Någon med American Expresskort ?

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date
Det är väl bra att de har sådan säkerhet genom att det flaggas när man avviker från sitt beteende? Detta gör ju att det blir billigare för bolaget då det sänker deras utgifter och i slutänden premieras förhoppningsvis kunden. Eller :va

visst e det så..bara jobbigt att dom tydligen inte kan öppna spärren direkt om beloppet man skulla betala var riktigt och det var kortinnehavaren som gjorde inköpet ..

visst e det så..bara jobbigt att dom tydligen inte kan öppna spärren direkt om beloppet man skulla betala var riktigt och det var kortinnehavaren som gjorde inköpet ..

Aha, missade det där med att det spärrades utan jag trodde endast han blev kontaktad för kontroll osv.
Då är jag med och då är det naturligtvis jävligt jobbigt :död

Aha, missade det där med att det spärrades utan jag trodde endast han blev kontaktad för kontroll osv.
Då är jag med och då är det naturligtvis jävligt jobbigt :död

precis..kan förstå kontrollen att man ringer men dom spärrade rakt av utan att ringa..jobbigt när man står där och ska betala är ngt stressad och ska hinna med flyg..då gäller det att man har ett backup kort i plånkan..

Jag använder mitt när jag reser, så det används på lite märkliga ställen ibland.

Jag fick ett sms för nåt år sedan, där de bad mig ta kontakt med kundtjänst då de trodde att mitt kort var kapat efterom jag först hade handlat bensin i nån liten håla utanför Dallas (=tydligen vad jag förväntas göra), men det de vill kolla var om det var jag som handlat pizza bara några timmar senare. Pizzerian ligger 2km från där jag bor...

Larmet hade ju gått av att det bara var några timmar emellan, men ändå...

Jag hade amex via förra jobbet och tycker att det funkar rätt dåligt i europa jämfört med usa. Det många gånger (mest i england och ungern) som jag inte kunnat betala hotell/taxi/hyrbil med Amexkortet

Någon som kan uttala sig om hur Amex fungerar i Norden då ?

Vet att alla Elite,Scandic hotel tar Amex.

Också gärna information om det finns någon med erfarenhet av Diners Club kortet ?

Känns som att firman ger oss valet mellan pest el kolera om dom bara tar Diners och Amex som resekort och jag reser mest norden men Europa och Asien förekommer.

I Sverige fungerar AMEX hyfsat bra. Flertalet större kedjor och varuhus accepterar kortet. Likaså de flesta exklusivare affärer och restauranger samt större som Shell, Preem, Statoil. Går även att betala p-biljetten med AMEX i många städer. Betala tåg och flyg är inte heller några större problem. Tänk på att man inte kan boka via t ex Seat24. Vissa resebyråer är också kinkiga. Hyra bil på på de större kedjorna är inga problem med AMEX.

Danmark är känsligt även om man har VISA och MasterCard. De har ju sitt eget kort. AMEX är nog ingen hit där. På större internationella kedjor som bil uthyrningsfirmor, hotell samt exklusivare butiker och restauranger är nog inga problem.

Finland Island och Norge har jag ingen erfarenhet av hur väl AMEX fungerar.

Ta ut kontanter i en automat fungerar i princip överallt med AMEX. De tar dock en avgift för besväret. Det får väl ditt företag stå för. Det är ju inte ditt fel att det går att använda kortet på begränsat antal ställen. Samma sak borde gälla Diners.

Av de två alternativen skulle jag välja AMEX framför Diners alla gånger i veckan.

Orkade inte läsa hela tråden men jag kan säga att jag haft det "problemet" EN gång (på åtta år), inte att kortet spärrades (kanske någon US-rutin) men däremot så köpte jag en platt-tv när dom var dyra och håva upp kortet. Då jag kanske inte brukade köpa en artikel á säg 17,000kr så vart det som så att det på kortterminalen kom upp ett tel-nr som dom ombads ringa. Butiken (säljaren) ringde då till Amex och pratade kort med dom, och sen kort med mig bara för att göra en "random-koll" att jag var jag och att det var mitt kort.

Detta är snarare en säkerhetsgrej och kortet vart inte spärrat. Dom förklarade bara artigt att inköpet avvek lite från tidigare gjorda köp (och säkert andra saker redan på fakturan) och sen var det lugnt, inga konstigheter.

Egentligen är det ju BRA i det här fallet. Det är ju för DIN skull.

Får man det spärrat är det ju mindre bra men frågan är om det verkligen var så.

Amex Gold var det.

Finns även en annan tråd med massa betalkort och funderingar kring vad som är bra och inte, sök och du skall finna. Jag har bla skrivit i den tråden om du söker.

Last edited:
Jag tycker att det är bra att såna här spärrar finns. Sist ringde CitiBank mig när jag köpte en kamera för 10 lax i Hongkong. Blev lite överraskad att det ringde max 1 minut sen de dragit kortet i butiken.

En polare fick kortet skimmat i London. MasterCard tror jag det var som ringde när han själv betalat taxi i Stockholm och Oslo samtidigt som nån annan åkte tåg på samma kort nere i Spanien :)

Orkade inte läsa hela tråden men jag kan säga att jag haft det "problemet" EN gång (på åtta år), inte att kortet spärrades (kanske någon US-rutin) men däremot så köpte jag en platt-tv när dom var dyra och håva upp kortet. Då jag kanske inte brukade köpa en artikel á säg 17,000kr så vart det som så att det på kortterminalen kom upp ett tel-nr som dom ombads ringa. Butiken (säljaren) ringde då till Amex och pratade kort med dom, och sen kort med mig bara för att göra en "random-koll" att jag var jag och att det var mitt kort.

Detta är snarare en säkerhetsgrej och kortet vart inte spärrat. Dom förklarade bara artigt att inköpet avvek lite från tidigare gjorda köp (och säkert andra saker redan på fakturan) och sen var det lugnt, inga konstigheter.

Egentligen är det ju BRA i det här fallet. Det är ju för DIN skull.

Får man det spärrat är det ju mindre bra men frågan är om det verkligen var så.

Amex Gold var det.

Finns även en annan tråd med massa betalkort och funderingar kring vad som är bra och inte, sök och du skall finna. Jag har bla skrivit i den tråden om du söker.

Den tråden verkar ha försvunnit så jag inte hittar den.

Men jag minns att det var jag som startade den el också gjorde inlägg i den tråden.

Men men får la bli Amex då, har ju ett eget kreditkort som backup i värsta fall.

Den tråden verkar ha försvunnit så jag inte hittar den.

Men jag minns att det var jag som startade den el också gjorde inlägg i den tråden.

Men men får la bli Amex då, har ju ett eget kreditkort som backup i värsta fall.

Yes, det var du som startade den... har tyckt att den här tråden varit lite komisk med det i åtanke. :)

Jag vet några pubar i sthlm som inte tar AmEx också... men bara du har ett backupkort så är nog AmEx det bästa.

Ikea, OKQ8, Pressbyrån är exempel på företag som EJ tar Amex. Listan kan göras längre men överlag så klarar man sig rätt bra, dock inte lika bra "täckning" som på ett Mastercard eller Visa.

Jag skrotade mitt, kör på ett Eurocard istället sen finns det ju en uppsjö med liknande kort som tom är gratis att ha, och som fungerar med bättre "täckning".

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla