Någon som har ett kvitto på en plånbok?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Är det någon som har ett kvitto på en plånbok i 1000kr klassen eller dyrare? Gammalt eller nytt spelar mindre roll? Det är en försäkringsfråga.
Skicka pm i så fall :banana

Om du nu köpt en plånbok i tusen kronors klassen borde du kunna styrka det på ett eller annat sätt. Att fiska efter ett kvitto på ett forum är rätt lågt om jag får säga mitt.

Gå igenom VISA, MasterCard och bankutdrag och se om du kan hitta köpet i fråga även om det är långt tillbaka. Är du trovärdig i försäkringsbolagets ögon lär det inte vara några större bekymmer att matcha ett bankuttag med ett köp om du har kvitton på andra grejer som kanske också försvann samtidigt. Försäkringsbolagen bedömer rimligheten och de kan få fram mer än vad man tror. Att bara skicka med kvitton och sedan inte kunna visa uttaget om det är stora belopp är nog en sådan sak som kan göra att de får upp ögonen att det är ett bedrägeri på gång.

Nu kanske inte 1000 kr får dem att reagera, men om de skulle göra det kan de få tråkiga framtida följder. Det kan ju vara bra att ha sin trovärdighet kvar den dagen man verkligen behöver utnyttja försäkringen. T ex om ens hem brinner upp eller dylikt. Om man gjort ett försäkringsbedrägeri lär man nog få problem. Något att beakta helt klart.

Tips i all välmening.

Jag borde ha kvar mitt kvitto på min plånbok. Den kostade 4.000kr.

Fast du får det mot att vi splittar försäkringspengarna :hihi
(denna tråden är konstig)

Trött på alla jävla moral kärringar som skriker försäkrings bedrägeri varje gång någon på något sätt försöker få ut något från våra övergödda försäkrings bolag.

Han har kanske köpt plånkan utomlands och saknar kvitto? Varför bryr ni er?

Trött på alla jävla moral kärringar som skriker försäkrings bedrägeri varje gång någon på något sätt försöker få ut något från våra övergödda försäkrings bolag.

Han har kanske köpt plånkan utomlands och saknar kvitto? Varför bryr ni er?

För det är vi allihopa som betalar för andras bedrägerier.

För det är vi allihopa som betalar för andras bedrägerier.

Knappast. Han har kanske betalt för en försäkring och är av med en plånbok. Försäkringsbolaget ställer orimliga beviskrav på hans plånbok för att slippa betala, alltså fixar han det kreativt. Slutresultatet blir ändå att han får ut pengar som han rätteligen ska ha.

Skriver inte att det är säkert så det har gått till, men man kanske ska tänka lite innan man skriker bedrägeri.

Exakt!

Last edited:
Köpte plånboken på NK för ca 1500kr för ett par år sedan men brukar rensa bland mina kvitton som är över två år gamla. Historiken hos Visa sträcker sig tyvärr inte tillräckligt långt heller. Försäkringen betalar ut ca 50% utan kvitto och ca 100% med kvitto så det är därför som jag frågar.
Kvitto på 4000kr är alltså lite väl att ta i men runt 1000kr eller strax däröver hade varit lagom.

Last edited:
Ska kolla när jag kommer hem, har två inte allt för gamla plånkor a ca 12-1300kr styck, borde ha kvar kvittot till någon av dem. Inköpta i Milano men det borde inte spela någon roll va?

Köpte plånboken på NK för ca 1500kr för ett par år sedan men brukar rensa bland mina kvitton som är över två år gamla. Historiken hos Visa sträcker sig tyvärr inte tillräckligt långt heller. Försäkringen betalar ut ca 50% utan kvitto och ca 100% med kvitto så det är därför som jag frågar.
Kvitto på 4000kr är alltså lite väl att ta i men runt 1000kr eller strax däröver hade varit lagom.

Hur skall den som lämnar ifrån sig sitt kvitto kunna använda försäkringen om något inträffar då? :va

Ska kolla när jag kommer hem, har två inte allt för gamla plånkor a ca 12-1300kr styck, borde ha kvar kvittot till någon av dem. Inköpta i Milano men det borde inte spela någon roll va?

Kan ju vara bra om man kan styrka att man var i Milano vid tidpunkten om det nu inte var ett internet köp med kort. Försäkringsbolagen är inte helt bakom flötet när det gäller den här typen av saker. Är det värt det för dryga tusenlappen?

Betalar försäkringsbolaget i fråga ut 50% av plånbokens värde utan kvitto som dessutom är ett par år gammal då hade jag tagit det utan att ens fundera på att försöka få fullt värde på vad en ny kostar.

Uppger du 1500 kr i nypris på en likvärdig plånbok och får ut 750 kr. Det är väl bättre än att få 1000 kr för ett kvitto du kommit över från någon annan.

Eftersom du säger VISA förutsätter jag att detta dragits från ditt bankkonto. Då finns det kvar hos din bank, kontakta dem så hjälper de dig att plocka fram kontoutdraget.

Alla nöjda och glada :)

Om du kommer ihåg belopp,tid och datum osv. när du köpte den kan du be NK ge dig en kvittokopia. Dom spar alla kvitton i (tidigare 10år) 7 eller om det är 8 år som är nya reglerna för bokföringen. Ju mer detaljer du kan ge dom desto bättre.

Lätt, säg att du köpt plånboken för ca 3000 kr för ett par år sedan men har inte kvittot kvar. 50 % av 3000 är 1500 kr. :)

Om du kommer ihåg belopp,tid och datum osv. när du köpte den kan du be NK ge dig en kvittokopia. Dom spar alla kvitton i (tidigare 10år) 7 eller om det är 8 år som är nya reglerna för bokföringen. Ju mer detaljer du kan ge dom desto bättre.

Undrar hur pigga dem är på det... lägga typ 1-2h på o leta kvitto som ger dem 0 i kassa intäckter...

Har du ungefärligt datum och ditt kortnummer så är det väl bara att ringa till stället där du köpte den. Även rätt enkla affärssystem kan spåra transaktioner, och de är skyldíga att spara dok. i 10 år.

Jag har ett kvitto på en automobil inköpt i Belgien 1990. Det är ju runt millen så du får ju 500.000kr

Är det okej om vi splittar det?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...