Någon som använder mineralolja under inkörning?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är väl allmänt känt att den grusiga mineraloljan är bättre på att slipa in kolvar, ringar och cylinderväggar, men hur många av er 2T-förare avnänder det? Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon racerförare som gör det. Det kanske är vanligare på standardmotorer som har längre bytesintervall på delarna? Är man lat som inte gör det? Är det värt merarbetet? Är skillnaderna mätbara?

Teddy skrev:
Det är väl allmänt känt att den grusiga mineraloljan är bättre på att slipa in kolvar, ringar och cylinderväggar, men hur många av er 2T-förare avnänder det? Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon racerförare som gör det. Det kanske är vanligare på standardmotorer som har längre bytesintervall på delarna? Är man lat som inte gör det? Är det värt merarbetet? Är skillnaderna mätbara?

upp upp

I en tvåtaktsmotor kommer väl aldrig motoroljan (växellådsoljan) i kontakt med varken cylinder, kolv eller kolvringar, så det lär väl knappast spela någon roll... :rolleyes:
...Men du kanske menade mineral tvåtaktsolja?

Om jag har förstått det hela rätt så är där ingen skillnad mellan mineralbaserad och syntetbaserad tvåtaktsolja i det avseendet.

Sen kan man ju också undra hur mycket vi egenteligen kör in våra motorer efter ett kolvbyte, hos mig brukar det inskränka sig till en ovanligt nogrann varmkörning och lite lugnare körning 3-4 varv

*/ ?>
Back