Någon som har provat TFI? Powercommander-rival?

Har inte provat men ganska värdelöst att bara kunna öka bränslet. De flesta mappningarna görs genom att både öka och minska bränslemängd - på olika ställen. Det går alltså inte.

#Olsson# skrev:
Har inte provat men ganska värdelöst att bara kunna öka bränslet. De flesta mappningarna görs genom att både öka och minska bränslemängd - på olika ställen. Det går alltså inte.

Jag tänkte som så att eftersom de flesta väljer att slänga på slip-on på sina hojar borde det inte vara troligt att hojen kräver mindre soppa utan mer på alla varvtal :va

Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar!

BajkMajk skrev:
Jag tänkte som så att eftersom de flesta väljer att slänga på slip-on på sina hojar borde det inte vara troligt att hojen kräver mindre soppa utan mer på alla varvtal :va

Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar!

Det brukar vara både uppåt och nedåt och inte bara efter varv utan även trottel. Ganska osannolikt att det bara skall vara upp (även om det säkert har förekommit någon gång)

Kommer inte ihåg vad själva effektökningen blev , men kommer däremot ihåg att jag flyttade vrid-kurvan ett rejält snäpp uppåt. Jag hade samma vrid vid 6.000 rpm med Tfi:n , som jag hade vid 7.500 rpm utan Tfi , o det är väl ganska hyggligt resultat med slipon , kn-filter o tfi ??
Det räckte för att orka upp på bakslangen på 3:an utan koppling i alla fall... :)

Crille skrev:
Men inte ser jag någon rapport hur det gick i bänken och vilken skillnad det vart med denna..... Skulle helt klart av intressant att få se skillnaden...

Hojen är såld o papprena följde med , så tyvärr.... Kanske finns loggat i Rickard Österbergs dator på Oves motor ??...
Enligt honom så var det bara en 929:a av de 8 han bänkat som fått bättre värde på vrid o effekt o den hojen hade Akra helsystem o Pc3:a.........

Om systemet ska kunna minska soppan borde det krävas att det hela tiden ligger 1 varv efter. Man mäter först öppningstiden och nästa varv öpnnar man spridaren "öppningstiden * korrigeringen".

Ska man bara öka så kan man helt enkelt låta spridaren vara öppen "korrigeringen längre" på samma varv.

Min följdfråga blir: Är det värt att lägga ut pengar på en TFI (jag tycker mig inte ha råd med pc+mappning just nu), eller ska jag köra med slipon och resten original så som jag köpte hojen? Jag behöver inte mer effekt, men är däremot lite orolig för att hojen går för magert, särskilt med tanke på mappen som Olsson la upp.

Tja.... Min hoj gick för magert på varvtal över ca 10.000. Då hade jag slipon o KN-filter. Vet inte hurpass skadligt det är , eftersom man "sällan" ligger o maler på de varvtalen. O det var inga astronomiska skillnader det handlade om ...möjligen 1-2 % för magert.
Jag var ute efter med vrid... o fick det... o för mig var det en bra investering.

Folkezx9r skrev:
Tja.... Min hoj gick för magert på varvtal över ca 10.000. Då hade jag slipon o KN-filter. Vet inte hurpass skadligt det är , eftersom man "sällan" ligger o maler på de varvtalen. O det var inga astronomiska skillnader det handlade om ...möjligen 1-2 % för magert.
Jag var ute efter med vrid... o fick det... o för mig var det en bra investering.

Det låter som att jag kan vänta lite tills den dag då jag känner att jag vill ha mer vrid. Vem vet, det kanske blir redan efter första turen i vår?
Tack för all info iaf :tummenupp

Bearing skrev:
Om systemet ska kunna minska soppan borde det krävas att det hela tiden ligger 1 varv efter.

Power Commander ser ut att köra på samma varv. Vid minskning av duty cycle fördröjer den utsignalen på första flank. Vid ökning fördröjer den istället sista flank.

(Körd i Soundblaster-kortet)

Last edited:
#Olsson# skrev:
Power Commander ser ut att köra på samma varv. Vid minskning av duty cycle fördröjer den utsignalen på första flank. Vid ökning fördröjer den istället sista flank.

(Körd i Soundblaster-kortet)
Ahh... Så långt tänkte inte jag... Försökte komma på vilka fördelar det skulle kunna vara att ha ett system som bara ökar. Men då finns det inga fördelar antar jag, borde väl krävas samma hårdvara med båda systemen, bara annan mjukvara.

Snubben som startade detta skulle tydligen varit med o startat Dynojet (enligt Bike iaf), verar ju skumt att det skulle vara en så dålig produkt. Men det låter onekligen ganska obra att bara generellt öka på bränsleblandningen i hela registret.

/N

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...