Någon som är duktig på att fota?

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag lånar en digitalkamera och har fått fullkomlig fotolåsning. Tog 120 bilder i går på katter, blommor och skyltar. :3freak MEN, jag kan ingenting om att fota. Någon som har lust att förklara grundprinciperna t.ex. exponering, slutartid och sådant där som man bara har hört talas om? Hjälp ett stackars fotofucko!

Den här bilden är ganska kul förresten (Inte som foto betraktat, utan som rolig skylt. Vad fan betyder 'orintalisk'? :D ). Restaurang i Borås:

Bifogat

• babagurgur.jpg
    babagurgur.jpg
    114.1 KB · Visningar: 287
Last edited:
Eh... Behöver du verkligen annonsera här när du har mitt telefonnummer och vet var jag bor?

WWW.fotosidan.se är ett hett tips, de har små webbkurser i hur man fotar och i vad skillnaden i slutartid och bländare är...

Lycka till

//M

För det mest grundläggande kan ju manualen vara ett hett tips.
Jag har den förvisso i elektroniskt format, men den är ganska stor (6 MB).
Eller så kan jag ju posta manualen, så har du den imorgon.

Den förklarar det grundläggande relativt väl, samt att den också förklarar alla funktioner på kameran.

Eisbear tycker jag har visat prov på att ha schysst koll. Har sett några riktigt schyssta bilder från honom, i vilket fall när det kommer till mjuka bilder med kort skärpedjup.
www.fotosidan.se är som mingves säger också ett bra ställe när det gäller foto. Mitt tips, läs manualen till kameran och lite grundläggande foto-kunskap på webben, sen testar du dig fram. Kameror kan vara rätt individuella när det kommer till tillverkare och modeller.

slutnings tid är ju tiden det tar för att lincen ska stängas helt.
desto längre slutningstid du har desto mer ljus kommer in.
skitbra om du ska ta bilder på natten men du får då inte skaka kameran för då blir det suddigt.

Mang0 skrev:
Eisbear tycker jag har visat prov på att ha schysst koll. Har sett några riktigt schyssta bilder från honom, i vilket fall när det kommer till mjuka bilder med kort skärpedjup.
www.fotosidan.se är som mingves säger också ett bra ställe när det gäller foto. Mitt tips, läs manualen till kameran och lite grundläggande foto-kunskap på webben, sen testar du dig fram. Kameror kan vara rätt individuella när det kommer till tillverkare och modeller.
Fast Eisbaer fuskar ju i photoshop.

För övrigt är slutartider och bländare och skit överkurs. Viktigare att ha känsla för feeling vad gäller komposition, kameravinklar och annat.

Mattias skrev:
Fast Eisbaer fuskar ju i photoshop.

För övrigt är slutartider och bländare och skit överkurs. Viktigare att ha känsla för feeling vad gäller komposition, kameravinklar och annat.

Ahhhh, då tar jag tillbaks allt jag sagt ang. han å hans bilder ;)
Äh, jag skiter faktiskt i om man behandlar bilderna i photoshop ...framkallar man bilder på det gamla hederliga sättet så kan man påverka bilden på olika sätt där med. Det är det slutliga resultatet som räknas, inte vägen dit :) (gäller GIVETVIS inte allt här i livet ;))

Har man känsla för komposition, vinklar o.s.v så kan man man få bilden bra mycket bättre/levande eller hur man nu vill ha den om man vet hur en kamera fungerar och ska hanteras. Men visst, du har rätt ...det funkar inte lika bra åt andra hållet.

Stillbilder är fegt! ;)

Edit: Donera gärna en DV-kamera eller betakamera + TV in-kort...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard