Någon som har en Suzuki TL 1000 s Hjälp!

smallsocks

Sporthojsnörd
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
hej! jag ska nu kanske göra ett köp av en Suzuki TL 1000 s -97 men hojen finns lååååångt borta från sthlm, så om det blir köp blir det lite pruta och köpa direkt innan jag åker dit...

skulle vilja höra och kanske provsitta en innan jag gör något överilat...

finns det någon snäll person här som kan tänka sig ställa upp och visa upp sin älskling och eventuellt låta mig få sitta för att känna ställningen (behöver ej provköra)

skulle vara otroligt snällt, har tittat på lite mc butiker men har inte hittat någon som kan provköras än så om något har något tips är det välkommet också!!
Mvh/björn

bara ett litet tips, om det är en 97 se till att temp givaren är flyttad annars blir det lätt en tusenlapp att fixa.

Riktigt härlig hoj är det! :yoparty

Paser skrev:
2367937 bara ett litet tips, om det är en 97 se till att temp givaren är flyttad annars blir det lätt en tusenlapp att fixa.

Riktigt härlig hoj är det! :yoparty

vad menar du med givaren flyttad?

smallsocks skrev:
2367950 vad menar du med givaren flyttad?

Man byter termostaten så är det fixat, kostar 350 kr har jag för mig.

om du orkar och har tid att vänta så finns min i Uppsala på söndag att provsitta klämma o känna på, är du snäll kanske du kan få prova ett par meter med :)

hocke skrev:
2367975 Man byter termostaten så är det fixat, kostar 350 kr har jag för mig.

om du orkar och har tid att vänta så finns min i Uppsala på söndag att provsitta klämma o känna på, är du snäll kanske du kan få prova ett par meter med :)

är nog lite mer typ Nu känsla på det... men kan ju avvakta oxå. får se... om annonsen är kvar så är den!
bara skriva när du får din hoj! helt ny eller?

jag är jättesnäll :)

smallsocks skrev:
2367981 är nog lite mer typ Nu känsla på det... men kan ju avvakta oxå. får se... om annonsen är kvar så är den!
bara skriva när du får din hoj! helt ny eller?

jag är jättesnäll :)

nej har haft den i 2 år, jobbar fre lör så jag har inte tid förrns sön :näsblod

Innan du åker så kan jag varmt rekomendera TL-Tråden här på sporthoj, där finns precis all info du någonsin kommer behöva ang TL :tummenupp

Vad är det för årsmodell, färg och får du med något godis ?

smallsocks skrev:
2367819 hej! jag ska nu kanske göra ett köp av en Suzuki TL 1000 s -97 men hojen finns lååååångt borta från sthlm, så om det blir köp blir det lite pruta och köpa direkt innan jag åker dit...

skulle vilja höra och kanske provsitta en innan jag gör något överilat...

finns det någon snäll person här som kan tänka sig ställa upp och visa upp sin älskling och eventuellt låta mig få sitta för att känna ställningen (behöver ej provköra)

skulle vara otroligt snällt, har tittat på lite mc butiker men har inte hittat någon som kan provköras än så om något har något tips är det välkommet också!!
Mvh/björn

På -97:an var det flera grejor som pajade men som också skall vara åtgärdade på garantin, kolla att de är gjorda, osäker på exakt vilka grejor det var men bla var det oljepumpen eller var det kanske vattenpumpen:confused: som byttes på garantin.

Sök igenom denna tråd så hittar du säkert det mesta.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387

Kolla att hojen klarar att gå på tomgång vid ca 1200rpm, klarar den inte det utan man kanske måste gå upp till minst 1700-1800rpm för att hålla igång motorn så behöver nog TPS:n justeras, ngt man iofs kan utföra själv men vill man inte det så kostar det en liten slant på verkstan, går kanske annars att använda som anledning till prutmån?

Edit: Tomgången kollar du då motorn är uppe i temp

hocke skrev:
2367996 nej har haft den i 2 år, jobbar fre lör så jag har inte tid förrns sön :näsblod

Innan du åker så kan jag varmt rekomendera TL-Tråden här på sporthoj, där finns precis all info du någonsin kommer behöva ang TL :tummenupp

Vad är det för årsmodell, färg och får du med något godis ?

det är en 97:a, svart och så vitt jag fattar är det första modellen eller? 1000 s
godis är ett micron kolfiber (orginal finns för besiktning) mini blinkers är monterat på den(orginal finns), mjuka packväskor(för de används?) och något larm fanns till men ej inkopplat...
gått 4500 mil, nybytt olja+filter, drivpacket+däck är "ok" vilket jag kan tänka mig måste kanske bytas nästa säsong då...

PerWe skrev:
2368007 På -97:an var det flera grejor som pajade men som också skall vara åtgärdade på garantin, kolla att de är gjorda, osäker på exakt vilka grejor det var men bla var det oljepumpen eller var det kanske vattenpumpen:confused: som byttes på garantin.

Sök igenom denna tråd så hittar du säkert det mesta.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387

Kolla att hojen klarar att gå på tomgång vid ca 1200rpm, klarar den inte det utan man kanske måste gå upp till minst 1700-1800rpm för att hålla igång motorn så behöver nog TPS:n justeras, ngt man iofs kan utföra själv men vill man inte det så kostar det en liten slant på verkstan, går kanske annars att använda som anledning till prutmån?

Edit: Tomgången kollar du då motorn är uppe i temp

blir la ta med kunnig polare, jag kan mest grunder :va

Last edited:
hocke skrev:
2367975 Man byter termostaten så är det fixat, kostar 350 kr har jag för mig.

behövdes inte givaren flyttas då den satt så illa till att den gav fel värden?
Kan vara ute och cykla dock :confused:

smallsocks skrev:
2367950 vad menar du med givaren flyttad?

Suzuki hade en del bekymmer med första årsmodellen av TL1000S. Ska vara fixat på garanti men väl värt att kolla upp.

som tidigare nämnts, tempgivaren som om jag inte minns fel satt i kylet och angav en lägre temperatur än vad motorn egentligen hade (löstes som tidigare nämts med byte avtermostat).
Vilket ledde till att insputningen tryckte in för mycket bränsle som prseeades förbi kolvringarna och spädde ut motoroljan.

Dbytte styrbox på en del också, nåt med tomgången har jag för mig.

Sen så är högra motorkåpan i plast, kan bli lite för mjuk och läcka nån droppe om motorn blir riktigt varm, förstärktes på 98:an men det är ett mindre bekymmer.

Annars är TL:n en trevlig körupplevelse, man sitter ganska bekvämt, går bra, lyfter gärna framhjulet och ett skönt ljud.

Kontenta, lägg hellre nån extra tusenlapp på en med dokumenterade uppdateringar eller kanske tom en 98:a en en tveksam 97:a.

maca40 skrev:
2368092 Suzuki hade en del bekymmer med första årsmodellen av TL1000S. Ska vara fixat på garanti men väl värt att kolla upp.

som tidigare nämnts, tempgivaren som om jag inte minns fel satt i kylet och angav en lägre temperatur än vad motorn egentligen hade (löstes som tidigare nämts med byte avtermostat).
Vilket ledde till att insputningen tryckte in för mycket bränsle som prseeades förbi kolvringarna och spädde ut motoroljan.

Dbytte styrbox på en del också, nåt med tomgången har jag för mig.

Sen så är högra motorkåpan i plast, kan bli lite för mjuk och läcka nån droppe om motorn blir riktigt varm, förstärktes på 98:an men det är ett mindre bekymmer.

Annars är TL:n en trevlig körupplevelse, man sitter ganska bekvämt, går bra, lyfter gärna framhjulet och ett skönt ljud.

Kontenta, lägg hellre nån extra tusenlapp på en med dokumenterade uppdateringar eller kanske tom en 98:a en en tveksam 97:a.

thanks for the help! ni har varnat mig väl! jag avvaktar lite grann alltså :)

Ja ska ev ut till Nackakrokarna i helgen me min å fixa lite, men de ei nte spikat än.
Så då skulle de väl kunnas ordna en provsittning :tummenupp

PM:a mig senare så vet ja mer om hur de blir.

smallsocks skrev:
2368102 thanks for the help! ni har varnat mig väl! jag avvaktar lite grann alltså :)

Vad jag hört är ramlagrerna förstärkta på -99 och framåt, de kunde tydligen inte sällan rasa på 97 och 98. Jag hade en -99.a som gick hårda mil och som jag var nöjd med!

PETER-STHLM skrev:
2368294 ska troligtvis ut till strömma på söndag, pma om det är aktuellt!

mycket möjligt vad jag har förstått s ska man typ ta en 98-99 helst en 00:a för att slippa lite små krafsproblem det tydligen är med 97an

smallsocks skrev:
2368303 mycket möjligt vad jag har förstått s ska man typ ta en 98-99 helst en 00:a för att slippa lite små krafsproblem det tydligen är med 97an

99 och 00 är samma hoj, 99 kom sista uppdat. jag vet om.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul