Någon som är bra på el?

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Har haft ett problem at hojen inte laddar, testade nyss att byta regulator...enligt voltmätaren så ändrades strömen, med ca 0,5 volt vid gaspådrag... körde runt 1,5 mil, mätte, batteriet har tappat en volt. Kör 1 mil till, stänger av, hojen startar inte, orkar inte gå igång, mäter igen, ligger på 11,8.... startar, går ej, mäter igen, hojen tappar nedåt.... nere på 11,3... förstår att den inte laddar alls. låter den stå, men har voltmätaren på.... då börjar styrkan komma tillbaka! Batteriet återhämtar sig, kommer upp i 11,8... men går inte att starta.... (borde det inte gå att starta med det?) ska ner och mäta igen, men det känns så skumt att den reagerade med typ 0,5 volt på gaspådrag...men sedan inte gjorde det... dåligt jordat? Bytte kabelstam (inte jag) utan svartverkstad... kanske det blev dåligt anslutet?

mät hur mycket generatorn laddar.

hur du gör?
ställ om multimetern till växelspänning och mät mellan de olika gula sladdarna som går in i laddningsregulatorn. jag har för mig att den skall ge mellan 80-90 volt. det är viktigt att du mäter mellan varje kabel för att kontrollera varje fas.

är spänningen för låg så är felet i generatorn. är spänningen korrekt så mäter du spänningen direkt efter laddningsregulatorn för att kontrollera om spänningen är ok där. om den är ok så har du ett spänningsfall mellan regulatorn och batteriet.

Går inte att starta med ett batteri som har 11,8V obelastat, dom ska ligga på över 13V!!!

Provat byta batteri? Gammalt? Generator som är paj?

Generatorlindningen har nog brunnit. På min 929a bytte jag också regulator samt även batteri men min hoj laddade inte heller och det visade sig vara brända lindningar.

Vad hade du när hojen gick?

Låter som om den inte laddar, mät spänningen in i regulatorn.

Många svar! Tack =) ska testa att mäta imorn! Har nytt batteri, inköpt idag... Tack för tipsen! Återkommer när jag testat runt lite! Hoppas på kablage, inte generatorn. =S

Många svar! Tack =) ska testa att mäta imorn! Har nytt batteri, inköpt idag... Tack för tipsen! Återkommer när jag testat runt lite! Hoppas på kablage, inte generatorn. =S

Nytt batteri när du testade och spänningen sjönk?

Ett batteri tömmer sig inte så snabbt under normal drift, även om det inte laddar.

Var ute i verkstan och kollade. En biltändspole hade 3ohm och en spole till min XJ650 hade 2,4ohm

Vid 12V ger det 4 resp. 5A lägg till halvljuset 55W = 55/12= 4,6A och lite annat smått och gått så blir det mer än 10A

Ett hojbatteri har väl sådär 5 Ah. Det tar antagligen slut ganska fort om generatorn inte laddar, men inte på någon mil.

Börja med att mäta generatorlindingen så som Jippo beskriver.
Alltså typ 80 v växelström mellan de gula 2 och 2.
Saknas det på någon så är den kass.
Laddreläet kan ta skada av en kass generator så kör inte med den som det är om den inte laddar.
Kablaget är det troligen inte tyvärr.
Generatorn är inte så fasligt dyr så det är inte över bara för att den är trasig.

Har mätt generatorsladdarna nu (3 gula) och dom visar 12, 7, och 2 volt mellan varandra... Så förmodligen generatorhaveri? Någon som vill sälja en? :)
Vad kan det kosta? Ska surfa in på ebay och kolla men som jag förstår det så är det ganska säkert att det är generatorn?

Innan man börjar mäta upp lindningar och sånt är det ju två lägen som är intressanta att spänningsmäta:

1. Mellan +/- batteri när du försöker starta, sjunker spänningen under 9 volt
kommer antagligen tändelektroniken och ev insprutning inte att kunna starta
motorn även om startmotorn skulle orka dra runt. (misstänkt kortsluten cell/celler i batteriet)

2. Mellan (+/-) batteri när motorn är igång, jämför med vilken spänning du hade innan motorn startade,
för är batteriet helt urladdat så kan du få lite spänningsfall i början innan generatorn laddar upp batteriet,
hur som helst, det ska vara högre spänning när motorn är igång än innan, så småning om mellan 13,5 - 14V. då funkar antagligen laddningen. :tummenupp

Nu funkar det! (tror jag) Tog mig iaf till jobbet idag, verkade vara generatorn. Så lite onödigt inköp med regulatorn, men har intalat mig själv att den gamla pajade medans jag testade med trasig generator! Så det är lugnt =)

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort