någon som cyklar fixed?!

Det är upp till den som framför fordonet att införskaffa nödvändiga kunskaper för att kunna framföra det säkert på allmän väg.

Darwin tar hem resten.
(tror ni det skulle funka med motorcykel också?)

Man är nog ganska medveten om vad man köper, då fixies är en nischprodukt.
Ungefär som enhjulingar.

Tant Agdas cykel med Novonav (sitter även på Militärcyklarna) som inte är rengjort och omfettat på 50 år mäktar inte med att låsa bakhjulet, något som fixiecyklisterna tävlar i.

Räcercykelbromsarna fram till rätt nyligt var mest till för att anpassa hastigheten till dom övriga i klungan, inte för att stanna.
Redan med nya klossar tog dom skitdåligt, och klossarna är så jävla hårda att vissa fortfarande åker omkring med klossar som monterades för 20 år sedan, och dom har inte blivit bättre med åren.

Vilka exempel du tar!
Alltså: Räsercyklars bromsar nitar. Punkt. Vanliga baknav nitar. Punkt. Ännu bättre om de är osmorda.
Men OK - Gamla tidens fälgbroms, de nitade oftast inte.

Men återigen (du bommade mitt edit i förra inlägget...) du menar alltså att bromsar är sämre än utan bromsar?
All teknikutveckling på den sidan är alltså bortkastad?

:fakta

speciellt frihjulet, det suger!

:D

Men åter till fenomenet:
Nån här säger nu att det var på teve om dem för ett par tre veckor sedan (svensk teve) och där förklarade en polisman att de (faktiskt) var förbjudna att framföra i trafik.
Just p.g.a att de saknade bromsar.

Apropå ingenting, fick jag testa en ÄNNU häftigare trampcykel på semestern, nere hos Olle Nelli i Malmö!
Den var både "fixed" samt ledad på två ställen!
Det måste ju varit den ultimata "fixed" hojen!
(ska se om jag hittar nån bild på det hela. jag filmade iaf! :))

Vilka exempel du tar!
Alltså: Räsercyklars bromsar nitar. Punkt. Vanliga baknav nitar. Punkt. Ännu bättre om de är osmorda.
Men OK - Gamla tidens fälgbroms, de nitade oftast inte.

Men återigen (du bommade mitt edit i förra inlägget...) du menar alltså att bromsar är sämre än utan bromsar?
All teknikutveckling på den sidan är alltså bortkastad?

Jag menar att dom stannar bättre än många andra cyklar, bland annat gamla Novo-nav och gamla räcercyklar.
Till och med en oerfaren fixiecyklist stannar på samma sträcka som dom.
Ett av målen med att köpa en fixie är att lära sig behärska den, så det övas flitigt på att stoppsladda på grus och asfalt.

Det är faktiskt effektivare att vara direktkopplad mot bakhjulet än att ha en cykel med frihjul som är utan bromsar.

Och nej, cyklar som säljs nya har oftast bra bromsar, om inte kunderna monterar cykeln själv, då är oddsen rätt höga att dom blir utan bromsar också.

En fixiecykel är inte UTAN broms, den har muskelbroms.

Vad åker du med din bromslösa dirtbike?
Ett och samma uppskottade hopp hela tiden?
Vissa tycker att det är kul, men en dirtbike blir så mycket mer flexibel om man kan åka lite DH med den också, det var bara det jag ville få fram.

Själv cyklar jag i princip inte alls längre.

Mohahaha, du tänker nog på downhill hojarna!
Inte riktigt samma sak:tummenupp

Nja, jag tänker nog på Dirthoj tror jag, men vad vet jag...

Last edited:
Vad åker du med din bromslösa dirtbike?
Ett och samma uppskottade hopp hela tiden?
Vissa tycker att det är kul, men en dirtbike blir så mycket mer flexibel om man kan åka lite DH med den också, det var bara det jag ville få fram.
En sån dirt cykel som dominator rocks har utan bromsar/stel ram osv är ju inte tänkt att användas i en downhillbacke.

Stor skillnad på cyklarna!

En sån dirt cykel som dominator rocks har utan bromsar/stel ram osv är ju inte tänkt att användas i en downhillbacke.

Stor skillnad på cyklarna!

Grejen är att dom ÄR tänkta att ha bromsar, och man KAN köra DH banor med dom, även om dom fungerar bättre på lite lättare fourcrossbanor.

Min son körde Åre Mountain-Mahem på en Dirtcykel med Dirtjumper III gaffel och Hayes hydraulbroms bak/ Shimano fram.
Han följde med mina tre avmina jobbarkompisar dit, dom körde DaBomb , Kona Stinky DeLux och den siste vete f-n vad der var, men det var en Dirthoj med 24".
Det gick alldelens utmärkt och han blev inte avhängd nerför berget, snarare tvärtom då han är yngre/odödligare.

Klart som fan man cyklar! Har ju cyklat utan stödhjul sen 2,5 års ålder :)

Men fixie? Nej fyfan, den enda gång jag lirar sån hojj var i velodrom-bana inomhus, så lite skillnad än i trafik med stora saftiga bussar :D.

För övrigt cyklar jag LVG med kolfiberräsern med de värsta shimanogrejerna :)

+ Lite MTB, ibland 08 XC race och annat smått o gott ;)

:tummenupp för bud-cyklister!

Mycket roligare att köpa en Downhill cykel o köpa ett par FETA slicks däck. Åka på bakhjulet o leka :)

Vad sägs om att jämföra en nyköpt/modern cykel med en nyköpt/modern fixed?... istället för nyköpt/modern fixed versus 20-50 år gammal skrotcykel?....

en vanlig cykel har (oftast) två bromsar, en på framhjulet, en på bakhjulet - lär garanterat vara mer effektivt än att hänga sig över styret och låsa bakhjulet. pungt slut.

Vad sägs om att jämföra en nyköpt/modern cykel med en nyköpt/modern fixed?... istället för nyköpt/modern fixed versus 20-50 år gammal skrotcykel?....

en vanlig cykel har (oftast) två bromsar, en på framhjulet, en på bakhjulet - lär garanterat vara mer effektivt än att hänga sig över styret och låsa bakhjulet. pungt slut.

Jag vet inte vem du riktar detta till men vill bara påpeka att min SS är från tidigt 90-tal. Tror många inte är särskilt nya.

Sen bryr jag mig inte om bromsdebatten. Tror inte så många som cyklar fixed bryr sig om den heller. Det är farligt att leva man kan dö.

Han syftar nog på när man "bromsar" (låser bakhjulet). Eftersom man inte kan stanna på något annat sätt (släppa ena dojan i backen!?...) så bör ett däck slitas ganska snabbt. Eller?

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026