Någon som har några bra tips infö körprov A ?

KAHER

Beginner
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
Triumph Street Triple -09
Hej, ska snart göra körprovet, är lite nervös eftersom jag fortfarande har lite problem med lågfartsbanan där man kör serpentin och sedan vänder och kör tillbaka serpetin. Det är bara vändningen som är problemet ...bara och bara :tungan. Jag "fotar" nämligen nästan var gång :huvet trots att jag tränar träna tränar. Allt annat går bra men i detta moment har jag fastnat! Finns det någon som har något tips att ge mig??

Ser att du redan har en hoj så då är det väl bara att ut och träna vändningar på uppfarten ;)
Blicken högt och känner du att du tippar så släpper du bara lite på kopplingen, precis som i lågfarten. Absolut lättast i lågfarten är att ha ganska mycket gas och sen styra farten med kopplingen. Lycka till!

Träna på att hålla uppe blicken... själv hade jag ingen egen hoj så jag cyklade runt lite här hemma med blicken i skyn! :rolleyes:

Last edited:
Ok, tack för tipset Calle. Ska prova att hålla lite mer gas som du säger:)

Jag skulle säga att medlutet är det viktigaste, så var det åtminstone för mig. När du får in känslan för att luta dig mot det håll du håller på och tippa (förmodligen "inåt"). Se till att titta igenom svängen också, alltså vrida på huvudet ordentligt och försöka titta åt det håll där du ska räta ut vändningen igen. Prova kör i cirklar med i princip fullt utslag och kör inte för långsamt så lär du fixa det där! :tummenupp

känn lugnet och va inte nervös. du får kortet förr el senare och kan njuta.
när man är för nervös är de lätt o misslyckas.

Tänk på att hålla upp blicken; hitta objekt som du kan fokusera på under svängen, t.ex. någon soptunna långt bort, ett hus etc. Ge mer gas och använd kopplingen för att korrigera. Börjar du tippa inåt, släpp upp kopplingen lite och håll kvar blicken högt.

har samma problem som du=)du kan även trycka det inre knäet mot tanken så du får upp hojen...går även att luta sig innåt och skjuta ifrån hojen med höften...tips som jag har fått av min lärare...slappna av i armarna oxå...lycka till!

Knip med benen och se till att ha horizonten i synfältet. Det senare känns ju ingen från kanotpaddling. Även om man inte tittar på horizonten är kroppen och hjärnan intrimmad på att använda den som "referens". Det funkade för mig!

Sen är dom 8:orna fullt styrutslag bra övning, håll balansen när cykeln faller inåt med gas o koppling.

jag tycker personligen att man bara behöver höja blicken och följa med i rörelsen så kör hojen sig själv nästan. Lycka till

Hur ser din teknik ut? Kör du något med medlut/motlut Eller sitter du bara rakt upp o kör?

Tex. luta hojen inåt "kraftigt" medans du lutar dig åt andra hållet för att inte tippa. Sätt dig även långt fram på hojen, och försök ha en låg tyngpunkt.

Testa det vetja ett par gånger så tror ajg säkert det lossnar för dig.

Och just ja en sak till, våga ha lite fart under just vändningen, utan fart tippar ju vem som helst. Kommer ihåg att jag trodde man var tvungen att köra i 0,0000001km/h under hela lågfarten, men det lossna totalt för mig när jag vågade ge lite mer fart (med kopplingen)

Ser att du redan har en hoj så då är det väl bara att ut och träna vändningar på uppfarten ;)
Blicken högt och känner du att du tippar så släpper du bara lite på kopplingen, precis som i lågfarten. Absolut lättast i lågfarten är att ha ganska mycket gas och sen styra farten med kopplingen. Lycka till!

Träna på att hålla uppe blicken... själv hade jag ingen egen hoj så jag cyklade runt lite här hemma med blicken i skyn! :rolleyes:

säger detsamma upp med blicken och mer gas som du justerar med kopplingen. min fot tänker snabbare än hjärnan också;) men nu är lappen fixad så nu kan jag slappna av och guida andra;)

Luta utåt (för att du endå kör så långsamt att du har ingen centrifugalkraft som håller dig uppe om du lutar in.) i kurvan på serpentin-banan för att kunna hålla lägre fart. Annars bara ta de lugnt, bara tuta o köra så e de klart=D

:banana Tack för alla tips! Jag tog kortet i onsdags 8/7-09. Sååååå underbart :tummenupp.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra