Någon jobbat/jobbar med hållfastighet /Cad?

2990905 Här kommer en snabb skiss på en av min idér till lösning... bilden är sedd från sidan, och det röda är i stlål dvs. någon typ av 4 kants balk.

funderar lätt på att ha endast 1 st stöd vid fötterna och sedan låta skiten bäras upp av en kedja i framkant, men med lite eftertanke tar jag nog 2 sådana röda stöd och skiter i kedjan ... hmm...

Att bära upp 90kg + skivvikten 90cm ut kan inte var så extremt tungt ... dvs. regäla beslag i golvet m.m. funkar nartuligt vis. fast lite nervös blir jag ändå... får anlita någon expert på området som vet vad som krväs! =)

det är en galen idé men rätt rolig och jag börjar känna mig lite hetsad nu att få till den och upp med bilder... :yoparty

Glömde, jag kommer inte använda mig utav räcket på något sätt.. då detta är aldeles för klent.
Tänk på att om du bygger ut 90 cm o lägger på 100kg säger vi, så ökar du på momentet i väggen med 2,6 kNm...

Prata med nån som vet hur grejerna är upphängd innan du gör bort dig totalt.

Här kommer en snabb skiss på en av min idér till lösning... bilden är sedd från sidan, och det röda är i stlål dvs. någon typ av 4 kants balk.

funderar lätt på att ha endast 1 st stöd vid fötterna och sedan låta skiten bäras upp av en kedja i framkant, men med lite eftertanke tar jag nog 2 sådana röda stöd och skiter i kedjan ... hmm...

Att bära upp 90kg + skivvikten 90cm ut kan inte var så extremt tungt ... dvs. regäla beslag i golvet m.m. funkar nartuligt vis. fast lite nervös blir jag ändå... får anlita någon expert på området som vet vad som krväs! =)

det är en galen idé men rätt rolig och jag börjar känna mig lite hetsad nu att få till den och upp med bilder... :yoparty

Glömde, jag kommer inte använda mig utav räcket på något sätt.. då detta är aldeles för klent.

Du, bygg lätt. Ta en skiva gjut-playwood med några reglar under så att den inte sviktar..... Några öglor i väggen som sitter ordentligt och sen rep från öglorna ut rill hörnen på plywoodskivan. Kanske även till mitten på skivan.

Tänk på att du nog vill kunna stoppa undan skivan emellanåt. Om inte annat när grannarna klagar.

Ner till Bauhaus imorrn och sen upp med bilder:yoparty

Edit: Istället för rep och öglor i väggen kanske det är enklare med stöttor på undersidan ner till balkonggolvet. Då slipper du den osäkerhetsfaktorn.

Det finns ingen som har jobbat eller jobbar med hållfastighet i hela världen.

Tänk på att om du bygger ut 90 cm o lägger på 100kg säger vi, så ökar du på momentet i väggen med 2,6 kNm...
Och minsta lilla man rör sig så handlar det inte om statisk belastning längre.

Det finns ingen som har jobbat eller jobbar med hållfastighet i hela världen.
:tummenupp Jag tycker att det är konstigt att inte lagt märke till det tidigare.

"Hållfasthet" är rätt ord och han söker någon som kan göra en hållfasthetsberäkning. Finns det ingen maskiningenjör eller byggingenjör här?

Last edited:
2991107 Och minsta lilla man rör sig så handlar det inte om statisk belastning längre.

:tummenupp Jag tycker att det är konstigt att inte lagt märke till det tidigare.

"Hållfasthet" är rätt ord och han söker någon som kan göra en hållfasthetsberäkning. Finns det ingen maskiningenjör eller byggingenjör här?
Inte färdigutbildad, men blivande byggingenjör.

Fast jag har sommarlov, då kör jag lastbil :hihi

he he =) hållfasthet kanske det skulle vara, men jag skall ju ha det på en fastighet =)

Vill ju helst inte ha rep ivägen för solbrännan, + att det kan bli lite vinglit kanke =)..

Det går dåligt, för jag får inte riktigt tumme ur, så mycket annat för mig hela tiden. samt inte en 100% bra idé / plan.. hade inte räknat med att det skulle vara så svårt att få lite cad gubbar som kunde hjälpa mig.. men men

he he =) hållfasthet kanske det skulle vara, men jag skall ju ha det på en fastighet =)

Mjaa njäää... jooo... Det kan man kanske säga, nästan. Men en fastighet är ett markområde med tillhörande byggnad eller växtlighet och inte enbart en byggnad som många tror. Men nu är jag petig och jeffligt OT. :näsblod

Mjaa njäää... jooo... Det kan man kanske säga, nästan. Men en fastighet är ett markområde med tillhörande byggnad eller växtlighet och inte enbart en byggnad som många tror. Men nu är jag petig och jeffligt OT. :näsblod
:fakta
Jordabalken (1970:994), första avdelningen, 1 kap. 1 §:
Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026