Någon som har ett kvitto på en plånbok?

Försäkringsbolaget ställer orimliga beviskrav på hans plånbok för att slippa betala, alltså fixar han det kreativt. Slutresultatet blir ändå att han får ut pengar som han rätteligen ska ha.
Orimligt beviskrav att kunna visa upp ett kvitto på en plånbok för 1500kr? Hade det gällt en plånbok för 150kr hade jag kanske kunnat hålla med om att det var lite väl överambitiöst att kräva kvitto på den.

Men du kanske tycker att man ska kunna begära ersättning från sitt försäkringsbolag för var som helst, utan att på minsta vis kunna påvisa att man har ägt det? "Jomen serru, jag blev av med min ryggsäck och i den låg min sprillans nya Submariner..." :rolleyes:

Har inga kvitto alls.

Men vill du splitta med mig så, vafan :D

@Peter_E:
Du jobbar på ett sakförsäkringsbolag och vill kolla dina hojbröders bedrägeribenägenhet för någon typ av statistik, right?
För du kan inte mena allvar? :D

Du kan få en gammal adidasplånka av mig, så klarar du dig :)

Det gör dom, det är deras skyldighet.

Nej, det är inte deras skyldighet, kvitton ska sparas för skatteverkets skull, inte för kunderna.

Sumpar kunderna kvitto/garantisedel, som är en värdehandling, så får kunderna skylla sig själva.

Alternativt kan man ta med sig sin curlingmamma som kan ta hand om värdepapper när man handar saker.

Om du kommer ihåg belopp,tid och datum osv. när du köpte den kan du be NK ge dig en kvittokopia. Dom spar alla kvitton i (tidigare 10år) 7 eller om det är 8 år som är nya reglerna för bokföringen. Ju mer detaljer du kan ge dom desto bättre.

Kvitton kan inte begäras av ett företag i efterhand och ja de sparar dokument i tio år, men tror du seriöst att dom skulle gå in i arkivet av kvittorullar och börja leta? På vårt företag är det endast en domstolsorder som gör att ett kvitto letas fram så lycka till. :D:rolleyes:

Har inte läst alla inlägg! Men va e problemet med att hjälpa till?????

Jag har HUR MYCKET prylar som hellst som jag FÅtt lr köpt NYTT begagnat och inte haft kvitto till. Varför kan inte någon då bara hjälpa till om ett kvitto behövs? Vad e problemet?

Eftersom du säger VISA förutsätter jag att detta dragits från ditt bankkonto. Då finns det kvar hos din bank, kontakta dem så hjälper de dig att plocka fram kontoutdraget.

Alla nöjda och glada :)

NEJ det gör dom inte :huvet:huvet

Last edited:
Jaså?

Jag har personligen bevittnat ett antal exempel i flera olika banker där det inte varit några problem att få dessa kontoutdrag från banken. Till och med i fall där personen i fråga inte längre är kund i den banken.

Men det beror på hu långt tillbaka. Och så tar dom en avgift för det. Mem du har rätt på det sättet att det går. Men det går o flyga till månen oxå, men inte alltid så enkelt. Och det tar tid..

Men det beror på hu långt tillbaka. Och så tar dom en avgift för det. Mem du har rätt på det sättet att det går. Men det går o flyga till månen oxå, men inte alltid så enkelt. Och det tar tid..

Tjaa..allt är förstås relativt.

I ett antal exempel jag personligen bevittnat har man löst det genom att aktuell person knallar in på banken så printar dom ut kontoutdragen. Det har då varit frågan om allt från något år till sex år tillbaka i tiden. Inga avgifter har kommit på tal.

Om det vore mina pengar det handlade om skulle jag tycka att det vore lättförtjänta pengar :)

I och med att du startat den här tråden kommer du inte få något för din plånbok. Dom kollar forum och dylikt på internet. Vet av egen erfarenhet.

I och med att du startat den här tråden kommer du inte få något för din plånbok. Dom kollar forum och dylikt på internet. Vet av egen erfarenhet.

Jo, speciellt i plånboksfrågor kollar dom just på sporthoj... :huvet

Eller dom kanske kollar på någon av dom andra 8572 forumet i Sverige som behandlar allt mellan sportfiske hästar traktorer och golf....

Du kanske inte visste ätt det fanns fler forum förutom SH?

Med våra försakringspremier :huvet

Beror på om du har samma bolag och försäkring som honom :huvet

Tjaa..allt är förstås relativt.

I ett antal exempel jag personligen bevittnat har man löst det genom att aktuell person knallar in på banken så printar dom ut kontoutdragen. Det har då varit frågan om allt från något år till sex år tillbaka i tiden. Inga avgifter har kommit på tal.

Om det vore mina pengar det handlade om skulle jag tycka att det vore lättförtjänta pengar :)

Och du tror på allvar att i transaktionsIDt så står det "Plånbok 1500kr" ? :va

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka