CHROLO skrev:Nästan helt rätt
Skyldigheten att ingripa gäller endast brott som hör under allmänt åtal.
och allmänt åtal är?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
heimdal skrev:och allmänt åtal är?
HenRRik skrev:som läser det här kan väl vara snäll och svara på min undran?
ponera att en polisman inte är i tjänst (ledig) och ser mig göra något olagligt, tex kör om honom på motorvägen, när han kör sin privata bil i laglig fart, eller jag möter honom på bakslangen, ja etc etc.
att han kan ingripa är jag nästan säker på, vad gäller? ska ni ingripa, gör ni, får ni?
ja, en undran bara. ämnet kommer ofta upp i diskution och ingen vet att så här är det.
ponera att en polisman inte är i tjänst (ledig) och ser mig göra något olagligt, tex kör om honom på motorvägen, när han kör sin privata bil i laglig fart, eller jag möter honom på bakslangen, ja etc etc.
att han kan ingripa är jag nästan säker på, vad gäller? ska ni ingripa, gör ni, får ni?
ja, en undran bara. ämnet kommer ofta upp i diskution och ingen vet att så här är det.
CHROLO skrev:Som polisman är jag i vissa fall skyldig att ingripa oavsett om jag är ledig eller inte. En "vanlig" fortkörning är knappast något jag ligger sömnlös över då jag är ledig.
Vid ett tillfälle rapporterade jag en körkortslös bilförare under ett arbetspass. Dagen efter då jag var på väg till jobbet mötte jag samma bil med samma förare. Jag skrev ytterligare en rapport om vad jag sett när jag faktiskt var
ledig. Det kan ju vara ett sätt att ingripa.
Ett annat sätt kan ju vara att kalla på kollegorna om det inte är lämpligt att ingripa personligen, t.ex. efter ett antal pilsner en lördagkväll. Det är inget jag väljer att göra. Jag är faktiskt skyldig att göra det. Allt beror dock på vad som inträffat och någon knivskarp gräns för vad skyldigheten omfattar finns inte.
Matthew skrev:Jag är inte polis, men jag vet att en polis är "alltid" i tjänst och vill denne ingripa så är det helt upp till honom att göra det ena eller andra vid observation av brott. Ett ingripande skapar merjobb för denne i form av rapportskrivning mm.
Många poliser ser mellan fingrarna när de inte är i ordinarie tjänst. Men det är alltså helt upp till resp polisman.
Mavve skrev:Jag har en fråga.
Måste ni inte identifiera er så att brottslingen fattar att det är ni när ni ska gripa honom?
Man kan ju, som sagts innan, tro att det är ett psykfall och vifta som en idiot för att bli av med honom - sen blir man ju anmäld för våld mot tjänsteman och det ser ju "bra" ut![]()
Twice skrev:En liten fråga till dig bara.
Om jag lånar ut min hojj till en kompis, som sedan kör för fort och polisen vill stanna honom men han väljer att sticka.
Dom har mitt reg nummer och och kontaktar mej, har jag skyldighet enligt lag att ange föraren?
Om så är fallet, håller det att säga att jag inte vet för att det är många som lånar den av mig. Och jag har alibi så att jag kan bevisa att det inte var jag som körde.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |