Någon jobbat/jobbar med hållfastighet /Cad?

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Har nu länge nog tänkt på att göra en ganska galen idé =)

Nämligen att bygga ut min balkong på 3:dje våningen. Fast inte på vilket sätt som helst utan ett smart sätt. Det jag vill göra är att ha en typ säng som skall fästas utanför räcket den skall vara typ 280x90cm Det är nämligen så att solen alltid ligger precis utanför mitt räcke då jag kommer hem från jobbet.

Har en hyffast ritning, nu behöver jag bara en smart idé på hur man löser det hela på ett smart sätt. Har 11cm tjock betongplatta i denna tänkte jag fästa 2 stoplpar av något slag. Dessa sedan gå ut mellan räcket eller över räcket i 90 grader. Sedan är det dags att börja bygga sängen =) först hade jag tänkt mig en skiva, men det borde igentligen räcka med lite stolpar som sticker ut. =) Det stora problem ligger i att det skall gå lätt att montera in sängen så ingen granne stör sig då jag inte använder den =)

idér och glåpord motages =) :yoparty

Nämligen att bygga ut min balkong på 3:dje våningen. Fast inte på vilket sätt som helst utan ett smart sätt. Det jag vill göra är att ha en typ säng som skall fästas utanför räcket den skall vara typ 280x90cm Det är nämligen så att solen alltid ligger precis utanför mitt räcke då jag kommer hem från jobbet.

Har en hyffast ritning, nu behöver jag bara en smart idé på hur man löser det hela på ett smart sätt. Har 11cm tjock betongplatta i denna tänkte jag fästa 2 stoplpar av något slag. Dessa sedan gå ut mellan räcket eller över räcket i 90 grader. Sedan är det dags att börja bygga sängen =) först hade jag tänkt mig en skiva, men det borde igentligen räcka med lite stolpar som sticker ut. =) Det stora problem ligger i att det skall gå lätt att montera in sängen så ingen granne stör sig då jag inte använder den =)

Om du nån gång mot förmodan lyckas med det där så lär du ju få publicera bilder!

Eeh, du ska alltså hänga ut en säng utanför balkongräcket på tredje våningen... Och lägga dig på den och sola...

Tänker du ha snygga tanlines efter en säkerhetssele också? Och vad tycker bostadsbolaget om dina planer?

Finns det ingen liten fin gräsmatta du kan ligga och grilla dig på istället?

skall inte behövas säkerhets sele enligt mina planer, då jag tänkt bygga mig ett litet staket på 20cm =) Det är därför jag behöver ha någon som kan räkan på lite hållfastighet, hur långa bult jag kommer behöva samt de värse dimetionerna hit och dit =) Skall bli kul i alla fall!

Bostadbolaget skall bli överraskade =) Meningen är att inte så många skall märka det, då jag bara kommer ha skiten synligt typ 2-3h =)

Om det hade funnits en lite gräsplätt hade jag naturligtvis använt den =) kan titta ner på de på understa vånginen som har jätte finna mattor full av sol!

Hmm nu slog mig just en liten ide om hur man ev skulle kunna göra =)!! använda taket och 2 kedjor.. hmm..

skall inte behövas säkerhets sele enligt mina planer, då jag tänkt bygga mig ett litet staket på 20cm =) Det är därför jag behöver ha någon som kan räkan på lite hållfastighet, hur långa bult jag kommer behöva samt de värse dimetionerna hit och dit =) Skall bli kul i alla fall!

Bostadbolaget skall bli överraskade =) Meningen är att inte så många skall märka det, då jag bara kommer ha skiten synligt typ 2-3h =)

Om det hade funnits en lite gräsplätt hade jag naturligtvis använt den =) kan titta ner på de på understa vånginen som har jätte finna mattor full av sol!

Hmm nu slog mig just en liten ide om hur man ev skulle kunna göra =)!! använda taket och 2 kedjor.. hmm..

mmm det där låter som början till ett Darwin award. Lycka till :tummenupp

Ska hela sängen hänga parallelt på utsidan av räcket?

Last edited:
Här kommer en liten ritning på min ballkong =)

tanken är att sängramen skall hänga utanför räcket ja =)

Bifogat

• Balkongen.JPG
    Balkongen.JPG
    59.4 KB · Visningar: 165
Du ska nog se att en granne ringer ganska fort om det där... Sen när du har fest och några ligger där o brottas kan ju bli en rolig syn oxå... :gnissla

Jag har en känsla av att det kommer att sluta illa...

ASG:D
Tror detta är den dummaste idé någonsin:huvet

DUM PÅ RIKTIGT eller?????????

Ska du hänga en säng utanför ditt räcke på tredje våningen???:va
Finns ju en massa regler för att byga på detta vis ifall du inte äger eller känner de på kommunen jävligt väl.

För det första måste du ju ha tillstånd ifrån hyresvärde, Bygglov ifrån kommunen, sen ska de besiktigas osv. Tror inte detta projekt är genomförbart.

Alltså den dummaste ide jag läst om :tungan

///micke

Om du skiter i alla tråkmånsar som helt plötsligt får SH att låta som "Regelbokens Riddare" så är det en dålig ide för att räcket kan klappa ihop och även OM du skulle kolla upp att det håller och om bulten är lagom kraftiga så VEM ska garantera att betongen håller??

Men det är en jävligt kul ide.... kommer aldrig förstå vilka som är gnällkärringar i vilka fall :)

Kul idé, men om du ursäktar så låter det som något som är sprunget ur en artonårings huvud....

OM det nu blir något mot all förmodan så vill jag se bilder

:corn

Det här kan vara början på en historisk tråd!

Snälla håll oss uppdaterade med hur det fortlöper!

Har du provat o borra?

:corn

Hmm, kul idé!

Men jag skulle inte vilja fästa något bärande i lite drygt 1 dm betong som vilken klåpare som helst kan ha blandat iordning.
Skall du dessutom borra hål och köra med expander i betongplattan försvagas den ytterligare.

Försök komma på en annan konstruktion på det som innefattar att du använder en bärande del i huset att fästa dina sängram i istället!

Tycker det låter som en skithäftig idé.
Har du tänkt stålbalkar eller limträbalkar? Det blir ju lite som att vara tyngdlös ju.

Här kommer en snabb skiss på en av min idér till lösning... bilden är sedd från sidan, och det röda är i stlål dvs. någon typ av 4 kants balk.

funderar lätt på att ha endast 1 st stöd vid fötterna och sedan låta skiten bäras upp av en kedja i framkant, men med lite eftertanke tar jag nog 2 sådana röda stöd och skiter i kedjan ... hmm...

Att bära upp 90kg + skivvikten 90cm ut kan inte var så extremt tungt ... dvs. regäla beslag i golvet m.m. funkar nartuligt vis. fast lite nervös blir jag ändå... får anlita någon expert på området som vet vad som krväs! =)

det är en galen idé men rätt rolig och jag börjar känna mig lite hetsad nu att få till den och upp med bilder... :yoparty

Glömde, jag kommer inte använda mig utav räcket på något sätt.. då detta är aldeles för klent.

Bifogat

• balkong 2.JPG
    balkong 2.JPG
    23.9 KB · Visningar: 76
Last edited:
Tycker det låter som en skithäftig idé.
Har du tänkt stålbalkar eller limträbalkar? Det blir ju lite som att vara tyngdlös ju.

Jovisst, men kanske inte så kuligt att få reda på hur det känns att landa på asfalt från tredje våningen i en säng liksom :hihi

F'resten mannen, tjör du Inventor ?

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back