Någon som har erfarenhet av nya Metzler ME Z6

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Hej på er!

Själv kör jag busa och har alltid kört med orginaldäcken "Bridgestone Battlax BT 56", bytte dock bort dessa mot Metzler ME Z3 i somras då dom inte hade Bridgestone däcken inne när det var dags för byte.
Detta var ett av dom största misstag jag gjort på länge, dessa förba.... däck var snorhala och förstörde lite utav körglädjen hela sommaren då resultatet var att jag ofta låg på sladd ur kurvorna och ritade svarta streck överallt... UTAN att pressa nämnvärt hårt.
Nu när det är dags för byte igen så har jag fått bra priser på Metzler igen, fast den här gången är det ME Z6
Någon som har provat dessa däck??

Tacksam för kommentarer
Henrik

Hade ME z6 fram på min Vfr 750. Var inte nytt när jag köpte hojen och efter 900mil var där fortfarande en del mönster kvar! Har dock hört en del klagomål ang. dåligt grepp. Hur hårt jag än körde hade jag aldrig några som helst problem med dåligt grepp (körde dock aldrig bana).

Sedan hur det är som bakdäck vågar jag inte svara för!
Jag hade tänkt köpa en nya uppsättning ME Z6 om det inte varit för att jag sålt hojen. Mitt råd: Köp! Lycka till!

Jag har Z6 och är nöjd. Tycker att jag pressar hyffsat på väg utan tendenser att tappa fäste, har dock inte heller kört bana. Livslängden får väl tiden utvisa men efter 400 mil ser dom iaf. bra ut

wheelieman skrev:
Hej på er!

dessa förba.... däck var snorhala och förstörde lite utav körglädjen hela sommaren då resultatet var att jag ofta låg på sladd ur kurvorna och ritade svarta streck överallt... UTAN att pressa nämnvärt hårt.

Så hade jag det med just ett battlax bakdäck i somras. :)
Trodde inte det fanns värre crap...
Tycker att Pilot Power är kanon.
Nu var det ju iof inte detta du undrade men iaf :tungan

Körde med ME Z6 bak på min gamla FZR600 för ett tag sedan. Jag var inte alls förtjust i däcket när det var kallt. Fick man upp lite temp och underlaget var torrt funkade det ok. Vet inte hur lång livslängden blev då jag hann sälja hojen innan jag bytte däck igen.

Det funkar för sporttouring men så värst mycket mer än så vet jag inte. Jag gillar personligen mjukare däck a'la, Rennsport, Sportec eller Supercorsa.

Körde Z6 på TDM i våras och de flesta TDM-ägare är överrens om att det är de bästa däcken som finns till den hojen för tillfället. Livslängden med min körstil ligger troligen runt 8-900 mil på bakdäcket. Kommer att montera en uppsättning på TRX:en till våren. Jag tycker de kändes trygga i regn åxå utan hyss vilket är ett av kraven jag ställer på gatdäck då jag inte bara kör i vackert väder....

Gjorde en bandag på Kinnekulle tidigt i våras och en på Anderstrop med dem i snabb grupp och hade inga som helst problem med fästet även om de naturligtvis överhettar lite grann vid bankörning. Nu har ju inte jag den mest effektstarka hojen så jag klarar inte att dra loss bakdäcket på ren effekt, vilket kanske förklarar att jag inte dömer ut allt som inte är race-mjuka däck som snorhalt...

Om jag inte körde så långt varje säsong skulle jag nog överväga kombinationen M-1 fram och Z6 bak då det framdäcket är bättre för bankörning men tar slut alldeles för fort.

Last edited:
Rammstein skrev:
Så hade jag det med just ett battlax bakdäck i somras. :)
Trodde inte det fanns värre crap...
Tycker att Pilot Power är kanon.
Nu var det ju iof inte detta du undrade men iaf :tungan

Jag vet, har varit sugen på dessa däck... men har haft mina funderingar om hur långt dom kommer att hålla.
Eftersom jag kör Battlaxdäcken nästan 450 - 500 mil så antar jag att det inte blir så mycket mer än 250 -300 mil med ett Pilot Power.

Dock så valde jag faktiskt det nu när jag ringde och beställde, det får kosta lite mera istället.... som sagt så förstörde det förra sommaren med och åka med för dåligt fäste.
En kul grej dock var en gång när jag skulle köra om en bil på nynäsvägen, skulle ut i vänsterfil och ger bra med gas... men upptäcker istället att det börjar spinna ut lite på halvsladd i en powerburnis på säkert 200-300meter.... såg dessutom kontrollerat ut :banana

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!