Någon kunnig på vitvaror (ugn)?

• Thread starter Thread starter Weo
  • Start date Start date

Weo

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Har en Siemens inbyggnadsugn där värmeelementen inte blir varma. Jag har öppnat upp den och mätt spänningen, det är ingen spänning fram till något utav elementen.

Både "väljarvredet" och "temperaturvredet" verkar fungera då man kan se att displayen skiftar då man vrider på dessa.

Tyvärr lämnar Siemens inte ut kopplingsschema till privarpersoner, det är en del pryttlar därinne så det är lite svårt att felsöka utan ritning.

Ser att det sitter någon typ av induktiv kännare på ugnsluckan som ska känna att denna är i stängt läge, vet någon här om denna stänger av elementen om luckan är öppen/givaren trasig?

Det är en tvåtrådsgivare, har provat att koppla ur givaren utan resultat, vågar inte sätta dit en bygel då jag är rädd att förstöra kretskortet den går in på.

Modellen på ugnen är Siemens HTHB76.

Felsökningstips tas emot tacksamt!

Hur långt fram får du ström? jag gjorde så här. Lyft ut ugnen skruva bort höljet koppla in den starta den. Har du nåt som gör att den inte går igång utan höljet skapa nåt som håller nere den givaren. Mät med en voltmätare. Då bör du kunna hitta var strömmen bryts. Köp ny del ppå reservex.se

Hur långt fram får du ström? jag gjorde så här. Lyft ut ugnen skruva bort höljet koppla in den starta den. Har du nåt som gör att den inte går igång utan höljet skapa nåt som håller nere den givaren. Mät med en voltmätare. Då bör du kunna hitta var strömmen bryts. Köp ny del ppå reservex.se

Det är en del elektronik inblandat med in/utgångar så jag har svårt att sätta tummen på vad som felar då jag inte vet vad för kriterier som ska vara uppfyllda för att elementen ska aktiveras. Man blir väldigt handikappad utan ritningar/flödesschema på såna här moderna grejer, har lagat mina pärons gamla ugn/kyl/spis flera gånger men där klarar man sig utmärkt med bara en multimeter och följa trådarna för att hitta felet.

Tack för tipset om reservex.se, den hade jag inte sett tidigare!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN