svensson in da house:
det står ju att den är godkänd. Vågar man köpa utan att riskera dåliga skydd?
På något sätt känns det som om detta måste bemötas, den är godkänd är ett av "importörernas" argument då brukar jag fråga, vem har testat och enligt vilka normer, svaret är oftast det står ju i E-märkningen men när det kommer från Kina och är testat i Kina betyder det (för mig som ska sälja det till kund) absolut inget, en firman i Kina har kopierat och patenterat Bosch ABS system i Kina, rent plagiat!! Jag vet inte om dessa hjälmar & skydd är testade eller hur eller om man bara helt sonika gjort E-märkningar och sytt i utan test men dom jag tittat på känns inte som något jag skulle kunna stå bakom, spännena på hjälmarna är oftast det enklaste sättet att få en första kännsla för kvalite & säkerhet, ta en Kines hjälm och en Grex, AGV, HJC eller annan midprize hjälm och jämför så förstår ni nog.....
Haremr6 in da house:
Vilka har dem bästa kroppsskydden? bekvämaste? vad har ni Över/under kroppskyddet...jobbigt eller skönt på sommarn?
Personligen föredrar jag UFO & AXO (eftersom vi säljer det) men det beror på vad du ska ha det till, åka cross & enduro då tycker jag att UFO Scorpion är bästa valet (runt 2.300.-), ska du ha det när du åker gathoj så är AXO Safety Jacket att föredra (1.790.-), den är inte lika kraftig (läs klumpig) som Scorpion. Personligen tycker jag att det är suveränt med en skyddsväst för gatåka, alla skydden sitter där dom ska och bekvämt är det, jag åker med någon form av MC-jacka i textil med skydden uttagna, ibland när det är varmt har jag setts åka med en crosströja över. Lite struligt med kroppsskydd om man är ute och åker "Cafe Racing" då är det skönare med en jacka med skydden i så man kan ta av och sola lite över fikan....
DP says: Åker bara på sommaren och har inte haft några större klagomål på skyddsväst då.....