Swedie skrev:
2678114 Det är från nordicaudi.se som jag läste det. Det var flera som sa sig få den förbrukningen på 1.2'an. Det finns även en 1.4 motor men den drar 0.4-0.5 snålt. Jag söker 1.2-modellen som det verkar finnas ytterst få av även i tyskland.
Då snackar de skit på nordicaudi.se. Den lägsta förbrukningen jag hört talas om på en Audi A2 1.2 var strax under 2.5[l/100km]. Det var en tokig finne på en tävling i ECO-driving som lyckades med det.
Då handlar det om extremt fanatisk ECO-driving. Alltså att han hade letat upp de däcken som hade lägst rullmotstånd, det fanns inte ett enda dammkorn för mycket i bilen som tyngde ner den och ingen stereo som drog extra ström eller plussade på vikten eller liknande. Inte som när man pendlar till jobbet med halva bohaget i bagaget och sitter i bilköer en stor del av tiden.
3-4[l/100km] med en Audi A2 1.2 eller VW Lupo 3L är ganska normal förbrukning för en Svensson. Med en nyare 1.9TDi eller en 2.0TDi från V.A.G. borde förbrukningen ligga kring 4-6[l/100km] lite beroende på vilken bil det gäller och vilken typ av körning det gäller.
Men jag skulle aldrig välja en A2 eller en A-klasse. Höga, smala, bilar med stor känsla av traktor vad det gäller köregenskaperna. Titta heller på en Polo, eller en Lupo, eller en Ibiza eller liknande. Det är iaf liiite mer bilkänsla i de bilarna.
Eller varför inte en Caddy eller liknande?
Och tänk på att om man vill ha låg bränsleförbrukning så ska man gärna ha smala däck. Det är därför däcken på en A2 är smalare än på många moderna motorcyklar...
Edit: Skatten på en liten diesel är inte särskilt blodig. Detta för att de är lätta och släpper ut lite koldioxid.