Någon med erfarenheter från jobbgaranti för ungdomar

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jaha då har man varit arbetslös i 3 månader :( och ska in i arbetsförmedlingens (AMS) program "jobbagaranti för ungdomar" (UGA)

Min arbetsförmedlare tyckte att jag i stället för praktik skulle vidga mina vyer lite och gå på någon kurs som gör att jag ska hitta alternativa vägar i min yrkeskarriär.

Men vad gör man där 3-5 dagar i veckan? :confused: Min arbetsförmedlare var väldigt vag och citerade bara de som stod på info-bladet. Bland annat studie och yrkesvägledning, träna på att skriva CV och personligt brev och intervjuträning samt hjälpa till att hitta praktikplats.

Grejer jag redan kan. Det är inte första gången jag är arbetslös. Som säsongs anställd parkarbetare så är jag van att ta vilka påhugg som helst på vintern, fast i år var det jobbigare en vanligt.

Praktikplats kan jag fixa själv men eftersom jag håller med om att de kanske kan vara bra att "viga mina vyer" lite så är jag bered på att ge kursen en försök men jag vill gärna veta lite mera i detalj på vad jag ger mig in på.

Så jag undrar om det är någon här på SH som vet vad man gör på UGA hela dagarna? En sökning på internet så dyker de mest upp en massa frågor från folk som just har tagit studenten som undrar hur mycket man får på i ersättning utav f-kassan för att vara där. Och jag är inte någon fjunig 19 åring, jag är 24 år och har ganska ordentlig hårväxt i ansiktet! :rolleyes:

Det låter som klassikern "sökajobb-kurs"

Den har jag "gått" fyra gånger, varje gång jag har varit arbetslös i ett par dagar (vilket blir ofta om man tar korta skitjobb istället för att gå hemma en lång sammanhängande period).

Dvs jag gick den en gång, fick sitta i en dåligt ventilerad lokal med 20 andra arbetssökanden och lära mig skriva CV/personligt brev, sen kom höjdpunkten, rollspel där vi skulle spela arbetsgivare/arbetssökare mot varandra, både personliga möten och sitta mitt emot varandra med varsin plast-telefon och låtsasringa :huvet

Dom andra tre gångerna jag blev inskriven på den gick jag dit på uppropet och åkte hem sen.

Fy fan för statsfinansierade låtsasåtgärder, ledda av folk som utbildat sig till dramapedagoger eller annat vänsterflum

UGA är lite olika beroende på vilken Ams man går på.

Vissa har så att man ska en gång i veckan vara på ams för att de ska bara se att du lever och du ska berätta vad du har gjort för att kunna få ett jobb.
Andra behöver du bara skicka mail till och förklara vad du gör om dagarna för att få ett jobb.
Sen finns de vissa som planerar att du ska sitta på Ams flera gånger i veckan för att de ska se vad du gör.

Det hela beror lite på hur pass mycket du själv visar att du sköter dig och söker jobb.

Det låter som klassikern "sökajobb-kurs"

Den har jag "gått" fyra gånger, varje gång jag har varit arbetslös i ett par dagar (vilket blir ofta om man tar korta skitjobb istället för att gå hemma en lång sammanhängande period).

Dvs jag gick den en gång, fick sitta i en dåligt ventilerad lokal med 20 andra arbetssökanden och lära mig skriva CV/personligt brev, sen kom höjdpunkten, rollspel där vi skulle spela arbetsgivare/arbetssökare mot varandra, både personliga möten och sitta mitt emot varandra med varsin plast-telefon och låtsasringa :huvet

Dom andra tre gångerna jag blev inskriven på den gick jag dit på uppropet och åkte hem sen.

Fy fan för statsfinansierade låtsasåtgärder, ledda av folk som utbildat sig till dramapedagoger eller annat vänsterflum

Det är en klassisk jobb-sökar-kurs, frågan är bara vad man exakt gör på den.

Eftersom den är i Stockholm så måste jag åka över 1 timma enkel med kommunaltrafik bara för att kunna närvara på kursen. Samt betala för ett busskort på 800kr som självklart inte AMS/f-kassan kommer att betala för. Det är en stor del av min a-kassa.

De lilla info jag hittade från folk som varit på UGA kurs var de jag läste på flashback (kanske inte världens bästa forum att hämta info på) Där var åsikterna blandade.

De jag fruktar mest är att de ska bli en massa kurser i hur man skriver CV/jobbansökan och rollspel i hur man ska bete sig på intervjuer. :zpy

UGA är lite olika beroende på vilken Ams man går på.

Vissa har så att man ska en gång i veckan vara på ams för att de ska bara se att du lever och du ska berätta vad du har gjort för att kunna få ett jobb.
Andra behöver du bara skicka mail till och förklara vad du gör om dagarna för att få ett jobb.
Sen finns de vissa som planerar att du ska sitta på Ams flera gånger i veckan för att de ska se vad du gör.

Det hela beror lite på hur pass mycket du själv visar att du sköter dig och söker jobb.

Bra koncept, de finns X antal firmor som pysslar med den här verksamheten och alla har sin egen variant på lösningen på problemet. Så hur de går beror bara på vart man hamnar. För min arbetsförmedlare hade ju noll koll på alla dessa "kurssamordnare".

Söka jobb sköter jag helst själv, jag vill jobba men det är inte mitt fel att det är lågkonjunktur och folk vill inte anställa lika mycket som föra vintern. :död

Last edited:
har varit a-lös en gång..också första gången jag fick smaka på AMS metoder och då lovade jag mig själv..aldrig mer arbetslös...kursen sööög..jag kunde redan knacka ett bättre CV än vad dom kunde..söka jobb kunde jag också..sökte under en period 45 jobb i europa..var på 42 intervjuer bekostade av mig själv då ams inte bet för intervjuer utomlands
hade jobb i samma veva jag bad min kontakt på ams stoppa upp sina idéer där solen aldrig skiner...

När jag hamnade i UGA så fick jag en jobbcoach som var riktigt sjyst faktiskt och inspirerande. Det kan man dock inte säga om alla jobbcoacher. Vi pratade om att starta företag och allt möjligt. Kollade upp saker och ting, läste på angående det, han var riktigt bra faktiskt. Men, sen blev jag skickad på praktik och för dryga 3000 kronor i månaden skulle jag göra ett heltidsarbete, jag tröttnade, fick napp på ett jobb, visserligen ett skitjobb utomlands, men bättre att har ett riktigt jobb med en ganska låg lön än att gå på praktik och inte få möjlighet till anställning.

Praktikerna är bara gratis arbetskraft för många företag. Jag slapp uppleva det själv men en polare till mig hände följande:
Polare: "Såe, hur ser chanserna ut att jag kommer få fortsätta när praktiken är slut?"
Chef: "Jo det ser bra ut, du sköter dig och är duktig!"

Sista veckan:
Chef: "Tyvärr blir det ingen fortsättning då vi inte har något behov att anställa någon nu"
Polare ":("

Veckan efter var en annan polare på heltidspraktik på samma firma... Inget behov av anställning? Gratis är gott!

När jag hamnade i UGA så fick jag en jobbcoach som var riktigt sjyst faktiskt och inspirerande.

Jag gick hos en jobbcoatch föra vintern fast jag inte var med i UGA. Har inte fått göra det den här vintern pga det var nåt med upphandlingar och annat trassel.

Jag var där och pratade med jobbcoatchen i 1.5 timmar var 14 dag. Det var jättebra :), vi uppdaterade mitt CV och ändrade lite i mina personliga brev jag brukar använda. Jag tvivlar på att jag måste uppdatera mina arbetsansökar-papper så mycket så att jag behöver gå kurs 3-5 dagar i veckan.

Bra koncept, de finns X antal firmor som pysslar med den här verksamheten och alla har sin egen variant på lösningen på problemet. Så hur de går beror bara på vart man hamnar. För min arbetsförmedlare hade ju noll koll på alla dessa "kurssamordnare".

Söka jobb sköter jag helst själv, jag vill jobba men det är inte mitt fel att det är lågkonjunktur och folk vill inte anställa lika mycket som föra vintern. :död

Hmmm som jag fattar de lite som nu av de du skriver så kommer de allså skicka dig till något företag som ska ta hand om dig under den tiden du är arbetslös...eller har jag fattar dig helt fel?
Vet att jag blev iväg skickat när jag blev arbetslös, men ams tjänar ju på varje person som går på dessa så kallade "kurser" men samtidigt har ju du som person rätt till att välja vilken du ska hamna hos, mig försökte de tvinga till att gå inne i stockholm city. Sa helvete heller då de fanns närmare.

Och om de tar en timma för dig att åka så kan du verkligen hitta något närmare...eller har du så långt tills ams?

När jag hamnade i UGA så fick jag en jobbcoach som var riktigt sjyst faktiskt och inspirerande. Det kan man dock inte säga om alla jobbcoacher. Vi pratade om att starta företag och allt möjligt. Kollade upp saker och ting, läste på angående det, han var riktigt bra faktiskt. Men, sen blev jag skickad på praktik och för dryga 3000 kronor i månaden skulle jag göra ett heltidsarbete, jag tröttnade, fick napp på ett jobb, visserligen ett skitjobb utomlands, men bättre att har ett riktigt jobb med en ganska låg lön än att gå på praktik och inte få möjlighet till anställning.

Praktikerna är bara gratis arbetskraft för många företag. Jag slapp uppleva det själv men en polare till mig hände följande:
Polare: "Såe, hur ser chanserna ut att jag kommer få fortsätta när praktiken är slut?"
Chef: "Jo det ser bra ut, du sköter dig och är duktig!"

Sista veckan:
Chef: "Tyvärr blir det ingen fortsättning då vi inte har något behov att anställa någon nu"
Polare ":("

Veckan efter var en annan polare på heltidspraktik på samma firma... Inget behov av anställning? Gratis är gott!

Detta ska faktiskt anmälas hos ams.

Praktik för företag är en hel annan syn än vad ams har för syn på.

Har du praktik på ett ställe menas de att du ska konstant ha någon du går bredvid, du ska aldrig göra ett arbete själv.
De ska inte heller vara länge än en viss tid ofta är de bara 1-3 månader om ens det. Annars ska ams godkänna och om de godkänner så är det ofta för det är någon som har varit arbetlös i flera flera år så de vill att de ska komma in i rutinerna lite mer.

Har själv gått på en arbetsinterjuv där de ville att jag skulle praktisera hela högsäsongen för dom. Sa det till min handläggare och de ringde och skällde ut företaget. Deras annons blev borttaget för de va oseriösa av sig...

Detta ska faktiskt anmälas hos ams.

Praktik för företag är en hel annan syn än vad ams har för syn på.

Har du praktik på ett ställe menas de att du ska konstant ha någon du går bredvid, du ska aldrig göra ett arbete själv.
De ska inte heller vara länge än en viss tid ofta är de bara 1-3 månader om ens det. Annars ska ams godkänna och om de godkänner så är det ofta för det är någon som har varit arbetlös i flera flera år så de vill att de ska komma in i rutinerna lite mer.

Har själv gått på en arbetsinterjuv där de ville att jag skulle praktisera hela högsäsongen för dom. Sa det till min handläggare och de ringde och skällde ut företaget. Deras annons blev borttaget för de va oseriösa av sig...

En däckfirma här i staden för några år sedan drevs av ägaren och en generös mängd arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

Ibland var det enbart 4-6 bidragstagare på plats, då "chefen var ute på ärenden" ibland hela dagarna, då han drev ett annant företag paralellt.

Däckfirmans arbetspriser var dock väldigt låga, lagst i branchen faktiskt.

Själv är jag 19 och har mer än ordentlig hårväxt på mer än bara hakan ;) Jag har varit arbetslös i 5 månader varav 2 har jag haft aktivitetsstöd för ungdomar. Skriva CV fick man göra och prata med någon, efter det fick jag truckkortsutbildning och när den blev godkänd en praktikplats på ett lokalt företag. Jag kan säga att det är väldigt varierande vad man går göra, kan inte nämna någon annan som har fått truckkort därigenom etc. Om du redan har ett CV så kan det ändå vara läge att någon kollar på det! Nu är det min sista månad här som arbetslös sen sticker jag in och offrar min MC säsong och resten av året till amrén, fick ju inget jobb.... haha

Hmmm som jag fattar de lite som nu av de du skriver så kommer de allså skicka dig till något företag som ska ta hand om dig under den tiden du är arbetslös...eller har jag fattar dig helt fel?

Nej du har begripit saken helt rätt, jag skickas till något kurs företag som ska ta hand om mig under tiden som jag är arbetslös. Jag bor i centrala Nynäshamn. Närmaste kursföretag fanns i Farsta (50 min med tåg) men där var de fullt. Så jag måste åka till Sthlm city, vilket tar 1 timma och 5 min bara med tåg. :huvet

Akta dig för alla Söka Jobb kurser

sök reda på nån utbildning, det ger mer i långa loppet.

Mitt huvudsakliga jobb är säsongsanställd parkarbetare så jag kommer börja jobba i början av April. AMS kunde bara erbjuda 40 veckors kurser (1 år) på saker jag inte ville jobba som. Jag ska ändå börja plugga till parkarbetare om några år. Utbildad parkarbetare = Lättare att få tillsvidare anställning. Så jag kände att de var lite onödigt att börja med någon utbildning just nu som jag ändå kommer att hoppa av.

Jag föreslog att jag skulle kunna få motorsågskörkort. Då skulle jag säker kunna få jobb. Jag har kontakter inom skogsbranschen. Nej för smalt sa AMS. Jaha... :3freak Att jag skulle få jobb då räknas inte.

Jag har varit arbetslös i 5 månader varav 2 har jag haft aktivitetsstöd för ungdomar. Skriva CV fick man göra och prata med någon, efter det fick jag truckkortsutbildning och när den blev godkänd en praktikplats på ett lokalt företag. Jag kan säga att det är väldigt varierande vad man går göra, kan inte nämna någon annan som har fått truckkort därigenom etc. Om du redan har ett CV så kan det ändå vara läge att någon kollar på det!

Jag har redan truckkort och lagervana. Att skicka i väg mig på sån praktik skulle vara helt onödigt.

Mitt CV är jätte snyggt gjort. De har både min kontaktperson godkänt och min FD jobbcoatch. Arbetsansökningarna där i mot kan alltid finputsas. Men inget som kräver 3-5 dagar i veckan. :4skrika

Nej nu ska jag ringa till de dom där Hockus-pockus firmorna och se vad de säger.

Last edited:
Jisses, sån där skit hamnade jag också i en gång i tiden, men vi var en grupp av unga, arbetslösa akademiker. Vi gick på skiten fem dagar i veckan, och fick lära oss att inte spilla kaffe på CV't, stava våra namn rätt och att vara nyktra, rena och ha hela, gärna nytvättade, kläder på anställningsintervjuerna :huvet Och jag som hela tiden trodde att jag inte fick jobb för att jag inte bjöd den som hade intervjun på rätt folköl :fattartil :huvet

Efter ett tag blev vi utskickade till utbildningsfirmans ägares polares företag som gratis arbetskraft, dvs praktik. Firman jag hamnade på hade en (1) anställd, chefen/ägaren, resten var bara bidragsfolk! Jävla bluffverksamhet! :mad:

Nu har jag ringt. Med blandat resultat.

Först ringde jag till en firma som hade två kontor, ett på medborgarplatsen där en "ny svensk" svarar i telefon. Jag frågar: Har ni UGA kurser hos er? Hon svarar: Ja vi har SFI kurser. :näsblod

Jaha, någon kanske skulle träna lite mera på sin svenska innan hon sätter sig i receptionen? Hur som helst så hade dom på de kontoret endast SFI kurser kom vi fram till. Och jag blev bara mera arg på allt inombords. :mad:

Samma företag men kontor på Liljeholmen. UGA ansvarig var på semester, återkommer på måndag. Jag orkar inte vänta.

Nytt företag på Gamlabrogatan. UGA ansvarig är på möte men ringer till och med upp när jag ber om det. Bara det är service från vad jag annars anser är företag som bara är till för att känna pengar på hos arbetslösa utan att göra något konkret.

Hur som helst, hon jag pratar med är trevlig och säger att man upprättat en individuell plan för varje enskilt person. Och att jag inte behöver vara där alla dagar i veckan om jag är kapabel till att söka jobb själv. Så jag åker dit och viftar med mitt vackra CV och arbetsansökningar som visar att jag inte är ett mongo :crash och kapabel till att skötta jobbsökandet mer eller mindre själv. Men jag får väl räkna med att åka kommunaltrafik i 2.5 timmar i veckan för ett möte på en timma minst en gång i veckan. :dummer

Mitt huvudsakliga jobb är säsongsanställd parkarbetare så jag kommer börja jobba i början av April. AMS kunde bara erbjuda 40 veckors kurser (1 år) på saker jag inte ville jobba som. Jag ska ändå börja plugga till parkarbetare om några år. Utbildad parkarbetare = Lättare att få tillsvidare anställning. Så jag kände att de var lite onödigt att börja med någon utbildning just nu som jag ändå kommer att hoppa av.

Jag föreslog att jag skulle kunna få motorsågskörkort. Då skulle jag säker kunna få jobb. Jag har kontakter inom skogsbranschen. Nej för smalt sa AMS. Jaha... :3freak Att jag skulle få jobb då räknas inte.
Det är meningslöst att försöka verklighetsanpassa AMS.
I en mindre ort där jag har anknytningar lades industrin ner (fanns bara en).
En bekant där såg det som en chans att byta karriär och bli lastbilschaufför i stället.
Inte ens när jag skaffat intyg från 3 (TRE!) olika åkerier i trakten om att de behövde chaffisar och gärna skulle anställa henne, så ansåg de att det fanns några jobb inom branschen.

Men snacka lite med dina tidigare arbetsgivare, så kanske de kan rekomendera dig för passande kurser.
Det skall hjälpa.

Det är meningslöst att försöka verklighetsanpassa AMS.
I en mindre ort där jag har anknytningar lades industrin ner (fanns bara en).
En bekant där såg det som en chans att byta karriär och bli lastbilschaufför i stället.
Inte ens när jag skaffat intyg från 3 (TRE!) olika åkerier i trakten om att de behövde chaffisar och gärna skulle anställa henne, så ansåg de att det fanns några jobb inom branschen.

Men snacka lite med dina tidigare arbetsgivare, så kanske de kan rekomendera dig för passande kurser.
Det skall hjälpa.

Med den erfarenheten jag har av AMS så var det pga att de hade bekanta eller bekantas barn som skulle få de utbildningarna.

Det skall hjälpa.

Min tidigare arbetsgivare kan rekommendera mig hur mycket som helst. Jag kan komma med exempel på hur mycket lättare de skulle vara om jag fick motorsågskörkort AB helst C också. Då skulle jag kunna såga i kraftledningsgator och andra häftiga grejer :tummenupp Då har jag garanterat jobb!

Men eftersom AMS i min hemort inte ens har de kurserna att erbjuda så spelar det roll. De har väl inget nationellt samarbete, de är de väl inte kapabla till och förövrigt de kostar väl för mycket att skicka mig på någon månadslång utbildning i Ockelbo eller någon annan skogskommun.

Med den erfarenheten jag har av AMS så var det pga att de hade bekanta eller bekantas barn som skulle få de utbildningarna.

Som vanligt så är det genom kontakter man "tar sig fram" bäst på arbetsmarknaden. De är så jag brukar fixa jobb till mig själv numera när jag har blivit bekant med de branscher jag är verksam i.

Last edited:
Min tidigare arbetsgivare kan rekommendera mig hur mycket som helst. Jag kan komma med exempel på hur mycket lättare de skulle vara om jag fick motorsågskörkort AB helst C också. Då skulle jag kunna såga i kraftledningsgator och andra häftiga grejer. Då har jag garanterat jobb!

Men eftersom AMS i min hemort inte ens har de kurserna att erbjuda så spelar det roll. De har väl inget nationellt samarbete, de är de väl inte kapabla till och förövrigt de kostar väl för mycket att skicka mig på någon månadslång utbildning i Ockelbo eller någon annan skogskommun.

Se om du inte kan hitta någon entreprenör för skog som kan ge dig utbildningen mot att du jobbar hos honom på vintern?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka