Någon kunnig på Mercury båtmotorer??

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hejsan!

Jag efterlyser någon som kanske servar eller är väl insatt i Mercurys båtmotorer. Det är så att jag har en Mercury 40 hkr 4-takt -03. Den har alltså bara gått i sommar...normal användning inte överdrivet mycket med andra ord. Behovet av att göra en större service anser jag inte behövas i och med att vi hade en johnsson 30 hkr 2-takt innan och den gick klockrent tills vi sålde den 13 år senare. Det vi gjorde på den var att byta tändstift och oljan i växelhuset. Samman tänker jag nu göra på den nya motorn plus givetvis byta olja+filter i motorn nu innan den läggs i.

Alla man pratar med på verkstäderna när man frågar lite om priser på att göra servicen säger att Mercury motorerna har speciell olja i motorn...jag undrar om detta med handen på hjärtat verkligen stämmer??? Eller vill de bara tjäna lite pengar? Vad säger ni som e insatta är det helt befängt att hälla i 15W-40 Q8 oil? samma som jag har i bilen med andra ord?
http://www.okq8.se/admin/handbok/Produktinformation/T 500.pdf

Kan tillägga att motorn e endast sötvattenskörd...är det mera som behövs göras vid den nu innan säsongen???

Edit: Här kommer det igen "Recommended Oil: Mercury 4-Stroke Outboard Oil"
http://www.mercurymarine.com/mercury_40_efi_fourstroke

/KaliZ

Bifogat

• motor.jpg
    motor.jpg
    59.3 KB · Visningar: 688
Last edited:
De där motorerna håller för det mesta, kosta gärna på oljorna men annars är det bara att tuta och köra. Nu har jag bara kört mindre 2-t utombordare, men det verkar konstigt om det skulle behövas jätteservice på en 03:a i vilket fall.

mb skrev:
De där motorerna håller för det mesta, kosta gärna på oljorna men annars är det bara att tuta och köra. Nu har jag bara kört mindre 2-t utombordare, men det verkar konstigt om det skulle behövas jätteservice på en 03:a i vilket fall.
Nej, fortsätt och byt olja och så bara som vanligt. När du ska köpa olja så är det bara att gå efter vilken sort det är inte vilket märke. Finns ju ingen anledning att köpa "mercurys" egna när det finns ett annat märke som är hälften så dyrt!

sportarn skrev:
Nej, fortsätt och byt olja och så bara som vanligt. När du ska köpa olja så är det bara att gå efter vilken sort det är inte vilket märke. Finns ju ingen anledning att köpa "mercurys" egna när det finns ett annat märke som är hälften så dyrt!

Nej jag menar det...oljan som jag nämnde ovan kostar mig kanske max 10kr/l medans Mercurys skulle kosta 100kr/l. Hittar bara inga specifikationer på mercury oljan...så jag kan jämföra denna med T500 oljan... :huvet

/KaliZ

KaliZ skrev:
Nej jag menar det...oljan som jag nämnde ovan kostar mig kanske max 10kr/l medans Mercurys skulle kosta 100kr/l. Hittar bara inga specifikationer på mercury oljan...så jag kan jämföra denna med T500 oljan... :huvet

/KaliZ

Men du, en olja för tio spänn litern? Det måste ju vara riktig skitoja.. Köp en schysst vanlig olja med rätt viskositet i alla fall.

URRninja skrev:
Men du, en olja för tio spänn litern? Det måste ju vara riktig skitoja.. Köp en schysst vanlig olja med rätt viskositet i alla fall.

Alltså det är knappast butikspriser jag pratar om då. Lite kontakter jag har helt enkelt...Q8 T500 e väl inte skit direkt...

/KaliZ

tio spänn liter, det är bara skit.
Visst kör på nåt annat om du vill men inget för tian om du är klok.

det är kontakter som stjäl olja då eller?

KaliZ skrev:
Alltså det är knappast butikspriser jag pratar om då. Lite kontakter jag har helt enkelt...Q8 T500 e väl inte skit direkt...

/KaliZ

Känner inte alls till oljan, men den är säkert okej i så fall. Blev lite orolig först, en olja som kostar 10 spänn litern i butik skulle jag inte ens smörja gångjärn i ytterdörren med..

Silwer skrev:
tio spänn liter, det är bara skit.
Visst kör på nåt annat om du vill men inget för tian om du är klok.

det är kontakter som stjäl olja då eller?
Jag hör ju att ni inte har några kontakter på nån oljedepå eller så. Grabbarna som jobbar där får köpa olja till väldigt bra priser, vet själv inte vad just den oljan som du pratar om är. Men är det en hel eller delsyntetare?

sportarn skrev:
Jag hör ju att ni inte har några kontakter på nån oljedepå eller så. Grabbarna som jobbar där får köpa olja till väldigt bra priser, vet själv inte vad just den oljan som du pratar om är. Men är det en hel eller delsyntetare?
Jag har inga oljedepåkontakter givetvis?

Men bra olja är dyr även till inköpspris oavsett mineral, delsyntet eller helsyntet

Oljedepåer tror jag få har kontakter på.

Silwer skrev:
Jag har inga oljedepåkontakter givetvis?

Men bra olja är dyr även till inköpspris oavsett mineral, delsyntet eller helsyntet

Oljedepåer tror jag få har kontakter på.
Kanske till butiken ja, men nu pratar vi ju inte om butikerna. Finns ju ett gäng oljehamnar så varför ska det inte finnas folk som känner dom? Jag själv betalar väldigt sällan för oljan, men jag har väldig tur som jobbar hos en olje-leverantör! Finns ju en del såna oxå och dom får ju över några liter olja!

sportarn skrev:
Kanske till butiken ja, men nu pratar vi ju inte om butikerna. Finns ju ett gäng oljehamnar så varför ska det inte finnas folk som känner dom? Jag själv betalar väldigt sällan för oljan, men jag har väldig tur som jobbar hos en olje-leverantör! Finns ju en del såna oxå och dom får ju över några liter olja!
Det är helt ok, men alla har nog inet så bra.
Jag dissar inte dig eller nåt, du har baar en jävla tur, beskrivningen var luddig i det andra fallet.

Sen kan jag ju köpa av dig för 20kr då:lol

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...