Någon med American Expresskort ?

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Någon med American Expresskort el Diners Club kort ?

Fick just ett kul mail från en kollega som är runt i världen och jobbar.

Han berättade att han skulle betala hotellet med sitt Amex Platina i Boston och i samma veva också betala hyrbilen han haft under några dagar.

När han skulle betala hotellet fick hotellet ringa Amex och be kollegan bekräfta inköpet och det var inga problem men när han skulle betala hyrbilen spärrade Amex hans kort.

När han ringde Amex och undrade varför så sa dom att inköpet avvek från hans normala spenderande :va
Och spärrade detta då dom trodde att kortet var stulet.

Varför ha ett bet kort " utan " inköpsgräns om man ska stå ut med detta ??
Där det igentligen verkar finnas en inköpsgräns ( enligt andra forum är den i sverige på ca 50k,privatkort ) beroende på tidigare inköps historik.

Så om jag skulle skaffa en Amex och det första jag gör är att betala 2 v hotell på säg 51k så spärras kortet då ?

Någon med erfarenhet av Amex här på sh ?

Last edited:
Inte egna erfarenheter men polarn hade Amex när han reste runt som mest och hade själv inga problem annat än att AmEx ringde upp nån gång i början och frågade om det stämde att det var han som använde kortet.

Däremot har han varit med om hotell som inte tagit kortet... och restauranger...

Det stämmer att Amex ger en inköpsgräns som baseras på hur mycket man brukar spendera...så ja, det är inget konstigt att det blev så där.
Det är bl a för att förhindra missbruk av kortet som man har bestämt så.
Jag (Hudiks fru) brukar ha en normal inköpssumma kring 15 000/månad på mitt Amex Gold. Om jag plötsligt skulle försöka göra ett enskilt inköp på, säg 30 000, skulle det inte gå. Inte förrän jag en månad förbrukat 30 000 totalt. Hänger ni med :)

Jag har också hört talas om det där, det låter ju sjukt.

Normalt betalar jag med kontanter och visa, men ska jag utomlands kan ju ett Amex vara bra att ha.

Då har jag alltså en normalförbrukning på 0:- så då måste man ringa varje gång då?

Då har jag alltså en normalförbrukning på 0:- så då måste man ringa varje gång då?

Nej, du måste inte ringa varje gång, någon gång måste ju få vara den första att använda kortet :) Men de ser ju ganska snart, efter 1-2 fakturor, vad din nivå brukar ligga på.

Amex är bra många gånger, men allra bäst är VISA eftersom det accepteras överallt.

Nej, du måste inte ringa varje gång, någon gång måste ju få vara den första att använda kortet :) Men de ser ju ganska snart, efter 1-2 fakturor, vad din nivå brukar ligga på.

Amex är bra många gånger, men allra bäst är VISA eftersom det accepteras överallt.

inte undra på att dom har så få kunder i norden..med tanke på systemet eurocard och andra har..

finns det några fördelar med amex då ??

Jag har haft AMEX i många år och tycker att just säkerheten är väldigt bra. Det är bara bra att affären ibland måste ringa upp där man får bekräfta uppgifter kända endast av en själv. Händer inte särkilt ofta. Två gånger under alla år. Tycker även att det är bra om de skulle spärra kortet om de misstänker att kortuppgifterna kommit i orätta händer.

Under min resa till Sydafrika nyligen kom mina MasterCard uppgifter i orätta händer. På något sätt har man lyckats kopiera uppgifterna och tillverkat ett nytt kort. Trodde aldrig att jag skulle råka ut för det här. Med facit i hand fanns det nog inget jag kunde gjort annorlunda. Vill någon utsätta dig för den här typen av bedrägerier kommer de att lyckas med det utan problem. De är väldigt förslagna. Kortsäkerheten är så gott som obefintlig.

Enda sättet är nog att som AMEX hålla koll på vilken typ av köpbeteende man har. Spärrar de mitt kort även på felaktiga grunder kommer jag inte att sätta det emot dem. VISA och MasterCard borde också införa något liknande system.

Tycker dock AMEX kunde ringt upp honom och meddelat att kortet spärras om man misstänker att något är fel. Så gjorde Nordeas säkerhetstjänst i mitt fall och det ska de ha eloge för.

någon som kan svara på hur lång kredit tid det är ?

Alltså om du gör ett inköp tex den 15jan..när ska detta beloppet vara inbetalt ?

någon som kan svara på hur lång kredit tid det är ?

Alltså om du gör ett inköp tex den 15jan..när ska detta beloppet vara inbetalt ?

De har köpperiod mellan den 10:e och den 10:e. Så om du gör ett inköp den 15 januari, betalar du det den 28 februari.

För att svara på din förra fråga om det har några fördelar: Jag tycker det är toppen att ha det som buffert. Det är också en fördel att hela summan ska betalas månaden efter, då är det inte lika lätt att göra oövertänkta inköp.

Beror helt på avtalet...
Jag har 60 dar... Vissa har tydligen 15... :hihi

fast du har väl företagskort med privat bet ansvar..kanske det som spelar roll på bet perioden

Klart det gör det.. Men allt under 30 dar är ju helöt värdelöst..
Sen kan jag personligen anse att om man ska resa massor i jobbet så
ska jobbet stå för kortet...

De har köpperiod mellan den 10:e och den 10:e. Så om du gör ett inköp den 15 januari, betalar du det den 28 februari.

För att svara på din förra fråga om det har några fördelar: Jag tycker det är toppen att ha det som buffert. Det är också en fördel att hela summan ska betalas månaden efter, då är det inte lika lätt att göra oövertänkta inköp.

jag tänkte mer på fördelar utöver andra på marknaden.

Vad är det som gör att folk väljer ett AMEX istället för Diners el Eurocard ( mastercard ) ?

Visst ett VISA funkar ju överallt till skillnad på AMEX el Diners, diners har sina lounger på flygplatserna men lounge tillgång har jag redan med mitt eurobonus Pandion så det spelar inte mig någon roll, skaffa ett kombinerat eurobonus kort med amex för att få fler eurobonus poäng spelar heller ingen roll för mig.

Hmmm....på firman kan vi välja antingen ett Diners el AMEX...känns som pest el kolera med tanke på täckningen på dessa 2 olika bet system.

Hur funkar det med tex kontant uttag på ett Amex ?

Klart det gör det.. Men allt under 30 dar är ju helöt värdelöst..
Sen kan jag personligen anse att om man ska resa massor i jobbet så
ska jobbet stå för kortet...

där är vi helt överens..:tummenupp

Last edited:

Fungerar utmärkt. De tar givetvis en avgift för uttag, precis som VISA och MasterCard gör utomlands. Antagligen högra avgift, men det låter jag vara osagt. Brukar göra mina kontantuttag med mina övriga kort.

Finns VISA som fungerar som ett AMEX platinum med resebyråtjänst, Priority Pass till flygplats lounger etc. Billigare dessutom. Vet att SHB tillhandahar kortet i fråga. Tror de tar 1900 kr/år. AMEX kostar över 5000 kr. Vilket som är lättast att få beviljat har jag ingen uppfattning om. Det får ni läsa er till i respektive villkor.

Vad är det som gör att folk väljer ett AMEX istället för Diners el Eurocard ( mastercard ) ?

Det är några procents avgift på kontantuttag på Amex. Tror det är kring 3 %.
Inte lika många automater som tar Amex som VISA, tyvärr.

Jag tror att det är vilket som, Eurocard eller Amex e.d. Folk väljer nog lite efter tycke och smak, eller som i mitt fall, ett bra erbjudande på Münchens flygplats :)

Fungerar utmärkt. De tar givetvis en avgift för uttag, precis som VISA och MasterCard gör utomlands. Antagligen högra avgift, men det låter jag vara osagt. Brukar göra mina kontantuttag med mina övriga kort.

Finns VISA som fungerar som ett AMEX platinum med resebyråtjänst, Priority Pass till flygplats lounger etc. Billigare dessutom. Vet att SHB tillhandahar kortet i fråga. Tror de tar 1900 kr/år. AMEX kostar över 5000 kr. Vilket som är lättast att få beviljat har jag ingen uppfattning om. Det får ni läsa er till i respektive villkor.

vet att Amex har som gräns max 4 st frågningar av kredit typ på din UC inom 36 mån..har du fler blir du automatiskt nekad enligt svenska amex kundtjänst.

Och när jag luskade lite vad dom menade med kredit typ så innefattar det allt i form av löpande kreditavtal som mobil abb,tidningsabb osv osv

Det är väl bra att de har sådan säkerhet genom att det flaggas när man avviker från sitt beteende? Detta gör ju att det blir billigare för bolaget då det sänker deras utgifter och i slutänden premieras förhoppningsvis kunden. Eller :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT