Någon? Fläskiga vågor... Vetenskapens Värld

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
I ett försök att slippa regn och rusk bilade jag, tösen och några andra kompisar ner till Franska Atlantkusten för att surfa. Hade lite otur med vädret där med men någon dags surf blev det iaf.

En kväll, efter surfande till solnedgången diskuterade vi vågor och jag försökte redogöra för ett program som handlat om jättevågor i Vetenskapens Värld. Disskusionen blev het och livlig så jag sa att jag skulle försöka spela in det om det gick i repris. Tyvär visade det sig att just det programet gick i repris dagen innan(i måndags tror jag) jag kom hem från Frankrike. Frågan är nu:

- Har du eller någon du känner tillgång till det programmet? Eller vet du hur man får tag på en kopia av just det programmet? :confused: Please Help! :Bugar

Ringo skrev:

Jag har skickat mail till dem med. Men eftersom det inte stod en endaste rad på deras hemsida om möjlighet att få kopior på programmen så antar jag att det är kört. Det vill säga om ingen här på Sporthoj, den outtömliga källan av kunskap och information, har bandat avsnittet eftersom även de är så nyfikna på "Dödliga Vågor"!

korvgubbe skrev:
Jag har skickat mail till dem med. Men eftersom det inte stod en endaste rad på deras hemsida om möjlighet att få kopior på programmen så antar jag att det är kört. Det vill säga om ingen här på Sporthoj, den outtömliga källan av kunskap och information, har bandat avsnittet eftersom även de är så nyfikna på "Dödliga Vågor"!
Det går att få kopior av i princip allt arkiverat material ifrån både SVT och SR, men det kan kosta lite.

mb skrev:
Det går att få kopior av i princip allt arkiverat material ifrån både SVT och SR, men det kan kosta lite.

Frågan är bara hur mycket det kostar att få en kopia.. Vill ju inte betala hur mycket som helst bara för att få tyst på en kompis.. hehe

Med tanke på hur mycket skumt folk här på SH har koll på så borde det väl vara någon som bandat det...

Handlar det om dem här "tisamuvågorna" eller vad dem nu heter! Kommer
i samband med jordbävningar?! Tror jag läste om dem i en slitz igår kväll! :)
Och även läst det i något lite mer SERIÖSA böcker.
Men om det är det, så kan jag iaf fota/scana o skicka det!

korvgubbe skrev:

Vad är det som du behöver veta för att bräcka kompisen? Såg avsnitten flera ggr, men spelade inte in dem!

pajo skrev:
Vad är det som du behöver veta för att bräcka kompisen? Såg avsnitten flera ggr, men spelade inte in dem!

Liksom någon här ovan försökte han förklara dessa vågor med jordbävningar, kontinentalförskjutning och bottenformationer. Han hade som sagt inte sett programmet så han jag hade ingen framgång med att försäka redogöra för hur dessa vågor bildades och kunde bli så oerhört stora. Jag skulle vilja hitta något som "förklarade" fenometet eller iaf beskrev det så jag kunde visa honom. Kanske finns någon sida på nätet... ska nog börja söka lite på google efter artiklar..

korvgubbe skrev:
Liksom någon här ovan försökte han förklara dessa vågor med jordbävningar, kontinentalförskjutning och bottenformationer. Han hade som sagt inte sett programmet så han jag hade ingen framgång med att försäka redogöra för hur dessa vågor bildades och kunde bli så oerhört stora. Jag skulle vilja hitta något som "förklarade" fenometet eller iaf beskrev det så jag kunde visa honom. Kanske finns någon sida på nätet... ska nog börja söka lite på google efter artiklar..

Tror att de försökte förklara bildningen av dessa jättevågor som man kunde stöta på ute på havet med dels en strömdriven teori (förklarade uppkomsten runt södra afrika, och dels någon form av interferensdirven jättevåg bildning. Alltså en våg tappar de omkringliggande vågorna på energi vilket gör att vågen får en rejäl höjd, men ochså en rejäl dalgång framför och bakom.

Här står det lite om programmet: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=115503

gladh

Schrödingers vågfunktion beskrev hur jättevågorna kunde uppkomma utan vattenströmmar. I Programmet kunde man se satelitbilder som visade att mostervågorna verkligen existerar.

Sök lite på nätet så kanske du kan hitta mer information.

Vet inget om programmet, men du kan väl visa honom slutscenen på "Point break", där är en jätte våg :fakta :D

Var i Frankrike var ni? Vi var ett gäng i Biarittz (stavning?) förra året. Riktigt nice. Massa sola & surfning på dagarna & rödvin på kvällarna :)

korvgubbe skrev:
Jag har varit inne på hemsidan och dessutom kontaktat SVT.. minst 500 kostar kopior på program men det är bara de som är producerade för svt som man kan få kopior på...

Jag får fortsätta leta..

Skit! Var ju ett program på National Geographic igår som handlade om extremsurfning och jättevågor. Tyvärr var jag för bakfull för att komma ihåg hur videon funkade :( Men det kommer nog igen på någon av dessa kanaler. Alla program går ju MINST 50 ggr innan de ersätts!

pajo skrev:
Skit! Var ju ett program på National Geographic igår som handlade om extremsurfning och jättevågor. Tyvärr var jag för bakfull för att komma ihåg hur videon funkade :( Men det kommer nog igen på någon av dessa kanaler. Alla program går ju MINST 50 ggr innan de ersätts!

Har du sett filmen "In God's Hands".. där surfar de på STORA vågor... Spelade in den när jag kom hem från Frankrike... lite komiskt att den sändes samma kväll som jag kom hem eftersom vi pratat om den en hel del under veckan..
[Edit 1] Lika komiskt som det var o-roligt att Vetenskapens värld repriserades dagen INNAN vi kom hem...

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard