Någon idé att försöka besiktiga med dessa blinkers?

Danny

Highspeed cruising...
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
CBR600
De är små och slimmade, men kommer hojen gå igenom med dessa?
Det är 18cm mella centrum-centrum på lamporna.
Lyser ju inte så mycket bakåt, mest neråt.
 

Bifogat

  • 2005-02-12-0054.jpg
    2005-02-12-0054.jpg
    35 KB · Visningar: 525
Är de e-märkta? Det ska stå på glaset tror jag.
 
Du har en jäkla tur om du får igenom hojen så där! Pröva så här: Ställ ut hojen en riktig solig dag och sätt på blinkersen. Gå bort ca 5-6meter ifrån hojen och kolla om du kan se den blinka? Nej! den får inte blinka neråt.
 
Jag har ett par blinkare från en mercedes fram på min cykel. Kan det gå månne? De blinkar finfint.
 
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.

Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80° utåt och 45° inåt där motorcykeln har två hjul.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    40.8 KB · Visningar: 154
motardnisse skrev:
Du har en jäkla tur om du får igenom hojen så där! Pröva så här: Ställ ut hojen en riktig solig dag och sätt på blinkersen. Gå bort ca 5-6meter ifrån hojen och kolla om du kan se den blinka? Nej! den får inte blinka neråt.

vad tror ni om ett par sådana här då? kan detta vara min räddning?
cy24305.jpg

dessa sticker ju ut mer och bör således synas bättre bakåt.
 
Last edited:
MostWanted skrev:
testa och gör nån profesorisk montering endast för besiktningen då du vinklar ut dem mera.
jag vill att det ska vara lagligt oxå, eller iaf synas bra så jag slipper bli mosad av ngn långtradare...
 
Danny skrev:
vad tror ni om ett par sådana här då? kan detta vara min räddning?
cy24305.jpg

dessa sticker ju ut mer och bör således synas bättre bakåt.

De borde funka tycker jag!
 
Jag har mini bak och infälda fram 23w per lampa fick byta blinkrelä för dom var för kraftiga, lyser bättre än orginal! men ingen av dom är E-märkta.
Skulle det gå att komma igenom med dessa blinkers även fast att dom inte är E-märkta??????? :)
 
En del besiktningstekniker nöjer sig med att det blinkar ordentligt och ser bra ut säkerhetsmässigt medan andra är paragrafryttare.

Huvudsaken man ser det blinka ordentligt i solljus tycker jag!
 
motardnisse skrev:
En del besiktningstekniker nöjer sig med att det blinkar ordentligt och ser bra ut säkerhetsmässigt medan andra är paragrafryttare.

Huvudsaken man ser det blinka ordentligt i solljus tycker jag!


Okey men det kanske är bäst att man byter då :) annars kan man kanske muta nån aktoriserad [stavning?] verkstads kille att godkänna det :hihi
 
Danny skrev:
jag vill att det ska vara lagligt oxå, eller iaf synas bra så jag slipper bli mosad av ngn långtradare...
Kör med orgblinkers då eller gör som Most wanted tipsar om.Visst kan man ha tur å få igenom hojjen "olaglig" men varför chansa.Då du även skriver att du vill köra lagligt förstår jag inte problemet.
 
måste man ha skyltbelysning?samt får man man ha infällda baklysen eller är man körd på bes då?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top