Någon som har lite detaljbilder på husa i stort format?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är nämligen så att jag nu efter några timmars körning har kommit fram till vad jag gjorde fel under ihopmonteringen av hojen och håller nu på att åtgärdar detta. Locktite och stripes tex är numera mina bästa vänner då jag kraschade totalt efter att jag tappade sadel och bakskärm då det hade vibrerat loss en del grejjer :brinnerup
Idag såg jag att jag hade monterat dit bromsföraren fel då den sitter för långt in mot motorn till. Detta var nog anledningen till att jag missade bakbromsen i en bakhjulskörning som slutade med tokkrasch igen= blåa skinkor och skamfilat självförtroende.
Idag skulle jag ändra om bakbromsen och såg att jag hade missat undre kedjrerullen och nu när jag skulle skruva ihop allt så kommer jag inte underfund med hur fasen "fjädern" på bakbroms-föraren ska sitta :(

Så, om någon har lite bra bilder där jag kan se i detalj hur grejjerna ska vara monterade så vore det skitbra! Hittar inga bra bilder på nätet och det i serviceboken är helt värdelöst för monteringsjobb utanför motorn.

Och visste ni att om man inte efterdrar styrlagrena så glappar det friskt :gnissla

Denna bilden kanske kan hjälpa något. Det var den bästa jag hittade. :gnissla
PICT1032.JPG

Jo nog vad den stor allt :D
Där såg man hyffsat och det var så jag hade det satt har jag för mig men enligt bilden i boken som man ser extremt lite av fjädern på så ser det inte ut sådär.
Jag kom på att det står en 05:a i butiken här i stan, det borde se likadant ut på den som på min 00:a antar jag?

Dee_cati skrev:
Jo nog vad den stor allt :D
Där såg man hyffsat och det var så jag hade det satt har jag för mig men enligt bilden i boken som man ser extremt lite av fjädern på så ser det inte ut sådär.
Jag kom på att det står en 05:a i butiken här i stan, det borde se likadant ut på den som på min 00:a antar jag?

Det är min 00a på bilden ovan. Det sitterlikadant på 05 ja. :tummenupp

philsson skrev:
Jag vet det är skitslitna men trots det så har de bara gått 50h, helt mongo. :3freak
Ja lyckades köra ner org drivpaketet på firebladen på 1400mil :huvet rätt starkt gjort om ja får säga de själv

eppe skrev:
Ja lyckades köra ner org drivpaketet på firebladen på 1400mil :huvet rätt starkt gjort om ja får säga de själv
Drivpaketet på bilden ovan har knappt gått 200 mil. Men det är kanske så det blir när man saknar ryckutjämnare när man slangar :confused:

philsson skrev:
Drivpaketet på bilden ovan har knappt gått 200 mil. Men det är kanske så det blir när man saknar ryckutjämnare när man slangar :confused:
ja sånna hade man ju på hyndan... o ja som va såååå noga med smörjning osv. ähh va fan finns ju folk som lever på o göra kedjor o drev :tummenupp

philsson skrev:
Jag vet det är skitslitna men trots det så har de bara gått 50h, helt mongo. :3freak

Min kedja har nu gått ca 6 timmar och den börjar redan bli lite tänjd :( Men så var det en skitkedja för 500:- också, men den är iaf i GULD :D

Dee_cati skrev:
Min kedja har nu gått ca 6 timmar och den börjar redan bli lite tänjd :( Men så var det en skitkedja för 500:- också, men den är iaf i GULD :D
Jag fattar inte hur de kan hålla så dåligt på offroad hojarna, på sporthojen så höll de ju över en sesong, helt otroligt kändes nästan som man kunde köra flera tusen mil på samma kedja men nu som jag sa, 50 timmar :gnissla och jag smörjer efter varje åktur. :huvet

philsson skrev:
Jag fattar inte hur de kan hålla så dåligt på offroad hojarna, på sporthojen så höll de ju över en sesong, helt otroligt kändes nästan som man kunde köra flera tusen mil på samma kedja men nu som jag sa, 50 timmar :gnissla och jag smörjer efter varje åktur. :huvet
Byt fotpinnar och sätt dit skruven som fattas vid svänghjulskåpan också :tummenupp

Busaberg skrev:
Byt fotpinnar och sätt dit skruven som fattas vid svänghjulskåpan också :tummenupp
Eh. :tungan detdär är ett gammalt kort från i somras. Jag fixade dendär skruven rätt snabbt och så satte jag även dit dendär plastbiten över drevet, retligt att de är oskyddat men jag har aldrig haft nåt besvär av det. Fotpinnarna är ju fina :)

philsson skrev:

Lustigt, jag köpte en Regina o-ring när jag köpte min förra Berg, o körde hela året, enduro, cross o motard(bana) med den. När jag sålde den var den fortfarande som ny! Seg o go utan ett enda glapp. Gick minst 60h. Detta var ihop med nya drev kan jag väl tillägga. Det ska ju alltid bytas tillsammans.

Tror att problemet är att folk smörjer FÖR mkt! En o-ringskedja är ju redan "smörjd" till stor del. Lite klisterolja skadar väl inte, men vanlig verkar bara suga åt sig skit o slita på den. Min var alltid torr att ta på.

Erfarenheter?

/Dave

David P. skrev:
Detta var ihop med nya drev kan jag väl tillägga. Det ska ju alltid bytas tillsammans.

/Dave

Jag bytte bakdrevet samtidigt, tyckte inte att det fanns anledning att byta fram då det var såpass fräscht. Men jag köpte en ickerings-kedja, håller väl sämre antar jag? Min ducati höll det ca 500 mil på innan jag fick byta, inte heller så hållbart men deet kan ha varit sämre grejjer där med iofs.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP