Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Långa farbron skrev:
Marcus skrev:Ca 84,55 km/h
Edit: Förklaring:
1980 rpm från motorn blir ca 2828,6 rpm i femmans växel
I slutväxeln reduceras det till ~707 rpm
Fälgen har en diameter på 17 tum = 0,4318 m
225/45 sulor ger 0,10125 m höga däcksidor
Totala diametern på hjulet blir då 0,4318+(2*0,10125) = 0,6343 m
Omkretsen (dvs den sträcka hjulet tillrättalagt efter att ha rullat ett varv) = 0,6343*pi = ca 1,993 m
707 rpm * 1,993 = ca 1,409 km/min = ca 84,55 km/h
Marcus skrev:Det är inte så att någon siffra är fel inskriven?
Peanutboy skrev:Min lokala däckhandlare hävdar att mitt däck ska ha 1993mm i rullningsomkrets!
Peanutboy skrev:1.934m i omkrets
Marcus skrev:Du förvirrar mig lite. Vilken omkrets gäller?
Ett däck med 225/45 dimensioner på 17" fälg har 1.993 m i omkrets
Om vi räknar med 1.934 m i omkrets blir hastigheten 82,06 km/h
Marcus skrev:Jag ger inte mycket för deras uträknade värde. De hävdar att diametern för ett 225/45 -17 blir 634 mm (den blir 634,3 mm så det är OK), men att omkretsen blir 1934 mm.
Då använder de ett värde på pi som är ca 3,05 (istället för 3,1415926535897932384...).
Med pi = 3,14 blir det 634,3 x 3,14 = 1992,7 mm
Peanutboy skrev:Min lokala däckhandlare hävdar att mitt däck ska ha 1993mm i rullningsomkrets!
Har 4 svars alternativ
81.9
80.7
82.8
85.1
Skulle bara vilja ha det svart på vitt....
Elgus skrev:Det kanske är den omkrets som ges av det ihoppressade däcket som blir 1934mm. Om man mäter höjden från marken till drivande hjulets centrum så får man den radie med vilken man kan räkna ut den rullande omkretsen. Detta gäller då i låga farter eftersom sammanpressningen troligen minskar vid höga farter.![]()
Bodoe skrev:Kommer rullningsomkretsen minska med ett däck utan luft? Ungefär hur mkt?
Jag tror inte det är märkbar skillnad i verkligheten, även om man kan "räkna på" att diametern på däcket säkert minskar med några cm.
Elgus skrev:Rullningsomkretsen minskar med 6.28cm för varje centimeter som navet närmar sig marken.
zilog skrev:Så länge inte gummit buktar inåt så borde omkretsen hålla sig konstant - gummi är hyggligt inkompressibelt (däcket blir snarare elliptiskt när det pressas ihop)
GuW skrev:Jag förstår hur du tänker, men det är inte rätt! (tror jag)
Däcket har samma omkrets, eftersom det putar ut mer upptill om det pressas ihop nertill, men det påverkar ändå rullomkretsen.
Därav att polisbilar med polispilot måste kalibrera lufftrycket innan varje pass.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |