Någon kunnig inom lag och rätt som kan svara?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag som privatperson vill komma med i en grupp med personer som delar knark till varandra. För att vara med i gruppen måste man visa att man har knark att dela med sig av. Sagt och gjort några i gruppen får lite knark av mig och jag får vara med. :banana

En dag vill Bosse som jobbar på Antiknarkbyrån få stopp på detta. Bosse köper då lite knark och tar sedan kontakt med gruppen jag är med i. Bosse får då dela med sig lite av sitt knark och vi får också lite av honom. Vad vi inte vet är att Bosse dokumenterar det hela och går sedan till polisen. :död

Är inte Bosse precis lika skyldig som dom han sätter dit eller är Bosse över lagen? Har Bosse något speciellt knark som inte är olagligt?

eftersom bosse jobbar på antiknarkbyrån så tycker jag att han står över lagen

edit: men jag är inte kunnig däremot

Var det inte det där som insider gjorde förut i ett avsnitt?
Då sa dom iaf att poliserna inte fick göra så för det var tydligen medhjälp av brott eller något sånt...

I fallet med piratkopiering så har upphovsrättsinnehavarna gett tillstånd till APB och polisen att ladda ned deras verk.

polisen får inte begå brott för o sätta fast sätta fast busar i sverige..
typ en civilklädd snut får inte stå o försöka sälja knark för att sen sätta dit ngn när dom köper...

edit: men det kanske är som neanderthalaren säger att dom har tillstånd..

Last edited:
Privatpersoner får som poliser ,inte provocera fram ett brott.

Däremot så kan Polisen använda "Bosses" bevis och ge Bosse ett lättare straff som "tack" för bevisen + han angav de andra.

WestW skrev:
Jag som privatperson vill komma med i en grupp med personer som delar knark till varandra. För att vara med i gruppen måste man visa att man har knark att dela med sig av. Sagt och gjort några i gruppen får lite knark av mig och jag får vara med. :banana

En dag vill Bosse som jobbar på Antiknarkbyrån få stopp på detta. Bosse köper då lite knark och tar sedan kontakt med gruppen jag är med i. Bosse får då dela med sig lite av sitt knark och vi får också lite av honom. Vad vi inte vet är att Bosse dokumenterar det hela och går sedan till polisen. :död

Är inte Bosse precis lika skyldig som dom han sätter dit eller är Bosse över lagen? Har Bosse något speciellt knark som inte är olagligt?
Du kan inte jämföra narkotika med upphovsrättsbrott. Bosse på Antiknarkbyrån kan inte jobba under samma förutsättningar som Tyko på Antipiratbyrån eftersom Tyko och Torben (hans jobbarpolare) har fått tillstånd av Malte, Lillemor och Gunvold (tre tjommar på Sony) att använda Sonys material för att sätta dit pirater.

Bosse på Antiknarkbyrån kan ju inte kontakta Mikhail, Greger och Malkolm (som kokar knark på vinden) och få ett tillstånd av dem att använda deras knark för att sätta dit knarkare, eftersom all typ av icke statligt sanktionerad hantering av knark är förbjuden.

The-PatriX skrev:
Privatpersoner får som poliser ,inte provocera fram ett brott.

Däremot så kan Polisen använda "Bosses" bevis och ge Bosse ett lättare straff som "tack" för bevisen + han angav de andra.

precis detdär frågade jag en advokat en gång men han sa att det inte går o göra som i amerikanska filmer o sätta dit polarna så man slipper straff...
ha ha där hade polarna tur! :D

Om bosse har tillåtelse av knarktillverkarna att dela med sig och ta knark av andra så är inte bosse olaglig.

Vad du tvungen att använda knark som liknelse? Kunde du inte gjort en historia om att palla äpplen istället. Muhahahahahahahah

I sverige får inte Polisen ge någon lindrigare brott för att han/hon sätter fast nån annan.

Den lagen är dock på verkstaden för att moduleras lite, hörde jag av en snut i december. Sådeåså!

En antiknarkpålis fresten

Mr K skrev:
Om bosse har tillåtelse av knarktillverkarna att dela med sig och ta knark av andra så är inte bosse olaglig.

Vad du tvungen att använda knark som liknelse? Kunde du inte gjort en historia om att palla äpplen istället. Muhahahahahahahah

Fildelning är ju så hemskt så jag tog något i samma kaliber för att det skulle få samma innebörd.

Gör en barnvänlig version för din skull

Jag som privatperson vill komma med i en grupp med personer som delar äpplen till varandra. För att vara med i gruppen måste man visa att man har äpplen att dela med sig av. Sagt och gjort några i gruppen får lite äpplen av mig och jag får vara med.

En dag vill Bosse som jobbar på Antiäpplenbyrån få stopp på detta. Bosse köper då lite äpplen och tar sedan kontakt med gruppen jag är med i. Bosse får då dela med sig lite av sitt äpplen och vi får också lite av honom. Vad vi inte vet är att Bosse dokumenterar det hela och går sedan till polisen.

Är inte Bosse precis lika skyldig som dom han sätter dit eller är Bosse över lagen? Har Bosse något speciellt äpple som inte är olagligt?

sgtpepper skrev:
Du kan inte jämföra narkotika med upphovsrättsbrott. Bosse på Antiknarkbyrån kan inte jobba under samma förutsättningar som Tyko på Antipiratbyrån eftersom Tyko och Torben (hans jobbarpolare) har fått tillstånd av Malte, Lillemor och Gunvold (tre tjommar på Sony) att använda Sonys material för att sätta dit pirater.

Bosse på Antiknarkbyrån kan ju inte kontakta Mikhail, Greger och Malkolm (som kokar knark på vinden) och få ett tillstånd av dem att använda deras knark för att sätta dit knarkare, eftersom all typ av icke statligt sanktionerad hantering av knark är förbjuden.

Nu vart det glasklart :D

Förstod nästan att det var något med att filmbolagen gett tillåtelse att dom delar ut filmer för att få fast andra men var inte säker.

Last edited:
Brott

Två frågor kvarstår. OPm jag laddar ner material som APB lagt upp, är det då inte olagligt? De har ju tillstånd att dela med sig av upphovsrättshavaren.

Om det nu är olgaligt att ladda ner material APB lagt ut, är inte de då i sig stämpling till brott?

Jag är säker på att de hittat ett sätt att kringgå detta men jag förstår inte hur.

Har hört att dom bara har delat ut en massa tomma Mb, fast det kan vara bull**** också.

Jag hoppas verkligen att dom åker dit själva. Dom gör sig väl skyldiga till databrott eller nåt liknande, intrång och avlyssning.

Sen hoppas jag att dom får rejält med spö av dom som torskar. Så att dom själva ser över riskerna med antifildelning...

Ingen gillar folk som gnäller och tjallar. Får dom inte ordentligt betalt så har dom blivit riktigt mobbade som barn, (ordning och reda folk överlag)!!

Man torskar på det man har i datorn så man kan se till att göra det svårt för polisen, kryptering, extern HD eller ta bort bevisen. Man åker bara dit för det som ofattas av anmälan. I detta fallet så var det väl några svenska filmer?

:kulspruta :kulspruta :finger APB

Jag som privatperson vill komma med i en grupp med personer som delar äpplen till varandra. För att vara med i gruppen måste man visa att man har äpplen att dela med sig av. Sagt och gjort några i gruppen får lite äpplen av mig och jag får vara med.

En dag vill Bosse som jobbar på Antiäpplenbyrån få stopp på detta. Bosse köper då lite äpplen och tar sedan kontakt med gruppen jag är med i. Bosse får då dela med sig lite av sitt äpplen och vi får också lite av honom. Vad vi inte vet är att Bosse dokumenterar det hela och går sedan till polisen.

Är inte Bosse precis lika skyldig som dom han sätter dit eller är Bosse över lagen? Har Bosse något speciellt äpple som inte är olagligt?

:confused: Är äpplen olagliga nuförtiden ?? :confused:

Trodde det bara var paprika som EU förbjöd i somras.

Vad är straffet om man försöker muta sin skolfröken med ett grannt rött äpple ? Muta, innehav och langning ??

//P

ething skrev:
Om det nu är olgaligt att ladda ner material APB lagt ut, är inte de då i sig stämpling till brott?

Du har en viss poäng där. Dock är det inte olagligt än att ladda hem men att dela med. Alltså begår du ingen kriminell gärning än om du laddar från APB. Tror inte ens att de delar med sig just nu annat än att de laddar hem från folk. Dock så undrar jag hur man har tänkt sig gällande uppsåtskraven i framtiden. Jag kan ju ladda hem ngt i tron av att det är något annat. :rolleyes:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år