Någon här som är duktig på bilar eller håller på med verkstadsarbeten.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Någon här som är duktig o kunnig på att mecka med bilar(kanske jobbar inom det eller känner nån) och skulle vilja ge sej på ett kamm remms byte på en Audi 80 2.0 E årsmod 93 ?.
Problemet är att jag inte kommer nånstans med bilen och den är strandsatt i Trelleborg där jag bor.Remmen är slapp samt troligen slirat lite kanske men som jag tror och hoppas så har motorn inte tagit nån skada.
Får väl tidigast tag på en rem på måndag o även rem spännaren ska bytas.
Tradiga är att jag inte har nån instruktionsbok samt inte riktigt vågar mig på det själv då märkningarna på rem skivorna ska stämma o är viktigt.
Tiderna för att få en verkstadstid är ca 2-3 veckors väntetid...suck!.
Nån som känner sej kunnig och har gjort kamm remms byte förr o känner sej manad o hjälpa mig i dagarna,somsagt får jag nog tidigast tag i material på måndag-tisdag.
Vad sägs om att tjäna en tusenlapp? (1000 svenska pesetas),skulle helst vilja bli klar med bil satan i början av veckan.Jag hjälper oxå gärna till o skruva då så gott jag kan.
Mvh R1 racer skicka gärna PM om du har tips eller lust.
:Bugar

Last edited:
...en kamrem slirar inte, o e faan aldrig slapp - den håller tänderna rätt tills den går av... e'ru säker det är den :confused:
Har tyvärr själv inte tid att hjälpa (all kvalle-tid går till gazz :yoparty ) - men lovar att du fixar det "lätt" själv - har själv bytt på 6 olika bilar - svårast är om remskivan på vevaxeln måste av - kolla detta!
Om inte - baggis... om den skivan skall av måste du förmodligen fixa specialverkyg eller verkstad.

PS. Du sparar max 2000 på att göra det själv - men sparar massa bekymmer o tid på att låta en verkstad byta.
DS

Jag kan hjälpa dig

enda probzet e att jag inte har tid förräns nästa vecka

kan du vänta tills dess så hjälper jag dig

jag har alla special verktyg som behövs o har gjort det ett par ggr på en sån bil

Robz: jo där är rem skiva o den måste tyvärr av o sitter rätt trångt till.
Tyvärr är det så Robz att jag måste på o byta den,inte gått av men nöts på nåt sätt,troligen av kamm remmsspännaren då lagret i den kärva så har den slirat på den o blivit varm o nöt på gummit på remmen..

Napsyl: tackar för dina råd du gav mej,ska på det igen o hoppas på det bästa.

Vill helst få ordning på det så fort så möjligt,var ju meningen att jag eventuellt skulle till Norge o hämta hoj prylar denna veckan som kommer men det får vänta typiskt nog.

Last edited:
Jag har tyvärr inte heller tid att hjälpa dig att byta remmen.

men jag kan fixa en rem & spännare till dig till bra pris samt en beskrivning hur den skall bytas med bild på alla märkningar.

jag jobbar på ett ställe som säljer reservdelar till verkstäder.

det nedre remhjulet sitter väldigt hårt på en sådan motor om den är 5-cyl och den går inte att få av utan spec verktyg eller en 3/4 " mutterdragare.
Det brukar vara så att kuggarna på remmen släpper och därför ser remmen hel ut ändå.

ring om du behöver hjälp.

070-6263954

*

Tackar! Er som ställde upp med lite råd och instruktioner,det var som ni sa inte så värst farligt och Lasen pappren kom till bra nytta när man var lite osäker.
Nu rullar bilen o tog ingen skada trots remmen slirat lite och remspännar rullen var skuren i lagret.
Passat på att byta olja/filter o stift.
Nu kan man ta sej till hojen 12 km härifrån o köra,så jag hänger på idag på gazzet.
Ha det gott!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...