Någon som äter/smakat Surströmming?

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Småland
Hoj
Nada...just nu.
Själv så ska jag på surströmming fest i dag...o jag vet inte hur jag ska reagera för detta.Antingen blir det så :zpy ....eller så här :yoparty .Hur många äter surströmming/smakat o va tycker ni???Man säger att man inte ska blanda ihop lukt med smak...men hur lätt är det då.Kanske tur att jag är förkyld o täpt i näsan då :hihi .Håll tummen för mig i kväll,återkommer till tråden om hur jag tyckte o "firren". :hej
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Smakade en gång, och jag kan säga dig att det smakar lika illa som det luktar :zpy
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Madhonda skrev:
Man KAN äta det...om man lägger små små bitar på en tunnbrödsmacka med poatis o lök på.

Nej det kan man inte, jag provade det också!
 

Nettan

Nettan
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Västmanland, köping
Hoj
Honda cbr blade -95 (min man gasar o jag sitter bakpå)
Har smakat en gång, och fick info om att inte lägga på hela fileer i mackan med potatis o lök. Utan istället smula sönder den i små små bitar o sprida ut över hela o sedan vika ihop den. Jag kan säga att då var det inte så dumt, åt faktiskt 2½ macka, sedan slog det stopp, det börja vända sig i halsen.
Men hon som va med och hjälpte mej i ordning sa att nästa gång äter du fler, det blir godare o godare för var gång...Men det e inget jag skulle köpa hem själv, men blir man bjuden så tar jag en helt klart, det brukar oftast finnas annat gött till, he he att skölja ner med..Lycka till/ Nettan
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Äter man det fel blir det äcklo... det är som att äta en krydda för sig att ta en bit surströmming på en gaffel. Smör på mackan är gott, att äta smör som det är är inte lika gott. På samma sätt är surströmming i en riktig klämma vidunderligt gott men en bit strömming för sig skulle jag inte ens få för mig att äta.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Medin skrev:
Nej det kan man inte, jag provade det också!

ställer mig på antisurströmmingsidan jag med.. klämma eller inte.. smakar som de luktar ungefär
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att äta surströmming är som att äta kräftor: Massor med sprit och lite mat. Funkar alltid
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tror bestämt att de är dillen eller om de är persiljan :va man kokar kräftorna i som jag är allegisk mot.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mark skrev:
Tror bestämt att de är dillen eller om de är persiljan :va man kokar kräftorna i som jag är allegisk mot.
Dill ska det vara. Och man kan även hälla i en flaska porter i vattnet innan man kastar ner de små rackarna. :fyllisar

Surströmming är jag inte så särskilt imponerad av. Då kan jag lika gärna äta någon sill medan de övriga sitter och kalasar på strömmingen. Jag håller inte med om att det smakar som det luktar, men jag förstår inte vad som ska vara så speciellt med att käka jäst fisk.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
om jag sla vara ärlig s hjar jag aldrig smakat det. Men jag tror det är riktigt gott och när jag väl tar modet till mgi så lovar jag att avlägga rapport ifall ni vill. Jag har ännu inte smakat en fisk som inte är riktigt god ifall den är rätt tillagad.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
honkiie skrev:
om jag sla vara ärlig s hjar jag aldrig smakat det. Men jag tror det är riktigt gott och när jag väl tar modet till mgi så lovar jag att avlägga rapport ifall ni vill. Jag har ännu inte smakat en fisk som inte är riktigt god ifall den är rätt tillagad.

Bakis idag?


I vilket fall, surströmming, precis som kräftor, kan inte vara annat än en patetisk ursäkt för att dricka sprit. I de flesta länder finns det mer eller mindra apäckliga grejjor som folk äter för att kunna supa till med gott samvete.

Fan, drick som folk, så slipper ni äta möglig fisk. Dumma norrlänningar.
 

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Småland
Hoj
Nada...just nu.
Dagen efter surströmmingen!

Ja...nu har jag vart på surströmmigfesten och vist va det en upplevelse.När dom öppnade burkarna trodde jag att maginnehållet på mig skulle komma på "2 röda" :zpy .Men efter en stund så vande man sig vid lukten....så jag tyckte det va rätt gott faktisk...men annorlunda :rolleyes: .Så jag kommer va med på festen nästa år igen...o kanske det blir 2 fiskar i stället för en firre som jag smaskade i mig med massor med mandelpotatis och rödlök.Så det va inte så farligt som jag trodde jag överlevde :hihi ....värt o testa för ni som inte har ätit detta innan :tummenupp .
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
t-rex skrev:
I vilket fall, surströmming, precis som kräftor, kan inte vara annat än en patetisk ursäkt för att dricka sprit.

Aldrig fattat varför folk härnere i söder tycker man behöver en ursäkt för att dricka sprit... eller varför man skall dricka sprit till havsspindlar (om man nu vill tugga i sig de jäkla kräken) eller surströmming.
 

Millis

Fd. Pink_dreams
Gick med
20 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
-99, Honda Hornet
Äter surströmming.. Tycker det är helt ok.. Men ett måste till är morsans tunnbröd.. Åt utan det en gång och då var det fan inte lika gott.. Men men inbillning kanske..
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top