Någon med verkstadshandbok till XR650R?

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Önskar låna ett par dagar mot rimlig ersättning då någon Haynes-manual inte existerar.

Ventiljusteringen är akut-intresse just för stunden!

I artikeln säger de att man ska montera bort svänghjulskåpan och sedan justera svänghjulet efter en markering. Vilket man brukar göra när man ska justera tändningen. Vad är anledningen till det?

Om det bara gäller att få ventilen i rätt läge så räcker det väl med att stoppa en skruvmejsel o tändstiftshålet och se till så att kolven är högst uppe?

jP skrev:
I artikeln säger de att man ska montera bort svänghjulskåpan och sedan justera svänghjulet efter en markering. Vilket man brukar göra när man ska justera tändningen. Vad är anledningen till det?

Om det bara gäller att få ventilen i rätt läge så räcker det väl med att stoppa en skruvmejsel o tändstiftshålet och se till så att kolven är högst uppe?

Precis som du misstänker är syftet att kolven skall vara i sitt högsta läge.
Skulle nog rekomendera dig att göra det "by the book" då det är rackarns svårt att hitta rätt läge annars.

Tips: vet inte om det stod i artikeln på nätet, men det lättaste sättet att hitta "tdc" är att lägga i 5:an å snurra på bakhjulet (på depåstöd). Drygt att hålla på med kick eller svänghjul.

Tips2: Glöm inte att du INTE får "backa" om du missar tdc, utan du måste fortsätta varvet runt.

(jag är en riktig sopa på att meka så ta mig på allvar på egen risk :D )

/Anders

Tänk på att när kolven är högst uppe ska den precis stängt insugsventil och vara i kompressions fasen.

Har en Handbok i *.pdf format, har du någon ftp-server eller liknande kan jag lägga upp den, ca 147mb stor !

//Matthew :D

Matthew skrev:
Har en Handbok i *.pdf format, har du någon ftp-server eller liknande kan jag lägga upp den, ca 147mb stor !

//Matthew :D

Jag sitter också med handboken i *.pdf format, så jag lägger
ut den på min ftp-server, men jag stänger ner den runt 21:00

ftp://213.142.3.41/

MVH
Bula

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!