Någon som har en komplett framfälg till SM eller vet ca pris på en sådan?

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Tjena i kylan!

Är det någon här som har en SM-framfälg + bromsskiva som ni vill bli av med? Hojta gärna till här isf, för jag letar efter en sådan :)

Är det föressten något man måste fixa med när man byter till större bromsskiva?

Tack på förhand :tummenupp

Bifogar en bild på det som ska bli en SM, bakdäcket är redan kirrat, så nu saknas bara ny framlykta och en SM-framfälg :D

Bifogat

• Dscf0012.jpg
    Dscf0012.jpg
    64.9 KB · Visningar: 107
Du behöver en liten makkapär så att bromsoket passar till den nya större skivan.

Kolla med Fleninge MC skrot, de brukar ha massor med fälgar, vet dock inte vilka som kan tänkas passa till din.
De har dock mest aluminium fälgar, men de får ju in allt möjligt skrot...

Du får nog mäta lite, vilken axel diameter och så. Jag vet inte riktigt vad men behöver veta. :(

PutteLiten skrev:
Du behöver en liten makkapär så att bromsoket passar till den nya större skivan.

Kolla med Fleninge MC skrot, de brukar ha massor med fälgar, vet dock inte vilka som kan tänkas passa till din.
De har dock mest aluminium fälgar, men de får ju in allt möjligt skrot...

Du får nog mäta lite, vilken axel diameter och så. Jag vet inte riktigt vad men behöver veta. :(
MC-skrotar tänkte jag inte på :tummenupp Ska ringa och höra med Fleninge och se vad de har när jag har kollat upp vad man behöver mäta för att man ska få rätt fälg :)

Om du behöver en bromsok-adapter så kan jag kanske tillverka en åt dig om jag får måtten på hur den ska se ut.

Limstift skrev:
Om du behöver en bromsok-adapter så kan jag kanske tillverka en åt dig om jag får måtten på hur den ska se ut.

Ok :)

Vad är det för mått du behöver isf? Jag kontaktade Fleninge och fick höra att de hade fälg + skiva (290mm tror jag att det var) liggandes. De ville ha 3000 kr för det.

Är det något speciellt jag ska kolla efter när jag kör upp och kollar på fälgen? Låter priset dyrt eller acceptabelt? :)

TheDude skrev:
Ok :)

Vad är det för mått du behöver isf? Jag kontaktade Fleninge och fick höra att de hade fälg + skiva (290mm tror jag att det var) liggandes. De ville ha 3000 kr för det.

Är det något speciellt jag ska kolla efter när jag kör upp och kollar på fälgen? Låter priset dyrt eller acceptabelt? :)

Låter dyrt!!

Är det ekrat? Vad för märken?

Du borde hitta finast möjliga fälg med 320mm skiva för det priset....

PRUTA!!

/Zana

svar

med tanke på att dom splittar på ett par o därmed får en bakfälg över som dom måste få en kund på(fälgar säljes oftast parvis) så tycker jag priset låter hyfsat.ett par fälgar med 320 mm skiva o alla tillbehör brukar ju gå lös på ca 10000 annars,så 3 lax för en framfälg är väl bra.

ktmjacke skrev:
med tanke på att dom splittar på ett par o därmed får en bakfälg över som dom måste få en kund på(fälgar säljes oftast parvis) så tycker jag priset låter hyfsat.ett par fälgar med 320 mm skiva o alla tillbehör brukar ju gå lös på ca 10000 annars,så 3 lax för en framfälg är väl bra.

Nope, känns jättedyrt. Tveksamt om det är ekrat, tveksam skiva...

I mitt huvud föreställer jag mig en gammal gjuten fälg...

Men det är väl ok, om det är "riktiga prylar"......

/Z

Med tanke på att ett KTM-hjul kostar ca 3800:- nytt tycker jag att det lät väl dyrt.

Zana skrev:

Nu fick jag svar från dem. Det var en 3-ekrad original alu fälg till en ZX 6, så jag antar att jag får med ena skivan som sitter på fälgen.

Har ni andra förslag var man kan vända sej? Jag är lite tveksam nu jag också på fälgen Fleninge har :3freak

Eftersom jag har ekrat bak så borde jag ju leta efter ekrat fram också (posern kryper fram, hehe :D)

TheDude skrev:
Nu fick jag svar från dem. Det var en 3-ekrad original alu fälg till en ZX 6, så jag antar att jag får med ena skivan som sitter på fälgen.

Har ni andra förslag var man kan vända sej? Jag är lite tveksam nu jag också på fälgen Fleninge har :3freak

Eftersom jag har ekrat bak så borde jag ju leta efter ekrat fram också (posern kryper fram, hehe :D)

Det är djävulskt dyrt i mina ögon, bara så du vet...

Zana skrev:
Det är djävulskt dyrt i mina ögon, bara så du vet...

Jag tycker likadant nu med tanke på att det är en fälg från en (antagligen) skrotad hoj :va

Du gjorde nog ett stort klipp på fälgen du hittade :tummenupp

Jag har själv ingen aning var man ska börja fråga/leta efter antingen en beg. eller en ny framfälg inkl. skiva (priset får avgöra) utan att bli ockrad på pengar så att säga :)

TheDude skrev:
Jag tycker likadant nu med tanke på att det är en fälg från en (antagligen) skrotad hoj :va

Du gjorde nog ett stort klipp på fälgen du hittade :tummenupp

Jag har själv ingen aning var man ska börja fråga/leta efter antingen en beg. eller en ny framfälg inkl. skiva (priset får avgöra) utan att bli ockrad på pengar så att säga :)

Men du, det var ju i skåne jag köpte fälgen... Varför inte dra förbi Överskottslagret och glo om det finns nåt intressant där?

Skulle gärna sälja fälgen till dig om det inte var så att den står här uppe i sthlm nu...

/Z

tre ekrade

Jag har ett par tre ekrade alu fälgar...från zx6r till salu

3,5" fram och 5" bak...

Hel alu fälgar är ju smidiga, då man slipper slang, spänna ekrar o annat pyssel.
Själv tycker jag det är snyggare oxå, men det är jag nog ensam om...
Dock sägs det att det inte går att hoppa med dem...nån som provat?

Bifogat

• braking.JPG
    braking.JPG
    16.8 KB · Visningar: 46
Zana skrev:
Men du, det var ju i skåne jag köpte fälgen... Varför inte dra förbi Överskottslagret och glo om det finns nåt intressant där?

Skulle gärna sälja fälgen till dig om det inte var så att den står här uppe i sthlm nu...

/Z

Jag ska pysa förbi där och kolla :tummenupp Någon som vet om man inte kan/bör hoppa med 3-ekrade fälgar föressten? :confused:

Last edited:
jag har en orginal fälgbana om du har resten...annars har jag enen gammal husqarna bak fälg som jag håller på att fix till med r1skiva om du är intresserad
det blir inte dyrt men jag lär ha mått på axlar bredd å så hör av dig
073 6184718

peter the great skrev:
jag har en orginal fälgbana om du har resten...annars har jag enen gammal husqarna bak fälg som jag håller på att fix till med r1skiva om du är intresserad
det blir inte dyrt men jag lär ha mått på axlar bredd å så hör av dig
073 6184718

Ok :tummenupp SM bakfälg satt redan på hojen när jag köpte den, men framfälgen är helt klart intressant!

Vad är det som behövs mer till framfälgen? Som jag förstod är det bara däck och skiva som behöver fixas? :)

Vilka mått behöver du? Jag kan slå dej en signal när jag har kollat upp dem så kan vi snacka vidare då :tummenupp

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back