Någon med hålvana? - "Öljetter" för träskivor?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Eftersom jag inte vet vad det jag söker kan tänkas heta och "snygga hål" ger så konstiga resultat på Google får jag fråga här:

- Vad kan man göra för att snygga till ett hål i en träskiva?

Jag har en stor skiva byggplyfa som skall kläs i en typ av filtmatta. I denna skiva har jag för avsikt att göra två-tre hål med en diameter om ca 30-40mm.

När man viker in mattan kommer det vecka sig eller synas där man skurit och limmat så jag skulle filja snygga till hålen med någon som snarast kan liknas vid öljetter....

Vad kan detta tänkas heta?
Var kan man hitta detta?

Skivan ligger i botten på min båt och hålen skall användas för att kunna lyfta skivan på ett enkelt sätt.

Problem solved, Biltema gav mig svaret:
Givetvis skall jag inte göra något hål igenom skivan.

25-507_l.jpg

Har du provat ätt borra så är det ju redan hål....

Tål den där tingesten en kustnära miljö? Bortrostad på ett halvår? Galvad eller vad?

Då den såldes med namnet "durkbeslag" under Biltemas båttillbehör utgår jag från att den klarar viss väta.

Om inte annat angavs benämningen AISI 316 vilket skall betyda att den är gjord av rostfritt stål....

Då den såldes med namnet "durkbeslag" under Biltemas båttillbehör utgår jag från att den klarar viss väta.

Om inte annat angavs benämningen AISI 316 vilket skall betyda att den är gjord av rostfritt stål....

Det var som fan. Det skall jag lägga på minnet för framtida behov.:)

Är det inte mer båtigt att knyta en knop på en tamp som man sedan sätter i hålet?
Antingen har man knopar i båda ändar och lyfter i tampen, eller så har man bara knopen för att dölja hålet som man lyfter i :idé

Är det inte mer båtigt att knyta en knop på en tamp som man sedan sätter i hålet?
Antingen har man knopar i båda ändar och lyfter i tampen, eller så har man bara knopen för att dölja hålet som man lyfter i :idé

Eftersom det är i durken i sittbrunnen/doghouse vill jag inte ha något som sticker upp eftersom man kommer stå och gå där en hel del. En hård knop kan vara nog så obekväm att trampa på.

Eftersom det är i durken i sittbrunnen/doghouse vill jag inte ha något som sticker upp eftersom man kommer stå och gå där en hel del. En hård knop kan vara nog så obekväm att trampa på.

Uppfattat!
Får be om ursäkt föt min okunskap om båtar :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park