Någon som fått köra upp för tung MC på en 600?

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Hoj
Hornet
Just det...har någon lyckats få dispens för detta.
Rent teknikst är det ju SJUKT att man inte får köra upp på t. ex en Hornet 600 cc, då den väger lika mycket, & har MER effekt än många andra 750 & 900 maskiner....Sverige... :fatta!

Det har nog med att dom vill undvika att folk kör upp på lätta offroader som oftast understiger 700 cc

HanneZ skrev:
Det har nog med att dom vill undvika att folk kör upp på lätta offroader som oftast understiger 700 cc
Det har nog ännu mer att göra med att reglerna inte är ändrade på ganska länge. "På den tiden" var det 750 å uppåt som var prestanda/volym-hoj, inte 600. De fanns knappt....

Asså, våran kontrollant sa att regeln va till för att dom ville att undvika vissa typer av hojar på uppkörning, precis som att mellan ligger på 400 cc. Antog att dom menade offroader o annat

/ Hannes

Känns ju helt sinnessjukt att man ska byta hoj, hyra hoj, låna hoj, bara för att det fattas 100cc på pappret...

Blir så trött på alla dessa skitregler, varför går dom inte bara på vikt/effekt förhållandet istället?

Men visst, jag får väl rassla dit på en gammal Honda CB 750 från 1977 med 45 hästar, så blir dom nöjda...*grrrr* :mad:

Mjo, vissa regler förstör för andra o gör det bättre för andra! Så e de

Vad fan HAR med saken att göra då??
Inte ens vägverket kan ge svar på tal...dom höll med om att det är idioti...men det är EU regler...jahapp....bara att "bend over" då.... :kocko

Jag kör då upp på DR650 som är borrad till 700cc, måste vara bland det enklaste man kan köra upp på.

nickname skrev:
Jag kör då upp på DR650 som är borrad till 700cc, måste vara bland det enklaste man kan köra upp på.

Ja, jag övningskörde konbanan med motarden två ggr o var ändå två sekunder snabbare än min bästa tid med körskolans CB750 efter otaliga försök. Köpte du ett big-borekit till hojen o isf var eller lämnade du in cylindern för uppborning nånstans? Kostnad? Är ju i princip samma motor i min hoj som din fast med dubbla fuggar i min.

nickname skrev:

Du också? I Mora kanske? När då isf?

I Östersund kunde man förra året köra upp på DR650, de hade tydligen nån dispens. Vet ej om det är så än.

Jag hade en Gsxr 750 där det i papprerna stod 25 Kw... och det gick fan i mej inte fast jag ringt å pratat med dem å sagt att det ju inte är 25 kw... tänkte att han kunde ju provat skiten men IKKE!
Sura jävlar dom där uppkörningsnissarna

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...