Efterssom du säger att ingenting kan uppstå av sig självt så kan jag inte låta bli att fundera lite över hur gud kom till. Vilken gud pratar vi om förresten?
Och om det nu är så omöjligt att universum skapades av "big bang" kan det inte vara så att den helt enkelt, precis som gud, kom från ett annat universum?
Sen undrar jag fortfarande över de frågot jag ställt 3 ggr tidigare men inte fått
något svar på.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3802033&postcount=111![]()
Gud, vi själar, minigudar, och den andliga världen är alla EVIGA, dvs EVIGT bestående! Det eviga skapas eller förintas aldrig, utan det är enbart i vårt materiella universum, som är bundet av den relativa rumtiden, som saker och ting har en början och ett slut!
Ren, enkel logik säger oss att Gud som skapade detta fysiska universum av nödvändighet måste ha stått "utanför" det.
I annat fall skulle Han nämligen ha skapat sig själv, vilket givetvis är en omöjlighet.
Ingenting fysiskt som inte existerar kan av egen kraft - som följaktligen inte heller existerar - ge upphov till sin egen existens.
I och med att Gud inte är - inte kan vara - en del av det fysiska universum är Han inte heller bunden av detta fysiska universums orsakslagar, tidens begränsningar och den nedbrytningsprocess som all fysisk materia och energi är utsatt för.
Gud befinner sig helt enkelt i en dimension som till skillnad från materian inte är begränsad av tid och rum - en dimension där det följaktligen varken finns början eller slut, födelse eller död, uppkomst eller undergång. Denna existensform som ligger utanför det fysiska, materiella kosmos - denna ickefysiska, parallella dimension - kallas för "andlig". Och det betyder att...
..."Gud är ande"
Följaktligen behöver Gud - till skillnad från materian - inte ha haft någon början. Han behöver inte ha "kommit någonstans ifrån". Han behöver inte ha "blivit till". Han behöver ingen skapare. Gud har helt enkelt alltid funnits, precis som vi minigudar!
När vi använder ord som "alltid", "utan slut", "evighet" och "oändligt", använder vi ord som våra begränsade tid-rumsbundna hjärnor egentligen inte kan fatta...