Någon som gjort handels "personlighetstest"?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Haj, vet inte om detta är rätt forum att leta sådan person men tänkte fråga även här.

Är det någon som varit med om det personlighetstest som handelshögskolan i stockholm har för sina 600 reserver varje år? Med lite tur kommer jag bli kallad om nån vecka och vore kul att veta lite mer om det hela. Är det bara frågeformulär eller även intervju? Vad är det för typ av frågor osv? Någon som gjort det och lyckats (eller misslyckats) kan väl berätta allt som är väsentligt!

Tack tack :Bugar

Olika versioner av Big Five är bland de mest etablerade inom forskarvärlden, och mest använda över huvud taget (vet dock inte vad Handels använder). Orginaltesten är ganska omfattande och tar lång tid att fylla i, men det finns förenklade historier (mer eller mindre korrekta) på nätet. Big Five avser de 5 dimensionerna:

Openness (öppenhet för nya erfarenheter)
Conscientiousness (samvetsgrannhet)
Extraversion (utåtriktning)
Agreeableness (trevlighet)
Neuroticsm (känslomässig instabilitet)

Arbetgivare är ofta ute efter höga värden på C och E. Det går att lura testen om man har gjort dom många gånger förut.

Last edited:
Har du funderat riktigt noga på om du inte kan anföra några särskilda meriter? Jag vet att de blivit något restriktivare med det de senaste åren men jag har flera kamrater som kom in på att de varit duktiga i någon idrott eller andra speciella kunskaper.

Om du undrar nått annat om skolan får du gärna PM'a mig.

mb skrev:
Olika versioner av Big Five är bland de mest etablerade inom forskarvärlden, och mest använda över huvud taget (vet dock inte vad Chalmers använder). Orginaltesten är ganska omfattande och tar lång tid att fylla i, men det finns förenklade historier (mer eller mindre korrekta) på nätet. Big Five avser de 5 dimensionerna:

Openness (öppenhet för nya erfarenheter)
Conscientiousness (samvetsgrannhet)
Extraversion (utåtriktning)
Agreeableness (trevlighet)
Neuroticsm (känslomässig instabilitet)

Arbetgivare är ofta ute efter höga värden på C och E. Det går att lura testen om man har gjort dom många gånger förut.

Så det är den de använder?

Villee skrev:
Så det är den de använder?
Jag skrev om vetenskapliga modellen som ligger till grund för de flesta personlighetstest som figurer i de här sammanhangen. Det finns 100-tals olika varianter av testen - vill du veta exakt vilken de använder är det väl bara att ringa.

Red: Testa att fylla i nedanstående frågeformulär:

http://portal.mh.se/~mabe0003/BFI.pdf

Beräkna sedan medel av talen som mäter respektive dimension. Vissa siffror ska vändas på.

Openness: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 (inverterad), 40, 41 (inverterad), 44
Conscientiuosness: 3, 8 (inverterad), 13, 18 (inverterad), 23 (inverterad), 28, 33, 38, 43 (inverterad)
Extraversion: 1, 6 (inverterad), 11, 16, 21 (inverterad), 26, 31 (inverterad), 36
Agreeableness: 2 (inverterad), 7, 12 (inverterad), 17, 22, 27 (inverterad), 32, 37 (inverterad), 42
Neuroticism: 4, 9 (inverterad), 24 (inverterad), 29, 34 (inverterad), 39

När jag var med och körde det här testet på 60 pers en gång så blev genomsnittliga resultatet: O = 3,34; C = 3,82; E = 3,25; A = 3,94; N = 2,50

Nu kan det hända att handels använder ett helt annat test, men gör du det här så vet du ungefär hur du kan tänkas ligga till och hur ett sånt här test i allmänhet är uppbyggt. Om de kör med intervju eller så istället, så glöm allt som har skrivit :1pajas

Last edited:
Spånar vidare lite på det här med psykometriska variabler som grund för anställning/antagning ifall det är ok (inte meningen att sno tråden).

Tycker själv att det är uppåt väggarna fel att såna här test används som bedömningsgrund för anställning/antagning. Anledningen är att de är så lättmanipulerade. De som är bäst på att ljuga och manipulera sig fram vinner... Detsamma gäller även IQ-tester för de som är väl inövade.

När jag fyller ett personlighetstest ärligt så ligger jag genomsnittligt till på alla dimensioner förutom O och E - jag är mer öppen för nya erfarenheter jämfört med snittet, men inte lika utåtriktad. För en karriär inom serviceyrken skulle arbetgivarna tycka att jag har för lågt värde på E, men högt på O är bra om man t.ex. ska satsa på akademisk karriär. Samtidigt är det lätt att höja värdet för utåtriktning genom att svara felaktigt på frågor man misstänker ha med den dimensionen att göra.

Personlighetstest är generellt olämpliga som rekryteringsverktyg. Däremot begåvningstest har ju visat sig ha bra prediktionsvärde för yrkesprestationer. Jag tror problemet med att proven skulle vara lättmanipulerade är överskattat. Vidare är det ju ganska stor skillnad mellan de gamla proven som är 60-70 år gamla och fortfarande används och de som tas fram idag.

Vilka test har du kollat närmare på? Har du kollat på BasIQ ?

Edit: Angående Handels så använder de ett egenutvecklat test.

Last edited:
Nacka skrev:
Vilka test har du kollat närmare på? Har du kollat på BasIQ ?
I litteraturen stöter man ju bara på de amerikanska varianterna, men faktum kvarstår: en stor del av felvariansen har ofrånkomligen med indirekta övningseffekter att göra, samt helt andra faktorer som inte går att mäta med ett formulär (t.ex. viljestyrka).
Nacka skrev:
Angående Handels så använder de ett egenutvecklat test.
Troligtvis något testsystem för att sortera bort de som inte passar in i det elitistiska nyliberalkollektivet :notme

mb skrev:
men faktum kvarstår: en stor del av felvariansen har ofrånkomligen med indirekta övningseffekter att göra, samt helt andra faktorer som inte går att mäta med ett formulär (t.ex. viljestyrka).

Faktum? Hmm.

Om en individ skulle få ett något högre resultat tack vare en utomordentlig viljestyrka och motivation, skulle det verkligen vara ett problem i de flesta testsituationer? :)

Nacka skrev:
Om en individ skulle få ett något högre resultat tack vare en utomordentlig viljestyrka och motivation, skulle det verkligen vara ett problem i de flesta testsituationer? :)
Ok.. detta va alltså inte helt korrekt vetenskapligt uttryckt utan mer intuitivt. Korrelerar man kognitiv begåvning med arbetsprestationer, så kommer inte all variation i prestationsvariabeln att kunna förklaras med hjälp av variationen i IQ-variabeln.

Till felkällorna hör övningseffekter, och andra svårmätta faktorer såsom viljestyrka.

mb skrev:
Ok.. detta va alltså inte helt korrekt vetenskapligt uttryckt utan mer intuitivt. Korrelerar man kognitiv begåvning med arbetsprestationer, så kommer inte all variation i prestationsvariabeln att kunna förklaras med hjälp av variationen i IQ-variabeln.

Till felkällorna hör övningseffekter, och andra svårmätta faktorer såsom viljestyrka.

Jag förstod precis vad du menade. Jag försökte bara på ett ovetenskapligt och skämtsamt sätt försöka säga att jag inte tror att det är ett stort problem i praktiken.

Nacka skrev:
Jag förstod precis vad du menade. Jag försökte bara på ett ovetenskapligt och skämtsamt sätt försöka säga att jag inte tror att det är ett stort problem i praktiken.
Det är inget problem alls, förutom för de (kalla dom för undantagsfall om du vill) som är kvalificerade för jobben pga andra kvaliteter än de som kan mätas med ett kognitivt intelligenstest. Det kommer alltid finnas de som systematiskt undervärderas om inte testen används kritiskt.

Absolut. Att använda ett begåvningstest som det enda verktyget vid ett ansökningsförfarande vore givetvis helt underkänt. Om det nu nånsin skett.

Jag tror dock att det största problemet inom rekrytering i Sverige idag är den kraftiga övertron på det personliga samtalet, inte användandet av andra (kompletterande) metoder.

Jag kan hålla med om att det personliga samtalet är överskattat, men inte i relation till IQ-mätningar, utan snarare mot tidigare meriter och vitsord. Tycker även att det är trist att så mkt folk plockas in köksvägen via släktingar och bekanta.

Red: Nu fick jag orden rätt. Hoppas ingen hann citera :1pajas

Nacka skrev:

Har man god viljestyrka ska man ha lite mer poäng tycker jag, i allafall när man gör testet i anställningssammanhang...

... viljstyrka är bra o ha när man jobbar!

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo