Någon här som jobbar på svensk bilprovning?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Lite OT men va fan:

Ni som har problem med för höga HC och CO värden på era bilar. Se till att få det fixat o sluta fuska till besiktningen. Om alla skulle tänka som ni så kommer miljön ta så jävla mycket stryk snabbt som fan! Man tror ju ofta att felet ligger hos politiker och producenter, men nu börjar ju dom anpassa sig med miljöalternativ. Felet kanske ligger hos konsumenterna. Jag vet att en del besiktningsmän kan vara förjävliga men förklara isf läget för dem istället. Tror att vi måste börja bry oss mer om miljön i dagens läge, annars kommer allt gå åt hevete.

Vet att jag låter som en första klassens moraltant nu, men ibland är det läge att tänka efter lite. Och snacket med att "alla gör ju det, jag påverkar ingenting" är bullshit och det vet alla.

Hoppas att nån tar till sig något.

//paco

edit:stavfel

Paco skrev:
2110097 Lite OT men va fan:

Ni som har problem med för höga HC och CO värden på era bilar. Se till att få det fixat o sluta fuska till besiktningen. Om alla skulle tänka som ni så kommer miljön ta så jävla mycket stryk snabbt som fan! Man tror ju ofta att felet ligger hos politiker och producenter, men nu börjar ju dom anpassa sig med miljöalternativ. Felet kanske ligger hos konsumenterna. Jag vet att en del besiktningsmän kan vara förjävliga men förklara isf läget för dem istället. Tror att vi måste börja bry oss mer om miljön i dagens läge, annars kommer allt gå åt hevete.

Vet att jag låter som en första klassens moraltant nu, men ibland är det läge att tänka efter lite. Och snacket med att "alla gör ju det, jag påverkar ingenting" är bullshit och det vet alla.

Hoppas att nån tar till sig något.

//paco

edit:stavfel

Ja, men hur roligt är det om han ska behöva sälja sin Merca SL 55:a för att fixa fulebilen?

SlaVfel

IronMike skrev:
2109114 Finns det risk att nåt pajjar om man säg kör 10 liter 98 oktanig bensin + kanske hälften E85 ?

nja kör man på rent E85 så går det lite magert, alltså får i sig för lite bränsle gentemot luftblandning. alltså kan det bli slitningar pga av det. med tror inte det händer om man kör med upp till 30 - 40% e85 i tanken.
för att bara köra med e85 i tanken så ska man bara se till att höja soppaförbukningen lr rättare sagt spridarna till att ge 40% mer soppa, typ geno en ny soppapump tex. kan vara ett billigt alt till dagens soppa-pris.

jag brukar tippa i minst 50% blandning E85, oftast mer. Kör tanken nästan tom eller ännu hellre tappa ur soppan ( lossa returledningen på fuelraliet o kör ut soppan i en dunk med motorn igång) och slå i typ 5 liter E85 och ett par liter soppa. Sen kör du o besiktar o sen glad i hågen tankar du bilen full med vanlig bensin och allt är frid å fröjd. Kör inte som ett skinn med bilen när du kör på E85 koncentrerat då den går ganska magert då.

En liten detalj är att jag fick 2:a på avgassystemet när jag gjorde så en gång för värdena blev "för bra" och bes. gubben tyckte att jag hade ett osynligt hål på röret.. Va inte läge att tjöta emot så jag fick spä ut med lite mer bensin o sen blev det finemang!

IronMike skrev:
2109114 Finns det risk att nåt pajjar om man säg kör 10 liter 98 oktanig bensin + kanske hälften E85 ?
NÄÄÄÄÄÄÄÄRÅ,med e 85 kan du trycka plattan i mattan o varva 11000 rpm i flera minuter,AJJ PRÅMMISS. :rofl :rofl :3freak

Vi hade samma problem med våran 325i nyligen, bytte katt utan res. Visade sig senare vara styrboxen !!

Jonte*FZ6 skrev:
2111946 Vi hade samma problem med våran 325i nyligen, bytte katt utan res. Visade sig senare vara styrboxen !!
Fyfan, den e inte rolig!

---

Nå, ingen här som jobbar på sbp? Jag degar 2,000:- till den som kan låta bli att mäta mitt värde under flera minuter. Värdena är ok, men inte när den får stå länge på tomgång, det gör den aldrig annars i trafik - bara på sbp när dom ska dra ut på tiden

:mad: :huvet :4skrika

IronMike skrev:
2111963
Nå, ingen här som jobbar på sbp?

Kika in på Autopower och se om du hittar "Jesperado" där, Han jobbar på Sbp. Han kanske kan ge dig nått tips som verkligen fungerar, om hur du ska göra för att få den att gå igenom.
Lycka till!

Den gick igenom med kalasfina hc värden :rofl

fast dom hitta ett nytt fel, 30 dagar på mig att fixa de :huvet

ktmjacke skrev:
2114099 Kan inte ske,får endast anmärka på icke åtgärdade fel på en ombesiktning.

IOM att dom första punkterna va åtgärdade, å jag fick nedslag på en ny sak, så fick jag 30 nya dagar. Alltså ombes på ombes !

:hihi

IronMike skrev:
2114300 IOM att dom första punkterna va åtgärdade, å jag fick nedslag på en ny sak, så fick jag 30 nya dagar. Alltså ombes på ombes !

:hihi
då måste den ursprungliga tidsfristen löpt ut,annars får dom ej anmärka på nya fel,endast kolla att dom tidigare blivit åtgärdade.

japp det står på baksidan på protokollet man får i handen vad som gäller vid ombesiktning. 2månader har man på sig (efter 1mån inträder körförbud) att fixa felen från första besiktningen, och de FÅR ej anmärka på nya fel under denna tid, det står tydligt på baksidan.

nu vet jag inte vad det var för nytt fel, men var det inte typ att hela fronten var bortkapat och bromsarna borta. så gjorde de fel.

Alex 6R skrev:
2114794...nu vet jag inte vad det var för nytt fel, men var det inte typ att hela fronten var bortkapat och bromsarna borta. så gjorde de fel...

Skulle inte förvåna mig alls när det gäller IronMike... :rofl

ktmjacke skrev:
2114353 då måste den ursprungliga tidsfristen löpt ut,annars får dom ej anmärka på nya fel,endast kolla att dom tidigare blivit åtgärdade.
Hehe ja ..de första 30 dagarna gick ut den 24e april, jag va där igår den 25e :hihi ....det nya felet var att fjäderbenen hade rostat sönder, så att det fanns stor risk att stötdämparna skulle braka ihop såg det ut som.

Hornet_600 skrev:
2114857 Skulle inte förvåna mig alls när det gäller IronMike... :rofl

:rofl ibland har man flyt hehe

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...