Någon som har en Electric Motion Escape?

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Jag kapar tråden lite för en egen fråga. Vad är den snabbaste elcykeln man kan få tag i för under 20ksek? Krav på pedaler, inget krav på laglighet.
Jag laddade ner en app till min shimano el-mtb, med denna går det att ändra till mellan EU/usa (usa=elhjälp tlll 32kmh) samt ändra hjulens omkrets som lurar hastighetsmätaren om man vill ha ännu högre toppfart.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag ska villigt erkänna att jag inte fattar det där. Dock tror jag att den har det vridet från noll och genom hela registret. Min qvarna har ca 50 Nm och då endast vid 5-6000 varv. Eller min trajja, ca 100 Nm som bäst. Det måste var skillnad på känslan att köra? Jag tycker också att min Husqvarna SM610 är lite tung, 150 kg fulltankad, när det blir krångligt i skogen. Jag är nybörjare på sån här körning. Nu är det inte trial jag kör heller så den är kanske tokfel.
Den vanligaste elhojen i Sverige torde väl vara Zero, de har kanske en ÅF så du kan prova en elhoj och se vad du tycker om upplevelsen?
Jag har aldrig testat en elhoj men inbillar mig att det inte alls är en tokig upplevelse, men hur det känns att köra och äga beror ju till stor del på hur de fått till paketet med fjädringskomponenter, vikt och CG.
Om man sedan inte kan ladda när man behöver så är det inte så kul förstås...
Men du har kanske tänkt att köra korta sträckor och ladda hemma, då är det ingen variabel att oroa sig för.

Men tips 1A är nog att testa konceptet och se vad du tycker innan du lägger ut pengar på ett fordon.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Zero finns ju med åf i Växjö. KTM Freeride e-xc finns ju också med återförsäljare lite varstans. Dessutom begagnade. De har en usel räckvidd, tyvärr. Jag ska kolla lite mera och se om vinterns projekt kanske blir ett hojbygge. 10 mil är en vettig räckvidd då jag tänkt ha den som lekhoj runt torpet.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag kapar tråden lite för en egen fråga. Vad är den snabbaste elcykeln man kan få tag i för under 20ksek? Krav på pedaler, inget krav på laglighet.
För asfalt eller grus?

En specialized Levo går på mkt mer men du kan enkelt beställa chip från tyskland som tar bort alla restriktioner och då går det undan på riktigt.
 

jocke969

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2013
Ort
Ludvika
Hoj
fzr 1000
Hur gick det för Ts? Blev det någon elhojj? Jag har hittills haft jäkligt roligt med min Escape och den är reggad för gata. Dock leker jag bara med den på gården och runtikring skogarna. Har modifierat den lite för att få på riktiga däck. Sjukt rolig och lätt leksak som inte behöver hållas efter så mkt!
FEBCA990-B6BF-401C-98AC-7E77DC4C5022.jpeg
 

jenorden

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2015
Ort
Göteborg
Hoj
1982, Yamaha XS650, 1983 Kawasaki Z1000
Hur gick det för Ts? Blev det någon elhojj? Jag har hittills haft jäkligt roligt med min Escape och den är reggad för gata. Dock leker jag bara med den på gården och runtikring skogarna. Har modifierat den lite för att få på riktiga däck. Sjukt rolig och lätt leksak som inte behöver hållas efter så mkt!
View attachment 472052
Jag har själv en EM 5.7 sport och är svinnöjd. Men jag saknar topphastigheten och siktar på en Escape. Du vill inte sälja denna skönhet? Har du koppling på den? Och inte den digitala etta-nolla-kopplingen som jag har..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det kan du få ur en moped med 1 hk också med rätt utväxling.
Och även en elcykel med 250W motor.

Och det är inte nödvändigtvis skoj.

Den väger 72-73 kg vilket kanske verkar lite men ska ju jämföras med tex en Beta 80 som väger 60kg och troligen har både mer effekt och mer vridmoment på bakhjulet. Åtminstone på ettans växel.

Och den kostar hälften.
Så skönt med sådana här poster. Nm-uppblåsta uppgifter för just elfordon är bara märkligt, ingen gör ju så för andra fordon?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top