Någon mer än jag som lyckats?

Sölta

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
Yamaha R1 -99
Precis hemkommen från en mcrunda med en polare. Kör lite fina småvägar och sen låter det "klonk skrammel skrammel brrrrrrrr wrooom" hmm va fasen tänkte jag som stannade hojen vid vägkanten. Kollade framme vid grenröret om där var nåt knas där men sen när jag gick bak såg jag vad som fattades, typ en ljudämpare som låg 50 meter längre bak på vägen. Mjaha tänkte jag och knatade och hämtade burken som jag lyckades knyta fast den med lite gammal balplast som låg på en åker. Tog mig senare till en båtplats där jag hittade en bit lite grövre snöre som blev hur bra som helst så jag kunde ta mig hem iallfall.

Är det nån mer här som lyckats tappa sin burk?

Bifogar en bild på en bra lösning till andra behövade. Lite taskig kvalite men ni förstår nog.

Bifogat

• avgas.jpg
    avgas.jpg
    109.7 KB · Visningar: 460
japp

Sölta skrev:
2436707 Precis hemkommen från en mcrunda med en polare. Kör lite fina småvägar och sen låter det "klonk skrammel skrammel brrrrrrrr wrooom" hmm va fasen tänkte jag som stannade hojen vid vägkanten. Kollade framme vid grenröret om där var nåt knas där men sen när jag gick bak såg jag vad som fattades, typ en ljudämpare som låg 50 meter längre bak på vägen. Mjaha tänkte jag och knatade och hämtade burken som jag lyckades knyta fast den med lite gammal balplast som låg på en åker. Tog mig senare till en båtplats där jag hittade en bit lite grövre snöre som blev hur bra som helst så jag kunde ta mig hem iallfall.

Bifogar en bild på en bra lösning till andra behövade. Lite taskig kvalite men ni förstår nog.
de e skit system(sorry) ja hade ett me förr.min släpte i popp nitarna.ja borrade ut dom å satt i nya.sen funkar de ett tag......men men ......lycka till:yoparty

Sölta skrev:
2436707 Precis hemkommen från en mcrunda med en polare. Kör lite fina småvägar och sen låter det "klonk skrammel skrammel brrrrrrrr wrooom" hmm va fasen tänkte jag som stannade hojen vid vägkanten. Kollade framme vid grenröret om där var nåt knas där men sen när jag gick bak såg jag vad som fattades, typ en ljudämpare som låg 50 meter längre bak på vägen. Mjaha tänkte jag och knatade och hämtade burken som jag lyckades knyta fast den med lite gammal balplast som låg på en åker. Tog mig senare till en båtplats där jag hittade en bit lite grövre snöre som blev hur bra som helst så jag kunde ta mig hem iallfall.

Har inte lyckats med detta (än):va
Men jag måste säga att jag är imponerad av din upphängning:D Kanske dags att slänga ner tlite najtråd bredvid "pocketmasken" i "bagaget" Man vet ju aldrig :rolleyes:

hillbilly skrev:
2436729 de e skit system(sorry) ja hade ett me förr.min släpte i popp nitarna.ja borrade ut dom å satt i nya.sen funkar de ett tag......men men ......lycka till:yoparty

Japp det är ju orginal så det är ju inget vidare men visst nitarna satt kvar dock tappade jag hela skiten. Ska dit ett annat nästa sommar men det är ju ett tag till så jag hade inte tänkt ta väck det just nu.

Sölta skrev:
2436817 Japp det är ju orginal så det är ju inget vidare men visst nitarna satt kvar dock tappade jag hela skiten. Ska dit ett annat nästa sommar men det är ju ett tag till så jag hade inte tänkt ta väck det just nu.

Om man tappar sitt orginal slipon, ska man nog syssla med annat än mecka. Fästet vid pass.pinnen har en låsmutter samtt fästet vid mellanröret. Att blåset trillar av beror BARA på en sak; Du/någon har glömt att spänna muttrarna.

äh ta en repa i stan utan burken garanterad uppmärksamhet:tummenupp

Japp, jag tappade ena ljuddämparen på Gullmarsplan, mitt i rusningstrafiken. Det lät som fan och jag ställde ifrån mig hojen och sprang runt bland bilarna o letade, när jag såg den så körde en gammal BMW cab fram och ställde sig över den, jag kutade fram och skrek att att -MIN LJUDDÄMPARE ÄR UNDER DIN BIL, FLYTTA PÅ DIG!!

Han tittade på mig som om jag var galen, men sen körde han iväg och jag tog upp den buckliga och glödheta ljuddämparen i famnen, insåg att anslutningen var helt platt så det gick inte att sätta tillbaka, inte ens provisorisk!

Så jag sprang in på videobutiken och frågade om jag kunde lämna mitt buckliga, rykande rör där mens jag hämtar bilen, han såg också på mig som om jag var en riktig dåre.

Dessutom var det vid 5 snåret och hundratals pendlare följde min jakt mellan filerna, inte en chans att jag tar av mig hjälmen i det läget vilket inte direkt underlättade letandet..

Se till att anvädna en låsmutter eller locktite på bakre fästet vis pass pinnen så kommer detta aldrig att hända.

Zilversurfer skrev:
2437704 Om man tappar sitt orginal slipon, ska man nog syssla med annat än mecka. Fästet vid pass.pinnen har en låsmutter samtt fästet vid mellanröret. Att blåset trillar av beror BARA på en sak; Du/någon har glömt att spänna muttrarna.

Rättelse, sitter ingen låsmutter. Muttern är en fast mutter som sitter i klämman runt burken. blir en längre bult med en låsmutter oxå. Men iofs vet jag inte om jag kan skruva dit den. Hur gör jag?:pannkyss

Chronic skrev:
2437734 Japp, jag tappade ena ljuddämparen på Gullmarsplan, mitt i rusningstrafiken. Det lät som fan och jag ställde ifrån mig hojen och sprang runt bland bilarna o letade, när jag såg den så körde en gammal BMW cab fram och ställde sig över den, jag kutade fram och skrek att att -MIN LJUDDÄMPARE ÄR UNDER DIN BIL, FLYTTA PÅ DIG!!

Han tittade på mig som om jag var galen, men sen körde han iväg och jag tog upp den buckliga och glödheta ljuddämparen i famnen, insåg att anslutningen var helt platt så det gick inte att sätta tillbaka, inte ens provisorisk!

Så jag sprang in på videobutiken och frågade om jag kunde lämna mitt buckliga, rykande rör där mens jag hämtar bilen, han såg också på mig som om jag var en riktig dåre.

Dessutom var det vid 5 snåret och hundratals pendlare följde min jakt mellan filerna, inte en chans att jag tar av mig hjälmen i det läget vilket inte direkt underlättade letandet..

Haha sedär, jag är inte ensam! :yoparty

Last edited:
har lyckats med den med tyvärr. satte fast det med ett hänglås sen.
var ett slipon så jag kapade bort halva som var skrapad.
Blev ganska bra faktiskt

Ringo skrev:
2438013 Chronic: Skön berättelse :D Hoppas allt löste sig fint efteråt.

Japp, det blev ett fett Silmoto helsystem istället:)

Dessutom fick jag 1500,- för de gamla burkarna..

Kungen skrev:
2437830 Se till att anvädna en låsmutter eller locktite på bakre fästet vis pass pinnen så kommer detta aldrig att hända.
Åkte halva förra sesongen UTAN infästningen vid skjutspinnen då det inte gick efter jag byggt om baken till en 954... Således satt kolfiberburken endast i tre skruvar i anslutningen till röret :rolleyes:

Men det var inga probs:tummenupp

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...