Någon som bromsat sin 08:as CBR 1000?

Det jag tycker är kul är att hynda äntligen lyckats få fram en riktigt potent maskin. Hade en blejd nollsexa för två hojar sedan som jag var väldigt nöjd med. Det ända som fattades med den hojen var som sagt det där lilla sista klippet i motorn. Effekten kom extremt linjärt samt mycket fint chassi, bromsar och kvalitetskänsla. Synd att jag skrotade den. :(

Vem vet, nästa hoj kanske blir en hynda igen nu när de styrt upp motorn?
Kan inget annat än rekommendera:tummenupp


Låter ju kul, servat min nu så kanske kan ta en tur någon dag igen.

Hörde en såndär blade på gotland iår och den var ju faktiskt helt underbar! KTM rc8 kändes som en moppe när man fått prova den.
Låter bra det, lägger ett pm lr gästboksinlägg isf. Är ju inte direkt tråd relevant:)
 
Om det inte spelar nån roll om du har 175 eller 185 hästar för att du, precis som de flesta av oss andra på SH, inte kan nyttja alla hästar ändå, så behöver du inte ha 4 stycken hästar till för x antal tusenlappar.
Ska du byta burk så ska du göra det för utséendets skull.

Hondan får mycket lovord, och jag tror du kommer ha fullt upp med den effektkurva som finns i den, trots va alla raceskribenter skriver...

Kolla gärna in Masterbiketesten i den nya tidningen Sporthojen, och i samma nummer har de en test av olika burkar till Gixxern, vilket ger en fingervisning av hur de påverkar 1000-kubikarna.

PP

Det jag jag funderar mest på är om jag ska nöja mig med en yoshi-pipa för ljudet och utseendet eller om jag ska köpa på mig pc3 och filter då jag ändå är där, tillkommer ju ytterligare kostnad för bänkning med pc3:an sen så med hojbyte och allt så blir det ju en slant i slutändan.
 
Tocars! Bromsad CBR1000RR 2008.
Träffade MR Rikard Gustavsson RG engineering Falkenberg på Mantorp i helgen, han var där och körde fort med sin Top Fuel Bike. Pratade med honom om Mr Tocars Repsolhonda som han bromsade när den var nybyggd utav Ahlqvist motorcyklar, Honda Mc Center i Göteborg 2008/2009. Jag har tagit över den hojen nu. Många handlingar är borta, har försvunnit genom åren. Men det är ordning på Mr "RG", bänkkörningarna har han kvar i sin dator. Jag åkte till honom idag! Så jag fick ett utskrivet ex på bästa körningen. Rickard bromsar ett stort antal hojar varje år. Har bromsat många CBR1000RR, han menade att det var ett toppresultat på hojen. Max power 187,74 vid rpm 13220. Max vrid 111.39 N-m vid 10070. Glad över att få hjälp utav honom.
Med vänlig hälsning Toyman.

New PB@SantaPod 5,76 then 5,74 and 260 miles, 419 km. View attachment 20230728_048_HondaCBR1000RR_2008_TonyDönges (1).jpg20230728_033_HondaCBR1000RR_2008_TonyDönges cut.jpg20230802_131115.jpg20230802_191929.jpg20230802_192036.jpg

Den snabbe, Mr Rickard. RG.

20230802_132951.jpg
 
Last edited:
Tocars! Bromsad CBR1000RR 2008.
Träffade MR Rikard Gustavsson RG engineering Falkenberg på Mantorp i helgen, han var där och körde fort med sin Top Fuel Bike. Pratade med honom om Mr Tocars Repsolhonda som han bromsade när den var nybyggd utav Ahlqvist motorcyklar, Honda Mc Center i Göteborg 2008/2009. Jag har tagit över den hojen nu. Många handlingar är borta, har försvunnit genom åren. Men det är ordning på Mr "RG", bänkkörningarna har han kvar i sin dator. Jag åkte till honom idag! Så jag fick ett utskrivet ex på bästa körningen. Rickard bromsar ett stort antal hojar varje år. Har bromsat många CBR1000RR, han menade att det var ett toppresultat på hojen. Max power 187,74 vid rpm 13220. Max vrid 111.39 N-m vid 10070. Glad över att få hjälp utav honom.
Med vänlig hälsning Toyman.

New PB@SantaPod 5,76 then 5,74 and 260 miles, 419 km. View attachment 487609View attachment 487610View attachment 487613

Den snabbe, Mr Rickard. RG.
- Ah, men vad är gjort på hojen för att få ut så mycket kräm på hjulet?
 
- Ah, men vad är gjort på hojen för att få ut så mycket kräm på hjulet?
2008. Hösten. Motor urlyft. Vad jag vet....
HRC. Tunnare topplockspackning. Bytt kamaxlar, drev och ventilfjädrar.
Bytt ut trattar i insug. Annat luftfilter. Akrapovic helsystem. Powercomander Bränslemodul plus tändningsmodul. Kraftigare kopplingsfjädrar. Quickshifter.

20230613_110411.jpg

20230609_143402.jpg

20230607_140534.jpg


20230620_114058.jpg
 
2008. Hösten. Motor urlyft. Vad jag vet....
HRC. Tunnare topplockspackning. Bytt kamaxlar, drev och ventilfjädrar.
Bytt ut trattar i insug. Annat luftfilter. Akrapovic helsystem. Powercomander Bränslemodul plus tändningsmodul. Kraftigare kopplingsfjädrar. Quickshifter.

View attachment 487902

View attachment 487901

View attachment 487903


View attachment 487904
- Nästan 190 rwhp med "bara" de moddarna. Verkligen bra utdelning för vettiga pengar.
 
Tocars! Bromsad CBR1000RR 2008.
Träffade MR Rikard Gustavsson RG engineering Falkenberg på Mantorp i helgen, han var där och körde fort med sin Top Fuel Bike. Pratade med honom om Mr Tocars Repsolhonda som han bromsade när den var nybyggd utav Ahlqvist motorcyklar, Honda Mc Center i Göteborg 2008/2009. Jag har tagit över den hojen nu. Många handlingar är borta, har försvunnit genom åren. Men det är ordning på Mr "RG", bänkkörningarna har han kvar i sin dator. Jag åkte till honom idag! Så jag fick ett utskrivet ex på bästa körningen. Rickard bromsar ett stort antal hojar varje år. Har bromsat många CBR1000RR, han menade att det var ett toppresultat på hojen. Max power 187,74 vid rpm 13220. Max vrid 111.39 N-m vid 10070. Glad över att få hjälp utav honom.
Med vänlig hälsning Toyman.....
Grattis Tony till en skojig hoj, den har verkligen hamnat på rätt ställe ?

Riktigt trevliga grafer ?

Screenshot_20230808_085431_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Hm, tocar, egensinnig herre. Vad hände?
Man får ge honom att "it ain't braggin' if you can back it up".
Grym hoj!

Btw, är det andra hjul eller omlack?
 
Lite OT. Jag som inte begriper mig mycket och bromsat en hoj en gång är lite nyfiken på detta med att man räknar procent mellan effekten på bakhjul och vev?

Borde inte förlusten i drivlinan i princip vara den samma oavsett vilken effekt motorn ger? Säg att man stryper en hoj till A2 så borde ju förlusterna vara samma som en likanan som trimmat till max, eller?

Jag får i alla fall inte ihop det hela med att förlusterna skulle öka procentuellt med effekten elket missar nåt? Det enda som jag kan se som påverkas vid bänkning är väl eventuellt luftmotståndet som uppstår i bakfälg, bakhjul.
 
- Nästan 190 rwhp med "bara" de moddarna. Verkligen bra utdelning för vettiga pengar.
Delarna har idag en prislapp på 82,000.-- Plus arbetet, lyfta ur motorn osv.
Så kördes den att antal gånger i RG Engineerings bromsbänk. Vad sådant kostar vet jag inte.


Tunnare Topplockspackning. 1,500.--
HRC kammar med drev. Andra ventilfjädrar. 27,000.--
HRC insugningstrattar. 15,000.--
BMC luftfilter. 900.--
Starkare kopplingsfjädrar. 600.--
Akrapovic, Evolution System. Full titanium, Sleve/Carbon end Cap 25,000.--
Dynojet Powercommander, III. 4,000.--
Dynojet Ignition module för (Powercommander III) 3,500.--
Dynojet Quick Shifter. 4,700.--

Bänkkörd 3ggr totalt 11 timmar hos RG Engineering i Falkenberg.
 
Last edited:
Grattis till en Grym hoj! ??

Hur ser framtidsplanerna ut för denna hoj?

Dina övriga hojar i stallet är ju rätt så originala medan denna är mera originell?
Den ska säljas, men vad värderas allt extra för då. 375 mil totalt?
Är rätt nöjd med att den är i trafik, redo för mig. Fast jag brukar inte alla hästar! ;-)

20230629_101339 cut.jpg
 
Kan ge mitt bidrag till tråden också. Bänkade min 08 Blade hos Andersson Turbo för ett antal år sedan med Kn filter, slipon, pc. Fick ut 159 hk. Han trodde han skulle lyckas få ut någon hk mer men icke denna gång.
 
Den ska säljas, men vad värderas allt extra för då. 375 mil totalt?
Är rätt nöjd med att den är i trafik, redo för mig. Fast jag brukar inte alla hästar! ;-)

View attachment 487994
Kan ju tycka att inte vem som helst ska ha den hojen.

Men den är ju en "varken eller"...
Hade den gått en massa på bana är det väl en sak, å andra sidan ger ju kit prylarna ingen extra glädje av att stå stilla heller...

Priset är en svår fråga..
Den lär bli en dyr, lite äldre, banhoj (klassisk racing?) och på gata har delarna mer imponatoreffekt än praktisk nytta....
Det finns nog ett fåtal människor som har flis och vill ha den "bara för att" fast de hade kanske hellre sett att den vore 10år nyare..(?)

Som jag skrev tidigare så tycker jag den hör väldigt bra hemma hos dej Tony men kan samtidigt förstå att det är mycket pengar som blir låsta... ?
 
Delarna har idag en prislapp på 82,000.-- Plus arbetet, lyfta ur motorn osv.
Så kördes den att antal gånger i RG Engineerings bromsbänk. Vad sådant kostar vet jag inte.


Tunnare Topplockspackning. 1,500.--
HRC kammar med drev. Andra ventilfjädrar. 27,000.--
HRC insugningstrattar. 15,000.--
BMC luftfilter. 900.--
Starkare kopplingsfjädrar. 600.--
Akrapovic, Evolution System. Full titanium, Sleve/Carbon end Cap 25,000.--
Dynojet Powercommander, III. 4,000.--
Dynojet Ignition module för (Powercommander III) 3,500.--
Dynojet Quick Shifter. 4,700.--

Bänkkörd 3ggr totalt 11 timmar hos RG Engineering i Falkenberg.
Kostar verkligen HRC trattarna 15000?
Har själv en Cbr1000rr racehoj med bytta trattar, trodde att det var HRC men de ser inte ut som dina.
Akrapovic helsystem
PC5
Racefilter
(HRC?) trattar
Bänkad till 172hk
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top