Någon som är duktig på besiktning?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,

Jag har byggt om min knarr en aning i häcken och undrar om det är någon som har koll på hur mycket jag måste bygga tillbaka för att klara besiktningen.

Såhär ser det ut. Första frågan är om reg. plåten får sitta på sidan av hojen som den gör på min?

img_03961.jpg

Andra frågan är huruvida bromsljuset får sitta som det gör? Bakstänkan skymmer bromsljuset om man gå ner väldigt lågt bakom cykeln - jag anar att det här inte kommer uppskattas hos Bilprovningen?

img_0397.jpg

Vidare så tror jag att följande reg. plåtsbelysning är e-märkt men den lyser fan inte upp mer än högra övre hörnet på skylten - frågan är om det spelar någon roll såvida man besiktigar på dagen?

img_0400.jpg

Jag har heller ingen framstänka alls men det kan väl inte vara förbjudet va? I så fall kanske bakstänkan är för kort också?

Tacksam för svar gällande detta.

//Tarzan

vet inte om nummerplåten får sitta där. visst skall den vara monterad ovanför->bakom hjulaxeln i centrerat läge? belyst med reflex?

vet inte om nummerplåten får sitta där. visst skall den vara monterad ovanför->bakom hjulaxeln i centrerat läge? belyst med reflex?
88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).
Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Installationskrav

90 § Skyltlykta
1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får kombineras med bakre positionslykta,
3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.

91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.

Det mesta finns här:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

Nej nej och nej faktiskt... :D

Nej, du får inte ha regplåten på ena sidan då den ska vara synlig snettbakifrån höger och vänster. Syns inte bromsljuset, som ska vara e märkt så kommer dom gnälla på det med sen har jag ett vagt minne av att den ska sitta bakom bakre hjulaxeln men det är ett vagt minne!

Sist så är jag rätt säker på att nummerplåtsbelysningen inte är e märkt och du får ändå inte sätta något i skylten så du är dubbelstekt där... Dessutom så ska hela skylten belysas, alltså räcker det inte med en ~50% av skylten som den där gör...Hade själv två såna på hojen när jag köpte den och dom langade jag lååångt bort... :D

Sen ska väl tilläggas att alla besiktningsmän kan blunda för saker och ting men
det beror ju på solens lutning mot saturnus och kräftans position mot högra... you get the point... :hihi

Last edited:
Då går jag emot strömmen och säger såhär: beroende på dagsformen på besiktningsmannen så kan det funka.

Men regelmässigt sett så ska den inte gå igenom.

Tack för alla svar - jag anade nästan att det blir till att bygg om till sossehoj igen :D.

Måste man ha stänkskärmar då eller hur är det med det?

Då går jag emot strömmen och säger såhär: beroende på dagsformen på besiktningsmannen så kan det funka.

Men regelmässigt sett så ska den inte gå igenom.

Då går du nog inte mot strömmen alls faktiskt..
Du skrev samma sak som jag fast bra mycket effektivare.. :D

Tack för alla svar - jag anade nästan att det blir till att bygg om till sossehoj igen :D.

Måste man ha stänkskärmar då eller hur är det med det?

Spontant vill jag nog svara ja, du måste ha stänkskärmar men
jag hittar inte något specifikt om dom

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion