Någon som beställt en Hypermotard?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hypermotard kommer ju som bekant på vårkanten 2007.
Tänker att den kan bli ganska populär på SH....?

Bifogat

• hyper.jpg
    hyper.jpg
    64.6 KB · Visningar: 331
matte_mannen skrev:
2470637 Hypermotard kommer ju som bekant på vårkanten 2007.
Tänker att den kan bli ganska populär på SH....?

Tjabba!

Vet du vart man kan läsa lite mer om den, hittade inga tekniska uppgifter på ducati.com

Tycker det ser ut som en brukshoj... Motard ... vet inte ...
Varför ska den kallas motard och inte brukshoj?
HyperBrukshoj låter inte så fräckt men iaf ...
Tuff hoj annars men förstår inte varför allting ska heta motard

De har sagt att den ska gå i produktion men jag vet inte om de släppt det tekniska specifikationerna för produktionsmodellen? De kanske presenterar produktionsmodellen på någon av mässorna i höst?

Koncepthojen hade motor från Multistrada, det är egentligen allt jag vet om den. Jag vet inte vart chassi, fjädring och sådant kom ifrån.

Är en hypermotard något särskilt eller bara ett namn som ducati hittat på för skoj skull?

Specen från Ducati´s pressrelease om hojen säger 100 häst och torrvikt på runt 165-170kg..

Reellt sett så kan man räkna med att produktionsmodellen kommer att ha samma 1100cc motor som multistrada med effekt på 96 häst och ungefär samma vrid. Med öppet system och insug hamnar säkert båda siffrorna över 100.. Vikten hamnar säkerligen runt 180 kg torr (inge japanvikt.. alltså allt utom soppa = 180 kg)

Prismässigt kommer den att hamna mellan Multistrada S1000DS och vanliga 1000DS enligt de jag pratat med.

Förseriebilderna från Ducati..
OBS.. Lampor, backspeglar och en del annat är fortfarande under utveckling..

Förare: 162cm / 64kg
DJ.jpg

Förare 186 cm / 90 kg
HMFederico1.jpg

HMFederico2.jpg

Motard är ett franskt ord som inte betyder någonting och sammanfattas litegrann som hoj med lång fjädringsväg och gatdäck. Passar rätt dåligt på bla. Monster.

Det måste inte vara en ranglig stånka med sporthojsdäck.

faen va liten den såg ut..trodde den skulle va större..
coolt :yoparty

Chronic skrev:
2471508 Motard är ett franskt ord som inte betyder någonting och sammanfattas litegrann som hoj med lång fjädringsväg och gatdäck.

Jag har för mig att motard betyder motorcykelförare eller motsvarande. Men eftersom jag inte kan franska själv så är det bara hörsägen.

amullo skrev:
2471504 Reellt sett så kan man räkna med att produktionsmodellen kommer att ha samma 1100cc motor som multistrada

Är det inte 1000cc i Multistradan? Du skriver själv 1000DS som Multistradans beteckning så jag antar att 1100cc är ett skrivfel?

Den ser bättre ut på bilderna med förare så man ser att den är liten och nätt! Den är nog ett bra komplement i garaget till den Sport 1000 som man suktar efter och som syns till vänster i bilden... :)

Har de släppt något pris på Hypermotarden?

Last edited:
ethno skrev:
2471494 Ser ut som en duke eller monster, inte en motard

Tycker mer det är samma klass som higland eller ktm 950 supermoto = övergödda motarder:tummenupp
Ducatin verkar ha högre effekt och lägre vikt, och är enligt mitt tycke snyggare!

DR-Zätare skrev:
2471581
Är det inte 1000cc i Multistradan? Du skriver själv 1000DS som Multistradans beteckning så jag antar att 1100cc är ett skrivfel?

1100cc motorn kommer i multistradan till nästa sesong!

Last edited:
Chronic skrev:
2471508 Motard är ett franskt ord som inte betyder någonting och sammanfattas litegrann som hoj med lång fjädringsväg och gatdäck. Passar rätt dåligt på bla. Monster.

Att ordet "supermotard" kommer från Frankrike är helt rätt men det betyder "superknutte" på svenska. :mattias

Chronic skrev:
2471508 Motard är ett franskt ord som inte betyder någonting och sammanfattas litegrann som hoj med lång fjädringsväg och gatdäck. Passar rätt dåligt på bla. Monster.

Se supermoppes inlägg ovan :)

Supermoto är sporten vi sysslar med, vi själva är supermotard (jag valde mitt nick långt innan jag visste hur det låg till, hehe). Orsaken att "motard" används av bl.a svenskar och engelskspråkiga är att det "ligger bättre i munnen". Därför är det lite knepigt att Italienarna använder begreppet hypermotard, de borde helt enkelt veta bättre men det kanske är en variant av nån slags marknadsanpassning. Hypermoto vore mer korrekt.
En Gixxer eller Blade är alltså en "Sportmoto" på franska ;)

Skit samma egentligen, mer intressant är att jag oxå forskat fram att den kommer ha den nya 1100cc motorn vid premiären. Jag skulle gärna plocka ut en hypermotard eller KTM 950 på nån av de snabbare banorna med inte så stora hopp.

Jag har alltid trott att "motard" är nå'n sorts ordlek på motocross och bastard. En bastard med meningen att den är oäkta, dvs en oäkta cross med asfaltdäck. Men det kanske bara är jag =P
Det skulle funka även med bastard som en beteckning på nå'n sorts mc-marodör ;)

Skumt! Tyckte den såg skitfräck ut tills det satt nån på den. Ser verkligen liten ut i "verkliga" livet. Lite av en besvikelse faktiskt...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back