amp.jpg
    65.2 KB · Visningar: 66
Ett tips på front är att använda en 10-12mm tjock aluplatta (kostar ~100 spänn för 435x100mm i material hos vattenskärare), går att borra/gänga in fästhål bakifrån, eller så kan man svetsa på aluprofiler i topp och botten, vilka monteras inifrån i lådan.

Då mina designer till stor del designats av mig, så är egenkonstruerade layout:er enda lösningen, jag har tillverkat ett stort antal enkel- och dubbelsidiga kort själv, men har även använt kretskortshus (ex. olimex) för att få mina layout:er etsade.

Gällande gainclonen, utan att ha läst på närmare så gissar jag på att den är klass AB (klass A upp till tröskeleffekt, sedan klass B). Jag blir dock lite tveksam till en förstärkare som inte nära på dubblar sin uteffekt då lastimpedansen halveras, vad beror det på i ditt fall, strömbegränsning?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg