Någon som har en Electric Motion Escape?

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag är ruskigt sugen på en elektrisk motorcykel och denna https://electriclifestore.nl/product/electric-motion-escape-r/ gillar jag verkligen. Den jag mailat med på företaget i Frankrike säger att den är "homologerad för gatubruk i europa" och jag undrar om det gäller även i Sverige. Varken transportstyrelsen eller bilprovningen kan säga något och hänvisar till varandra.
Mannen på EM säger att det finna några svenska ägare så jag undrar om någon av dessa är medlem här och kan berätta vad hen tycker om hojen, om det var några bekymmer att få ursprungkontrollen gjord och registreringen klar och vilka försäkringsbolag som har bra premier.

120 papp för en hoj som har 6 kW effekt och ett batteri på bara 2,6 kWh känns väl inte som någon superdeal direkt? vad kan det bli i räckvidd? 2-3 mil en bra dag kanske? Du lär nog också få svårt att övertyga transportstyrelsen om att en hoj som inte har blinkers bak är ok att köra på gatan.

Till sist hade åtminstone jag funderat på hur tryggt det hade känts att handla en hoj som bara verkar finnas som renderingar?

Miljö och allt, visst, men måste den vara så himla ful?

När man ändå sitter vid datorn och ritar, vad hindrar att man ritar en vacker hoj? Ska den massproduceras så kan man lika gärna göra en vacker form att stöpa x antal tusen hojar i. Så länge miljövänliga fordon inte ser bättre ut än en torr grankvist kommer jag aldrig att lockas köpa.

.. kollade på CAKE också, herregud om möjligt ännu fulare. Nu smakar kaffet pyton och jag mår illa. Tackar.

Är det verkligen ett svar på min fråga om homologering och eventuella ägare med erfarenheter från att köra hojen, det du skriver? Jag fattar isf inte...

Homologerad för EU betyder "Whole Vehicle Type Approval" vilket gör den fullt laglig i Sverige. De enda omständiga är att om det inte finns en Svensk generalagent så måste du få tag i allt underlag för att få ett CoC från tillverkaren när du skall registreringsbesiktiga. Det skall inte vara så svårt men det svåra är oftast att hitta rätt person som kan lösa detta.

Men 450 Nm är väl rätt skoj att ha på bakhjulet?

Det kan du få ur en moped med 1 hk också med rätt utväxling.
Och även en elcykel med 250W motor.

Och det är inte nödvändigtvis skoj.

Den väger 72-73 kg vilket kanske verkar lite men ska ju jämföras med tex en Beta 80 som väger 60kg och troligen har både mer effekt och mer vridmoment på bakhjulet. Åtminstone på ettans växel.

Och den kostar hälften.

Last edited:
Det kan du få ur en moped med 1 hk också med rätt utväxling.
Och även en elcykel med 250W motor.

Och det är inte nödvändigtvis skoj.

Den väger 72-73 kg vilket kanske verkar lite men ska ju jämföras med tex en Beta 80 som väger 60kg och troligen har både mer effekt och mer vridmoment på bakhjulet. Åtminstone på ettans växel.

Och den kostar hälften.
Jag ska villigt erkänna att jag inte fattar det där. Dock tror jag att den har det vridet från noll och genom hela registret. Min qvarna har ca 50 Nm och då endast vid 5-6000 varv. Eller min trajja, ca 100 Nm som bäst. Det måste var skillnad på känslan att köra? Jag tycker också att min Husqvarna SM610 är lite tung, 150 kg fulltankad, när det blir krångligt i skogen. Jag är nybörjare på sån här körning. Nu är det inte trial jag kör heller så den är kanske tokfel.

Jag ska villigt erkänna att jag inte fattar det där. Dock tror jag att den har det vridet från noll och genom hela registret. Min qvarna har ca 50 Nm och då endast vid 5-6000 varv. Eller min trajja, ca 100 Nm som bäst. Det måste var skillnad på känslan att köra? Jag tycker också att min Husqvarna SM610 är lite tung, 150 kg fulltankad, när det blir krångligt i skogen. Jag är nybörjare på sån här körning. Nu är det inte trial jag kör heller så den är kanske tokfel.

Med en utväxling 1:1 så får du samma vridmoment och varvtal på bakhjulet som ur motorn, men sätter du utväxlingen 10:1 så blir vridmomentet på bakhjulet 10 gånger högre än på motorn, men varvtalet blir samtidigt bara en tiondel av motorns varvtal.

Titta på din cykel, desto störra uppförsbacke desto större utväxling(lägre växel) vill du ha från pedalerna till ´bakhjulet. Men hastigheten blir låg.

Din traja har kanske 100Nm på vevaxel, men motorn snurrar kanske 5 gånger snabbare än utgående drevet på motorn. dvs vridmomentet på utgående drev har kanske ökat till 500 Nm. På högsta växeln.

Sedan har du ett framdrev med kanske 15 kuggar och ett bakdrev med 45 så bakhjulet snurra ytterligare en tredjedel långsammare än utgående drevet och då är du kanske uppe i 1500 Nm på bakhjulet på högsta växeln.

Lägger du sedan i ettan så har du ytterligare en faktor 2 och du är uppe i 3000 Nm på bakhjulet.
Nu gissade jag bara lite på utväxlingarna och valde dessutom enkla siffror att räkna på.

Last edited:
Ursäkta men årets dumstrut går till mig för nu är jag inte alls med! Om jag får hojen testad i bromsbänk får jag ut kW och Nm. Båda dessa är ju uppmätta på bakhjulet - räknas vridet om till ett värde på veven?
Nå, jag förstår vart ni vill komma. Jag lugnar mig ett tag (kanske) med inköp. Ska testa några först.

Last edited:
Ursäkta men årets dumstrut går till mig för nu är jag inte alls med! Om jag får hojen testad i bromsbänk får jag ut kW och Nm. Båda dessa är ju uppmätta på bakhjulet - räknas vridet om till ett värde på veven? Jag har en utskrift på qvarnan och där ligger hästar och vrid någonstans mellan 40 och 50.
Ja det är en uträkning som görs med vridmomentet som upmäts på hjulet i bromsbänken tillsammans med motorns varvtal. Med de två parametrarna kan man räkna ut vrid och effekt på veven minus förluster i transmissionen. Varvtal, effekt och vridmoment ändras i proportion till varandra.

Jag kapar tråden lite för en egen fråga. Vad är den snabbaste elcykeln man kan få tag i för under 20ksek? Krav på pedaler, inget krav på laglighet.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka