Någon som har info om detta bygge?

loCCan

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
Husaberg 650
[YOUTUBE-ID]e8tkVSKb77Y[/YOUTUBE-ID]
Att det är en cbx-motor är ganska klart men resten? Ram? Sving? Tank?
Tycker detta bygge är hur grymt som helst och sen ljudet.... :skrämd

Vet inte om denna film varit uppe förut men jag hittar inget i varje fall!

Någon som har info om detta bygge?

Att det är en cbx-motor är ganska klart men resten? Ram? Sving? Tank?
Tycker detta bygge är hur grymt som helst och sen ljudet....

Vet inte om denna film varit uppe förut men jag hittar inget i varje fall!

Inget specifikt. Tävlingen han kör i heter BARR, ett hillclimb race (tänk Isle of Man), just denna tror jag var från 2007.

Ramen är original vad jag kunnat se på dom två eller tre klipp jag hittat. Förmodligen en aning modifierad dock för att få dit annan kuts, sving, osv.

Här är ett annat klipp med samma hoj.

Och som sagt, ljudet! :yoparty

[YOUTUBE-ID]xtxYjKL_Iw0[/YOUTUBE-ID]

Vad gäller resten: sving kommer nog från en CBR1000RR av modernare årsmodell, alternativt en R1, typ 00-03. Fälgar kan vara allt ifrån Dymag och Marvic till gamla Suzuki, Kawa eller Yamaha. Jag gissar dock på Dymags klassiska H-ekrade fälgar. Tanken är från en CB1300 så vitt jag kan se.

Håller med dig till 100%, ett jäkligt tufft bygge. Nästa bygge jag gör blir med största sannolikhet en CBX.

Last edited:
Måste ju passa på att slänga in en CBX till som årligen besöker Hillclimben i Hammarstrand. Dödsförakt är bara förnamnet! :tummenupp

[YOUTUBE-ID]Re_DshNKHIY[/YOUTUBE-ID]

Här är ett annat klipp där han är med från 2006 i samma race. Går dock omkull där kring 3 minuter in i filmen.

[YOUTUBE-ID]t2TikPkCGEw[/YOUTUBE-ID]

Mmm det är underbart det klippet... så nära en F1 bil man kan komma i ljud.. ja på två hjul. ;)

Inget specifikt. Tävlingen han kör i heter BARR, ett hillclimb race (tänk Isle of Man), just denna tror jag var från 2007.

Ramen är original vad jag kunnat se på dom två eller tre klipp jag hittat. Förmodligen en aning modifierad dock för att få dit annan kuts, sving, osv.

Här är ett annat klipp med samma hoj.

Och som sagt, ljudet! :yoparty

Vad gäller resten: sving kommer nog från en CBR1000RR av modernare årsmodell, alternativt en R1, typ 00-03. Fälgar kan vara allt ifrån Dymag och Marvic till gamla Suzuki, Kawa eller Yamaha. Jag gissar dock på Dymags klassiska H-ekrade fälgar. Tanken är från en CB1300 så vitt jag kan se.

Håller med dig till 100%, ett jäkligt tufft bygge. Nästa bygge jag gör blir med största sannolikhet en CBX.

Tackar för infon!

Blir mer och mer sugen på att göra något liknande men cbx-cyklar som är i lite sämre skick växer ju inte på träd...inte fina originalare heller för den delen :gnissla

Tackar för infon!

Blir mer och mer sugen på att göra något liknande men cbx-cyklar som är i lite sämre skick växer ju inte på träd...inte fina originalare heller för den delen :gnissla

Ingen fara!

Håller med - väldigt sugen att bygga på en CBX. Är bara lite synd att dom kostar en slant. Andra tusenkubikare från samma era kostar ju en bråkdel av CBX:en, trots att dom har massor mer effekt. Men det är ju just den 6-cylindriga biten som gör att den är speciell och därför kostar mycket.

Jag har sett ut ett objekt som jag tänkt köpa. Är bara en fråga om att få fram pengarna. :)

Gott ljud!

Vore kul om vi hade liknande race i sverige. (har för mej att dem kallar det för rallyn/träffar om jag inte blandar ihop allt, finns även mkt liknande med bilar, allt från 30-talare till nya Ferrari mm.)

Gott ljud!

Vore kul om vi hade liknande race i sverige. (har för mej att dem kallar det för rallyn/träffar om jag inte blandar ihop allt, finns även mkt liknande med bilar, allt från 30-talare till nya Ferrari mm.)

Finns ett antal liknande race i Sverige också. Kallas normalt "hillclimb". :tungan

är det bara att hojen saknar dämpare som gör det porriga ljudet?

Nej.

Först och främst låter den som den gör på grund av att det är 6 cylindrar med väldigt små kolvar som arbetar på höga varv, men sen förstärks ju detta ytterligare av att han har en kort megafon som "ljuddämpare".

Provkörde en CBX i sommar som en bekant åt farsan äger och den lät lika häftigt som den ovan när man drog ut den fullt (nästan) på 2:an och 3:an. Sitter ett 6-1 system på den hojen också, dock med lite mer "ljuddämpare". :)

Nej.

Först och främst låter den som den gör på grund av att det är 6 cylindrar med väldigt små kolvar som arbetar på höga varv, men sen förstärks ju detta ytterligare av att han har en kort megafon som "ljuddämpare".

Provkörde en CBX i sommar som en bekant åt farsan äger och den lät lika häftigt som den ovan när man drog ut den fullt (nästan) på 2:an och 3:an. Sitter ett 6-1 system på den hojen också, dock med lite mer "ljuddämpare". :)

jag har mycket att lära, tack för infon! :tummenupp

Ja så är de någon som har ett CBX-objekt som ni inte vet vad ni ska göra med så är det bara att skicka ett pm :tungan

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back