Någon som är duktig på Matematik??

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Om en bil kör på 5:ans växel med ett motorvartal på 1980rpm.
Hur fort färdas bilen teoretiskt uträknat?

Slutväxel 4.00:1
5:ans väsxel 0.70:1
Däck 225/45 -17

Hur räknar man ut detta?
 
Ca 84,55 km/h

Edit: Förklaring:

1980 rpm från motorn blir ca 2828,6 rpm i femmans växel
I slutväxeln reduceras det till ~707 rpm
Fälgen har en diameter på 17 tum = 0,4318 m
225/45 sulor ger 0,10125 m höga däcksidor
Totala diametern på hjulet blir då 0,4318+(2*0,10125) = 0,6343 m
Omkretsen (dvs den sträcka hjulet tillrättalagt efter att ha rullat ett varv) = 0,6343*pi = ca 1,993 m
707 rpm * 1,993 = ca 1,409 km/min = ca 84,55 km/h
 
Last edited:
Min lokala däckhandlare hävdar att mitt däck ska ha 1993mm i rullningsomkrets!

Har 4 svars alternativ

81.9
80.7
82.8
85.1

Skulle bara vilja ha det svart på vitt....

Marcus skrev:
Ca 84,55 km/h

Edit: Förklaring:

1980 rpm från motorn blir ca 2828,6 rpm i femmans växel
I slutväxeln reduceras det till ~707 rpm
Fälgen har en diameter på 17 tum = 0,4318 m
225/45 sulor ger 0,10125 m höga däcksidor
Totala diametern på hjulet blir då 0,4318+(2*0,10125) = 0,6343 m
Omkretsen (dvs den sträcka hjulet tillrättalagt efter att ha rullat ett varv) = 0,6343*pi = ca 1,993 m
707 rpm * 1,993 = ca 1,409 km/min = ca 84,55 km/h
 
Last edited:
Marcus skrev:
Det är inte så att någon siffra är fel inskriven?

Du skulle inte vilja räkna om det med exakta siffror till mig?
Är inte så hemma på matte :(

Och se vilket av talen som kommer närmast??

1.934m i omkrets
 
Peanutboy skrev:
Min lokala däckhandlare hävdar att mitt däck ska ha 1993mm i rullningsomkrets!

Peanutboy skrev:
1.934m i omkrets

:va Du förvirrar mig lite. Vilken omkrets gäller?

Ett däck med 225/45 dimensioner på 17" fälg har 1.993 m i omkrets

Om vi räknar med 1.934 m i omkrets blir hastigheten 82,06 km/h
 
Marcus skrev:
:va Du förvirrar mig lite. Vilken omkrets gäller?

Ett däck med 225/45 dimensioner på 17" fälg har 1.993 m i omkrets

Om vi räknar med 1.934 m i omkrets blir hastigheten 82,06 km/h

Inte om man lägger in siffrorna på denna länken och inte enligt min lokala däckhandlare :va

http://www.dackgrossisten.se/Rullomkrets.aspx

Du säger 1993mm min däckhandlare säger 1993mm men länken säger 1934mm????
 
Last edited:
Jag ger inte mycket för deras uträknade värde. De hävdar att diametern för ett 225/45 -17 blir 634 mm (den blir 634,3 mm så det är OK), men att omkretsen blir 1934 mm.
Då använder de ett värde på pi som är ca 3,05 (istället för 3,1415926535897932384...).
Med pi = 3,14 blir det 634,3 x 3,14 = 1992,7 mm
 
Marcus skrev:
Jag ger inte mycket för deras uträknade värde. De hävdar att diametern för ett 225/45 -17 blir 634 mm (den blir 634,3 mm så det är OK), men att omkretsen blir 1934 mm.
Då använder de ett värde på pi som är ca 3,05 (istället för 3,1415926535897932384...).
Med pi = 3,14 blir det 634,3 x 3,14 = 1992,7 mm

Det kanske är den omkrets som ges av det ihoppressade däcket som blir 1934mm. Om man mäter höjden från marken till drivande hjulets centrum så får man den radie med vilken man kan räkna ut den rullande omkretsen. Detta gäller då i låga farter eftersom sammanpressningen troligen minskar vid höga farter. :va
 
Ett av dessa talen skulle jag vilja få fram exakt????
Ska luska lite till :va

Peanutboy skrev:
Min lokala däckhandlare hävdar att mitt däck ska ha 1993mm i rullningsomkrets!

Har 4 svars alternativ

81.9
80.7
82.8
85.1

Skulle bara vilja ha det svart på vitt....
 
Elgus skrev:
Det kanske är den omkrets som ges av det ihoppressade däcket som blir 1934mm. Om man mäter höjden från marken till drivande hjulets centrum så får man den radie med vilken man kan räkna ut den rullande omkretsen. Detta gäller då i låga farter eftersom sammanpressningen troligen minskar vid höga farter. :va

Det tror jag också på, dels så pressas gummit ihop och dels luften inne i däcket. Med farten ökar centrifugalkraften i däcket och sammanpressningen minskar.
 
Kommer rullningsomkretsen minska med ett däck utan luft? Ungefär hur mkt?

Jag tror inte det är märkbar skillnad i verkligheten, även om man kan "räkna på" att diametern på däcket säkert minskar med några cm.
 
Bodoe skrev:
Kommer rullningsomkretsen minska med ett däck utan luft? Ungefär hur mkt?

Jag tror inte det är märkbar skillnad i verkligheten, även om man kan "räkna på" att diametern på däcket säkert minskar med några cm.

Rullningsomkretsen minskar med 6.28cm för varje centimeter som navet närmar sig marken.
 
Elgus skrev:
Rullningsomkretsen minskar med 6.28cm för varje centimeter som navet närmar sig marken.

Så länge inte gummit buktar inåt så borde omkretsen hålla sig konstant - gummi är hyggligt inkompressibelt (däcket blir snarare elliptiskt när det pressas ihop)
 
zilog skrev:
Så länge inte gummit buktar inåt så borde omkretsen hålla sig konstant - gummi är hyggligt inkompressibelt (däcket blir snarare elliptiskt när det pressas ihop)

Jag förstår hur du tänker, men det är inte rätt! (tror jag)

Däcket har samma omkrets, eftersom det putar ut mer upptill om det pressas ihop nertill, men det påverkar ändå rullomkretsen.
Därav att polisbilar med polispilot måste kalibrera lufftrycket innan varje pass.
 
GuW skrev:
Jag förstår hur du tänker, men det är inte rätt! (tror jag)

Däcket har samma omkrets, eftersom det putar ut mer upptill om det pressas ihop nertill, men det påverkar ändå rullomkretsen.
Därav att polisbilar med polispilot måste kalibrera lufftrycket innan varje pass.

Där säger du något. Kan det till och med vara denna rörelse som står för värmeförlusten i ett däck? Fälgen flyttar sig ju inte inuti ett normalt däck, så det måste vara en stående våg i däcket av underlagets kompression.
 
Hittade en formel kan detta vara något kanske???
Vill någon försöka räkna med hjälp av detta?


Hastighet Hastighet (m/s) Sträcka (m) / Tid (s)
Hastighet (km/h) Varvtal (r/s) x däckens omkr. (m) x 3,6 /
Växellådans utv. x slutväxelns utv.
km/h m/s x 3,6
mph ft/s x 2,237
m/s km/h / 3,6
 
Har alltså fått fram denna formeln för att räkna fram hastigheten!

Varvtal (r/s) x däckens omkr. (m) x 3,6 /
Växellådans utv. x slutväxelns utv.

Vad står (r/s) för?? Trodde det skulle vara rps varv per sekund.... men då stämmer det inte tycker jag?

Någon som vill testa och räkna till mig?

1980rpm
Slutväxel 4.00:1
5:ans växel 0.70:1
1993mm i rullningsomkrets på däcket tror jag!

Och jag har 4 svars alternativ ett av dem ska vara rätt!

81.9
80.7
82.8
85.1

Snälla hjälp mig jag blir tokig på detta problemet!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top