Någon elkunnig?

Tändhatten

Har du kollat tändhatten och tändkabeln. det problemet hade jag när farsan och jag renoverade en gammal hög. Kolla om det är kontakt i tändhatten annars byt. Bör inte vara så dyrt med en tändhatt eller möjligen tändkabeln.

Last edited:
Hampan_88 skrev:
Har du kollat tändhatten och tändkabeln. det problemet hade jag när farsan och jag renoverade en gammal hög. Kolla om det är kontakt i tändhatten annars byt. Bör inte vara så dyrt med en tändhatt eller möjligen tändkabeln.

Dödar knappen har jag kollat, den funkar som den ska.
Och tändhatten är det inte. för jag får nigen ström till spolen..

Wärniss skrev:
Dödar knappen har jag kollat, den funkar som den ska.
Och tändhatten är det inte. för jag får nigen ström till spolen..

glöm inte att mätningen bör göras då du kör med startmotorn annars ingen gnista till stift/ström

RS "Alex" skrev:
glöm inte att mätningen bör göras då du kör med startmotorn annars ingen gnista till stift/ström

klart det kommer ström till stiftet fast inte startmotorn är på. Det går att rulla igång den.. Bara tändning är på och dödarknappen bortslagen.

DJM skrev:
klart det kommer ström till stiftet fast inte startmotorn är på. Det går att rulla igång den.. Bara tändning är på och dödarknappen bortslagen.

Man måste ju ha ström fårn generatorn för att få igång hojen, Du måste alltså antingen snörra på motorn med startmotorn eller rulla så att motorn snörrar.

Wärniss skrev:
Man måste ju ha ström fårn generatorn för att få igång hojen, Du måste alltså antingen snörra på motorn med startmotorn eller rulla så att motorn snörrar.

jaa det var ju de jag sa. Batteriets uppgift är det också, men generatorn hjälper till.

Wärniss skrev:
hehe. missförstod dig lite :P Sorry.
Är det någon annans som har något förslag?
\Erik

det kommer alltså ingen gnista??

Börja från början. Kolla alla jordpunkter. Kolla så ingen kabel har skavt sönder. Börja med att kolla från batteriet och följ till cdi boxen, till tändspolen. Du märker var det slutar komma ström.

DJM skrev:
det kommer alltså ingen gnista??

Börja från början. Kolla alla jordpunkter. Kolla så ingen kabel har skavt sönder. Börja med att kolla från batteriet och följ till cdi boxen, till tändspolen. Du märker var det slutar komma ström.

Nej ingen gnista, och ingen ström till tändspolen. mer än så vet jag inte än, Men är det troligt att cdi boxen lägger av ehlt plötsligt?

Erik

Wärniss skrev:
Okej, nu är jag inte riktigt med. Vart menar du att jag ska mäta ifall det kommer el? jag har mätt vid spolen och där kommer det ingen el iaf :P Sen undrar jag vart cdi boxen sitter? är det den precis över förgasaren under ramen? eller sitter den mer upp mot styret under ramen? dom två boxarna är rätt lika..
Jag hatar elfel!

\\Erik
alltså om en kabel har legat mot ramen och skavt och nu har gått igenom med laddningen + så ligger den nu mot ramen och gör kortslutning. Det innebär att du får utslag mellan + och -. Ett väldigt änkelt sätt att kolla upp det på är att ta loss batteriet och mäta i de 2 kablarna batteriet brukar sitta på för där har du just + och -.. Det som händer när de är kortslutning är att batteriet laddas ur. viss elektronik kan sluta fungera och all ström generatorn möjligen genererar slukas upp. Haft samma fel på moppen för många år sen och nu är de samma skit på min kusins moppe.. ska hjälpa han med det.. men det är inte lätt att hitta vart kortslutningen sitter.. ofta vid rörliga delar där det finns möjlighet till att skava..
Lycka till i af!.

philsson skrev:
alltså om en kabel har legat mot ramen och skavt och nu har gått igenom med laddningen + så ligger den nu mot ramen och gör kortslutning. Det innebär att du får utslag mellan + och -. Ett väldigt änkelt sätt att kolla upp det på är att ta loss batteriet och mäta i de 2 kablarna batteriet brukar sitta på för där har du just + och -.. Det som händer när de är kortslutning är att batteriet laddas ur. viss elektronik kan sluta fungera och all ström generatorn möjligen genererar slukas upp. Haft samma fel på moppen för många år sen och nu är de samma skit på min kusins moppe.. ska hjälpa han med det.. men det är inte lätt att hitta vart kortslutningen sitter.. ofta vid rörliga delar där det finns möjlighet till att skava..
Lycka till i af!.

Okej. tack så mycket för att du beskrev så tydligt!
Jag ska testa i helgen, Hoppas det är något så "lätt" blir ju betydligt billigare om fallet är så.

\\Erik

Wärniss skrev:
Okej. tack så mycket för att du beskrev så tydligt!
Jag ska testa i helgen, Hoppas det är något så "lätt" blir ju betydligt billigare om fallet är så.

\\Erik
man får bara hoppas att ingen elektronik är skadad. kan bli både dyrt och sen svårt att hitta vad nästa fel är också..

Nu har jag spånat lite nere i garaget, och jag får inte fram någon el till cdi boxen,
Jag har kollat kablarna som kommer upp från generatorn, det kommer ström fårn den ena kabelstammen men inte från den andra. Det komer ingen ström från puls generatorn eller vad den heter. (Sitter på ovansidan av svänghjulet och det går två kablar från den)
Är det normalt? vad är den till för? ska den bara reglera strömen om det snörrar för fort eller?

Också undrar jag ifall det kan vara Likriktaren\Regulatorn som har gått sönder? Vad har den för funktion?

Mvh Erik

Wärniss skrev:
Nu har jag spånat lite nere i garaget, och jag får inte fram någon el till cdi boxen,
Jag har kollat kablarna som kommer upp från generatorn, det kommer ström fårn den ena kabelstammen men inte från den andra. Det komer ingen ström från puls generatorn eller vad den heter. (Sitter på ovansidan av svänghjulet och det går två kablar från den)
Är det normalt? vad är den till för? ska den bara reglera strömen om det snörrar för fort eller?

Också undrar jag ifall det kan vara Likriktaren\Regulatorn som har gått sönder? Vad har den för funktion?

Mvh Erik

Den som känner av magneten menar du?

Likriktaren gör om växel till likström och ser till så att det inte blir för mycket volt som går ut. Dessutom ger den ström direkt till cdi boxen. Inte säker på din modell men oftas.

DJM skrev:
Den som känner av magneten menar du?

Likriktaren gör om växel till likström och ser till så att det inte blir för mycket volt som går ut. Dessutom ger den ström direkt till cdi boxen. Inte säker på din modell men oftas.

mm precis det är den jag menar. Hur är det med den? ka det alltid komma ström från den? alltså när man kör på startmotorn.

aa okej. men kan det vara så att den har gått sönder? för jag har ju ingen ström till cdi boxen,

Wärniss skrev:
mm precis det är den jag menar. Hur är det med den? ka det alltid komma ström från den? alltså när man kör på startmotorn.

aa okej. men kan det vara så att den har gått sönder? för jag har ju ingen ström till cdi boxen,

den saken är sensorn som säger när tändningen ska ske. Den har inget med ström att göra..

kan ju vara så. kolla om du har ström till den.

DJM skrev:
den saken är sensorn som säger när tändningen ska ske. Den har inget med ström att göra..

kan ju vara så. kolla om du har ström till den.

Det kommer ström från generator kablarna, och dom går rakt in i den.. hmm problemet kanske är löst :P Får testa lite med den imorn.. nu är det lite sent, sov gott!

\\Erik

RS "Alex" skrev:
kan vara värre och säga jag kört med bateri helt utan vätska i ..... fattar inte hur det kunde bli så men nu är allt som det ska :confused:

batterisyran i batteriet (34% saltsyra om jag kommer ihåg rätt) och det destillerade vattnet som det är utspätt med dunstar, blir till vätgas. :brinnerup jvla bra med ventilationsslangen med andra ord.
Hade du laddat det nyligen?
om man laddar med en billaddare på typ 4 ampere men rätt volt så kokar batteriet ur ganska enkelt, det blir för stor ström för det lilla motorcykelbatteriet. det är lagom med typ 500mA @12V för ett sånt batteri. det tar längre tid att få det fullladdat, men det är mycket mer skonsamt mot batteriet. :)
jag laddade med 4 ampere över en natt, på morgonen så hörde jag hur det spraka ifrån skiten och det var nästan torrt i hälften av cellerna. :huvet

mvh jens

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...