Någon här som har köpt cross/endurokläder nyligen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är så här att min kompis och jag var ute och åkte cross i den lokala grusgropen för två veckor sedan idag. Väl där så hann han bara köra i ca 10 minuter innan han kvaddade och landade så illa så att han bröt nyckelbenet. När ambulansen kom så klippte de sönder hans kläder/skydd och sa att han skulle få ut det på försäkringen. Han hade viktigare saker att tänka på då än att han inte hade kvar kvittona från när han hade handlat grejjerna :(
Idag kom det ett brev från f-bolaget om att han var tvungen att skicka in kvittona från inköpen, det var då det dök upp i hans huvud att han inte hade dem kvar.
Så jag undrar om det är någon här som känner att de kan "skänka" bort några kvitton, mot ersättning? Det pekar åt att vara försäkringsbedrägeri, vilket jag är helt emot, men jag anser inte att det är det då han har kvar de sönderklippta prylarna i garaget.
Det han behöver är kvitton på först och främst är crosströja samt skyddsväst/axelskydd modell stor. Hjälmen kvitton tror han att han har kvar någonstans i huset.
Det kan tyckas spela mindre roll men det blir rätt stora summor när man räknar ihop prylarna. Han hade även en tjock, hyffsat ny munktröja under crosströjan då det var kallt den dagen, men den hoppas han inte på att få ersättning för.

Hrrm, det måste väl vara kvitton på exakt samma saker. Dvs crosströja Thor i en viss modell.

Gå tillbaka till firman och berätta vad som hänt. Är de schyssta så skriver de ett nytt kvitto vid den tidpunkten han köpte grejorna.
Så gjorde jag när jag behövde kvitto och det godkände försäkringsbolaget.

Det finns inget absolut krav på kvitton. Om han visar upp grejorna för försäkringsbolaget så kan de ringa till mc firman och fråga vad prylarna kostar. Sedan drar de av en massa procent åtminstone 20 %. Dribbla inte med kvitton på andra grejor.

Schvidja skrev:
Det finns inget absolut krav på kvitton. Om han visar upp grejorna för försäkringsbolaget så kan de ringa till mc firman och fråga vad prylarna kostar. Sedan drar de av en massa procent åtminstone 20 %. Dribbla inte med kvitton på andra grejor.

Precis, det borde ju räcka som bevis att trasiga kläderna visas upp, är de endast skadade pga slitage och doktorns sax borde det väl gå att få ersättning motsvarande värdet på kläderna (i det skick de var i innan saxen dödade dem.)

När jag hade bilinbritt i Italien fick jag ut pengar för en del småplock utan problem, några lite dyrare saker krävde de givetvis kvitto på. Mina nästan nya jeans och ett oanvänt regnställ ersattes till c:a 70%, full ersättning betalades ut först när jag visade upp kvitton som styrkte det uppgivna värdet.

Rasorblade skrev:
Gå tillbaka till firman och berätta vad som hänt. Är de schyssta så skriver de ett nytt kvitto vid den tidpunkten han köpte grejorna.
Så gjorde jag när jag behövde kvitto och det godkände försäkringsbolaget.

Det är ju iofs en ide, tror inte han har prövat detta ännu.

Enligt f-bolaget så utgår ingen ersättning om det inte visas upp kvitton på prylarna. Men man tycker att han bara kunde paketera in det och skicka det till dem.
Emmy, på mitt senaste kvitto där jag köpte en hjälm så står det bara en summa och artikel, inte vilket märke eller dylikt. Kanske är olika krav beroende på affär.

Inte konstigt att sjukvården kostar pengar när folk åker ambulans för ett brutet nyckelben, kanske har fel, men när jag bröt det så tog vi bilen själva till sjukan.

javonanka skrev:
Inte konstigt att sjukvården kostar pengar när folk åker ambulans för ett brutet nyckelben, kanske har fel, men när jag bröt det så tog vi bilen själva till sjukan.

Vi var mitt ute i skogen, ca 10 minuters bilväg ca 3 kilometer. Extremt dålig terräng. Jag ringde morsan som kom med bil och hämtade upp honom, under tiden så ringde jag sjukan för att fråga vad jag skulle göra. Det var de som envisades med att skicka ut ambulans, fick inte köra honom själv. Anledningen var väl att det kunde ha flisat sig och skapat bödningar eller nåt samt att han hade landat på axel/huvud. Slutet gott, allting gott. Han hade dessutom varit på plats snabbare om jag hade kört jämfört med ambulansen. Men han var glad för det då han fick smärtstillande, du skulle sett honom när jag körde rally på vägen ut från skogen med morsans peugeot 406'a :näsblod

javonanka skrev:

Är inte det ett jävla slöseri på miljöresurser då? När jag bröt ryggen så kravla jag mig in till sjukhuset, det var 1 mil och tog 15 timmar. Men jag belastade varken oss skattebetalare eller naturen! :tummenupp

Klart som fan man ringer på ambulans om polarn slagit sig ordentligt, är det inte det den är till för? Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Btw, en gång så åkte jag ambulans på fyllan, det får du/ni/vi betala, men kul var det! :banana

Sant där hagster, den är ju till för det. Men samtidigt kan jag förstå att en del tycker det slösas på resurser. Jag tror att klantarslet själv (polaren som klotade) hade kunnat åkt rally-ambulans med mig till sjukan som var ca 5 mil bort men samtidigt var han glad att han fick smärtstillande. Och på larmtjänst tar man mc-olyckor på fullaste allvar som alla här på SH vet, han kunde ju faktiskt ha brutit nacken och fått bestående men av det hela.
Det roligaste av allt var att han kom in på sjukan runt 14-tiden, var därifrån runt 17-tiden och dagen efter dök det upp en räkning från sjukan. Varför går det alltid fort när det är pengar på väg in och inte på väg ut :va

Lugnt, jag vet att de gärna vill komma o hämta, ofta av en god anledning, dumt att riskera värre skador. Glömde la lägga till lite smilies så att folk förstod ironin, fast lite mening oxå. :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT