Någon fara med dubbla lås på kedja?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag fick lite bekymmer idag då jag räknat ut länkantalet för den tilltänkta 16/40 drevkombinationen till hojen och sedan vart tvungen montera 16/41 för att 40 inte fanns till mitt talon nav så kedjan vart för kort.
Jag hängde helt sonika på en mittlänk från det jag plockat väck och ett extra lås. Nu är kedjan egentligen en länk för lång i min smak men till själva frågan:
Är det vansinne att köra med dubbla lås på en kedja oavsett slag?
Min är en (sshhhh) Biltema 520 vanlig kedja. När jag säger dubbla lås tänker jag först och främst på nitlås.

Så, är det bara att handla ny kedja och korta rätt? Jag är lite bekymrad över Biltema kedjan och hur den kommer fungera med trimmad stånka, fortåkarutväxling och ingen ryckutjämnare men det får visa sig.
-Om nu ingen har varnande erfarenheter av dem med brott som följd för det får bara inte hända....

Era 2Ören tack.

Riktigt nitat lås så håller det.

Jag ser inga problem med det speciellt inte om du kör nitade lås. o inte i annat fall heller.
Kör själv med clislås på en cbr 929 o den går bana och stunt och låset har aldrig klagat.. sen o andra sidan så siliconar jag det också...

Jag ser inga problem med det speciellt inte om du kör nitade lås. o inte i annat fall heller.
Kör själv med clislås på en cbr 929 o den går bana och stunt och låset har aldrig klagat.. sen o andra sidan så siliconar jag det också...

Det var ju en ganska vettig idé. En dutt med rätt sorts Loctite eller en kladd silicon på clipsen så dem inte kan lossna!
Hm, kanske ska satsa på ett nitlås och ett clipslås så jag slipper hålla på så mycket om jag vill byta för att kedjan visar sig vara skräp.

Jag har kört mer än 2300 mil med dubbla nitlås med en länk mellan iofs DID530 kedja, nema problema.

Det spelar nog inte så stor roll hur många lås du har på kedjan.
Ett måste är att det är samma leverantör samt att det är nya kedjor och lås.
Det är olika slitet med olika cc mellan länkarna annars, vilket gör att dreven kommer att slitas ut i förtid ev med kedjebrott som följd.
Men som i inlägget ovan "det kan gå".
Att det skall vara samma leverantör och typ är just av samma anledning att alla länkar skall slitas lika.

Det spelar nog inte så stor roll hur många lås du har på kedjan.
Ett måste är att det är samma leverantör samt att det är nya kedjor och lås.
Det är olika slitet med olika cc mellan länkarna annars, vilket gör att dreven kommer att slitas ut i förtid ev med kedjebrott som följd.
Men som i inlägget ovan "det kan gå".
Att det skall vara samma leverantör och typ är just av samma anledning att alla länkar skall slitas lika.

Allt nytt och allt från feltema:D

Det var ju en ganska vettig idé. En dutt med rätt sorts Loctite eller en kladd silicon på clipsen så dem inte kan lossna!
Hm, kanske ska satsa på ett nitlås och ett clipslås så jag slipper hålla på så mycket om jag vill byta för att kedjan visar sig vara skräp.
Jag hade kört med två nitlås och stått ut med att få plocka fram vinkelslipen två minuter om kedjan skall isär, för att slippa risken (liten men dock) med clipslås. Men det är ju jag. :tungan

Bara man e väldigt nog med att tvätta bort waxet på den länken innan så sitter de som berget

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn