Någon som har testat Formel 1?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jo, jag fick syn på det här lilla upplevelsepaketet på Coolstuff, där man för den facila summan av 13040 SEK får lägga 4 varv på Anderstorp med en F1-bil från 2002. Inte för att jag på allvar funderar på det, men blev lite nyfiken på om någon här med viss RR-erfarenhet har testat och om det i så fall kändes värt pengarna? Kan det vara så att det inte är så fantastiskt coolt som man tror att det är, om man har kört lite RR-hoj innan? Jag hajar att man kan bromsa hårdare och ta kurvorna brutalt mycket fortare än med hojen så det behöver jag inte få förklarat för mig. :)

http://www.coolstuff.se/F1-paket_1?gclid=CO2V4anmiaICFYou3godGnVGVQ

Är säkert en upplevelse, men 13040:- för 4 varv är ju patetisk dyrt.........

Kom ihåg att det ingår lunch :tummenupp

Och 15 varv med formel opel/ford för att du ska lära dig spårval etc.
En kompis som fick det i 50årspresent (fö en flerfaldig SM vinnare i gokart och VM-2'a (?) i samma gren) sa att F1-bilen var strypt/annan motor men att det inte gjorde så mycket, det som impade mest var bromsarna, grey out vid inbromsning var en minnesvärd upplevelse enligt honom.

Näääääääääääää, men jag har kollat på F1 på TV en gång:glömdet

Dessutom på korta slingan. Men det är väl lika bra det för det är ganska billigt mot vad det kostar om man råkar mula bilen... (När man blir lite övermodig kanske :rolleyes:, en F1, gammal eller ny lär ju inte skutta av banan av sig självt). Vad kan en framvinge gå på till en sådan? Några gissningar?

Dessutom på korta slingan. Men det är väl lika bra det för det är ganska billigt mot vad det kostar om man råkar mula bilen... (När man blir lite övermodig kanske :rolleyes:, en F1, gammal eller ny lär ju inte skutta av banan av sig självt). Vad kan en framvinge gå på till en sådan? Några gissningar?

Det är säkert nåt 6-siffrigt belopp, men nu står det ju faktiskt att självrisken är maximalt 30.000. Ganska billigt om man skulle totalskrota bilen ändå. :brinnerup

Korta slingan låter ju inge vidare för övrigt.

Är inte självrisken på typ 35 laxar nåt sånt, det får man nog inte en vinge i kålfiber för.

Har hört nån gång att en framving kostar 250000 :- .... Men å andra sidan var jag och provade lite Ducatisar idag och det var en självrisk på 16000 loppar om man skulle klota en sån.

Det är säkert nåt 6-siffrigt belopp, men nu står det ju faktiskt att självrisken är maximalt 30.000. Ganska billigt om man skulle totalskrota bilen ändå. :brinnerup

Korta slingan låter ju inge vidare för övrigt.
Jo, det suraste äpplet får nog Rajamäki själv bita i då det inte blir någon mer kört med den bilen på ett tag. Och är de verkligen fullt försäkrade, mot allt? Undrar vilket bolag han har?

För övrigt så tror jag att jag förstår varför motorerna är strypta och varför det bara körs halva banan, inte bara p.g.a buller. Tänk om, Nisse 60 år, som sällan kört något mycket snabbare än sin trogna Zetor, efter några varv i en Formel Opel / F3 / vad det nú kan vara som fortfarande rullar efter all misshandel, ska släppas loss, helt otyglad, i en bil som acclerererar hyfsat fort, ner för flygrakan.

Jag tror det är ganska få av de som oftast hyr, som klarar av att hålla en sån bil i rätt riktning, efter den käftsmällen som blir när man ger benet. Och all den där misshandeln... Dyrt eller inte, jag tror inte JR har blivit miljonär på det där. Jag kan tänka mig att de kostar en rätt duktig slant att bara driva en F1 på det där viset. Det måste slita något fruktansvärt på grejorna alltså...

Jo, det suraste äpplet får nog Rajamäki själv bita i då det inte blir någon mer kört med den bilen på ett tag. Och är de verkligen fullt försäkrade, mot allt? Undrar vilket bolag han har?

För övrigt så tror jag att jag förstår varför motorerna är strypta och varför det bara körs halva banan, inte bara p.g.a buller. Tänk om, Nisse 60 år, som sällan kört något mycket snabbare än sin trogna Zetor, efter några varv i en Formel Opel / F3 / vad det nú kan vara som fortfarande rullar efter all misshandel, ska släppas loss, helt otyglad, i en bil som acclerererar hyfsat fort, ner för flygrakan.

Jag tror det är ganska få av de som oftast hyr, som klarar av att hålla en sån bil i rätt riktning, efter den käftsmällen som blir när man ger benet. Och all den där misshandeln... Dyrt eller inte, jag tror inte JR har blivit miljonär på det där. Jag kan tänka mig att de kostar en rätt duktig slant att bara driva en F1 på det där viset. Det måste slita något fruktansvärt på grejorna alltså...

Det finns nog fler orsaker än så. Buller och att man inte vill att någon ska bli övermodig på rakan och placera bilen någonstans bredvid banan som du nämnde är ju två ganska stora anledningar.
En annan är att en F1 motor i full trim har så snäva toleranser att man måste värma upp motorn till 50 grader eller så innan det går att dra runt den. När motorn är kall är det greppassning på grejorna så det sitter stumt enligt vad jag förstått. En motor med lite lägre trimmningsgrad kan göras med lite större toleranser så den går att få igång utan att förvärma så mycket och dessutom kommer den att hålla längre innan den måste plockas isär.
Men det är ju lite spekulation från min sida.

Som jag läst på måste man klara vissa tider innan man kliver in i F1 bilen. Tror det är i tre steg innan man kör F1, oavsett så måste föraren klara vissa tider innan det är aktuellt.
OBS. Bara som jag förstått av tidigare förare som kört F1 på torpet.

Finns möjlighet att köra F1 bil utomlands i Frankrike har jag för mig. Kostar mer men erbjuder nog en ännu större totalupplevelse än här hemma. Kommer tyvärr inte ihåg vad arrangören heter, men det går säkert att Googla sig fram till.

Jag vann en sån där upplevelse och körde F1 på Anderstorp. Därmeot var det ju F3000-motorer. De har ca 480hk vid 13000rpm, men dessa motorer är spärrade till ca 10500rpm samt så har man monterat jätteljuddämpare för att klara ljudkraven. Misstänker att det fanns 300-350hk i bästa fall.

Det var en jävligt cool upplevelse, det var faktiskt nästan roligare att köra Formel Opel bilarna man började dagen med. Där fick man gasa på lite mer, men inte kör om:huvet Gjorde ändå en omkörning då jag inte orkade ligga i 80km/h och fick mitt pass avkortat med några varv.

4 varv innebär också ett utvarv två fulla varv och ett invarv. Så man inte missar det;) Det var jävulskt kul och coolt att ha fått köra en F1-bil, men lite av känslan försvann just för att det var überkontrollerat, F3000-motor samt så lite körning. Men men kan inte heller begära mer för 13000kr, med tanke på vad det skulle kosta att underhålla en F1-motor.

Tror det finns liknande erbjudanden utomlands med riktiga F1 bilar (med den riktiga motorn då alltså), men då kostar det 30-40000kr.

RashArrows_JPG-for-web.jpg

Japp, jag körde med Rajamäki Racing Experience för ett par år sedan. Fick köra Kato (om jag minns rätt) gamla F1 bil med ca 600 hk o en vikt i närheten av samma.

Fick börja med småbilarna och sedan till slut F1. Det märktes när man la på gas. 200 km/h kom fort! Ansiktet snudd fladdra som när man hoppar fallskärm och faller fritt (har gjort det oxå). Tufft! Jag tyckte sedan jag pushade på Anderstorps karusell, då kom Rajamäki själv och skulle visa hur fort man kunde köra med F1 bil, hoppsan sa! Swish, som om jag stod still. Då körde jag så att jag trycktes ut i kurvan av G-grafter. =)

Jag har kört diverse sportbilar som senast Audi R8 V10, RS6 osv, men denna F1 är såklart av en helt annan kaliber!

Gör det om du har råd säger jag bara! :tummenupp

Japp, jag körde med Rajamäki Racing Experience för ett par år sedan. Fick köra Kato (om jag minns rätt) gamla F1 bil med ca 600 hk o en vikt i närheten av samma.

Fick börja med småbilarna och sedan till slut F1. Det märktes när man la på gas. 200 km/h kom fort! Ansiktet snudd fladdra som när man hoppar fallskärm och faller fritt (har gjort det oxå). Tufft! Jag tyckte sedan jag pushade på Anderstorps karusell, då kom Rajamäki själv och skulle visa hur fort man kunde köra med F1 bil, hoppsan sa! Swish, som om jag stod still. Då körde jag så att jag trycktes ut i kurvan av G-grafter. =)

Jag har kört diverse sportbilar som senast Audi R8 V10, RS6 osv, men denna F1 är såklart av en helt annan kaliber!

Gör det om du har råd säger jag bara! :tummenupp

Själv blev jag faktiskt lite besviken, som det kanske framkommer från mitt inlägg ovan. Har själv tävlat en del med bilar och kört/åkt feta sportbilar. Kört tex Porsche 997 Turbo (tack Sundfeldt) och åkt Ferrari F430 Scuderia (tack Mats Nilsson). Själva totalupplevelsen var faktiskt större och skönare att bara åka en Ferrari än att köra en Formel 1 bil utan F1 motor.

Man kände sig som en kung när man fick kliva ner i F1:an, men blev sjukt besviken på rakan. Visst gick det fort men man förväntade sig sinnessjukt fort, att man ungefär skulle skita på sig om man stämplade plattan i mattan, men icke. Alla drömmer väl om att köra en F1-bil, men då vill man ha tillgång till 800-900 hk också som de bilarna har.

Men vill man och har möjligheten så ska man ju självklart köra. Fast då hade jag personligen kört utomlands.

Ps. Vad är en Kato?

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...