Någon pärla som kan läsa elschema?

Okej, det närmar sej...

Jag tror inte att förbrukarna i mätarhuset skapar ett spänningsfall på 2volt men vem vet?

Efter som utpulsen (W) är på 5V så sitter det någon form av spänningsreducering i själva hastighetsgivaren, frågan är väl sedan om givaren gillar att matas med 12V eller ej?

När jag pratar om jordning av givaren så kan (borde) det funka att använda batteri minus men eftersom vi inte vet så är det bästa att fortsätta ha B/L kopplad som den är original, dvs mot tändpulsgivaren och TPS sensorn (se bifogad bild)..

Följer du detta borde du gjort så bra det går :tummenupp

Lycka till :)

View attachment 407573
 
Last edited:
Yeeeeees! Nu funkar allt som har med el att göra. Vi drog o köpte en spänningsmätare och letade fram original mätarhus..hitta kabeln som går till sensorn o mätte. Det var 12V så det var skönt att man slapp dra ner på volten.
Var skönt att verkligen veta istället för att gissa...hade varit jobbigt om man bränt sensorn o tvingats vänta på en ny i 2-3 veckor.

Hade lite problem sen med mätaren som inte ville sig riktigt med funktion att ställa in hastigheten vilket visade sig vara att vi byglade 2 kablar som egentligen skulle isoleras var för sig.
Var ute o provkörde o ställde in hastigheten nyss o allt klaffa. Så jävla skönt! Besiktning imorgon

Får dra ihop en bild sen så du vet vad du hjälpt mig med ;)

Tack för hjälpen...du hjälpte verkligen till mer än vanligt o det uppskattar jag som fan :Bugar



Okej, det närmar sej...

Jag tror inte att förbrukarna i mätarhuset skapar ett spänningsfall på 2volt men vem vet?

Efter som utpulsen (W) är på 5V så sitter det någon form av spänningsreducering i själva hastighetsgivaren, frågan är väl sedan om givaren gillar att matas med 12V eller ej?

När jag pratar om jordning av givaren så kan (borde) det funka att använda batteri minus men eftersom vi inte vet så är det bästa att fortsätta ha B/L kopplad som den är original, dvs mot tändpulsgivaren och TPS sensorn (se bifogad bild)..

Följer du detta borde du gjort så bra det går :tummenupp

Lycka till :)

View attachment 407523
 
Last edited:
Hej!
Jag är ny här, surfade in på forumet genom google, och kapar tråden lite.

Jag håller på att bygga trike med en xv1600 som grund, och trodde livet sku bli en lek, om jag köpte en gammal kaberhärva på ebay, och så blev det ju tyvärr inte.
Jag har kollat på elscheman på vstar.se; men får kortslutning (i skallen) och jag allierade mig med en kompis som jag trodde kunde hjälpa mig, han fick också kortslutning, och vill ha ett riktigt elschema, som man kan jobba efter, jag behöver ju inta allt, och ska istället ha andra grejer än vad som finns på originalhojen.

Finns där någon som vet var man kan hitta det, eller ännu bättre, ett förenklad elschema?

På förhand tack!
 
Dela upp elen i enheter och lär dig vad som skall ske med elen just där. Lixom, det är ju bara plus och minus från batteriet samt pulser för tändningen - och lite till. :tummenupp

Gör ett STORT schema, helst i A3 eller A2 och färglägg +/plus med RÖD och -/minus med SVART så blir det hela lite tydligare.
 
Dela upp elen i enheter och lär dig vad som skall ske med elen just där. Lixom, det är ju bara plus och minus från batteriet samt pulser för tändningen - och lite till. :tummenupp

Gör ett STORT schema, helst i A3 eller A2 och färglägg +/plus med RÖD och -/minus med SVART så blir det hela lite tydligare.

Jag är själv rätt kass på sånt med el, och han som kan hjälpa, åker på två veckors semester på fredag, själv fattar jag inte ett dugg om CDI-box, dioder och grejer. :gråta Det som finns på vstar är precis värdelöst vid så store arbeten; men jag ska se hur jag kan få ordning på det, jag har slutbesiktning om en månad.
 
Update:Jag fick en kille att hjälpa mig, och det går inget vidare. Jag köpte hem en manual från Clymer som är mycket bättre än originalet; men det gav inte så många svar egentligen.
Tydligen styrs alla säkerhetsbrytarna och omkopplarna med minus. Nu är problemet för mig att denna minus är strömförande, och det är ju inget bra, där finns inte en enda jordat kabel i elsystemet, alla går ihop till en kabel och den går in i CDI-boxen.
Jag ska se om det går att ladda upp bilder på elschemat.clymer 002.JPG
clymer 003.JPG

Hmmm...(kliar mig i håret) kan det vara så att alla dessa säkerhetsbrytare (sidostöd, koppling, friläge mm.) ska byglas innan det funkar som det ska? Alla har de ju en svart kabel och en annan färg, det ska vi testa i morgon.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top